Blåbær til at sænke blodtrykket

Regelmæssig indtagelse af blåbær praler med fordele, der forebygger højt blodtryk og cancer.
 

Det kan holde mange sygdomme på afstand, hvis man spiser blåbær regelmæssigt. Dette er takket være det høje indhold af antioxidanter.

Blåbær er berømte for deres kraftfulde skud af antioxidanter. Disse lækre bær praler med mange fordele, når det kommer til at bekæmpe aldrig og oxidering af DNA. 

De helbredsmæssige fordele ved blåbær gør dem til en fremragende tilføjelse til hverdagens portioner af frugt og grønt. Ydermere, forbliver disse bær friske i op til tre uger i køleskabet. Det eneste negative punkt er prisen, som supermarkedet sælger dem for.

Kilde til vitaminer og antioxidanter

Medmindre du fryser dem ned, hvilket kan få dem til at miste en betragtelig mængde af C-vitamin, tilbyder blåbær rigeligt med mikronæringsstoffer. Blandt dem er antioxidanter, der hjælper med at bekæmpe frie radikaler og tegn på aldring. 

At tilføje disse kraftfulde bær til en kost rig på andre polyfenol-pakkede fødevarer, såsom hvidløg eller krydderier, er et fremragende skridt mod sunde kostvaner. Blåbær er også rige på resveratrol, der er en substans, som også er til stede i vindruer med mørk skræl. Rige på polyfenoler og reservatrol, så er blåbær en utrolig kraftfuld fødevarekilde til antioxidanter.

 

Kardiovaskulært helbred

Indtagelse af 200 g blåbær om dagen kan hjælpe med at sænke blodtrykket, mens det kan forbedre lipidprofilen. De hjælper med at øge koncentrationen af HDL, sænke koncentrationen af LDL såvel som at reducere niveauet af triglycerider. Alt dette, takket være det høje indhold af flavonider.

Kardiovaskulære sygdomme er nogle af de største årsager til dødsfald. Derfor, er forebyggelse afgørende. At indtage fødevarer rige på omega-3 fedtsyrer, antioxidanter og dyrke regelmæssig motion er, uden tvivl, de bedste tiltag for et sundt hjerte.

havregrød med nødder og bær

Tilføj blåbær til dine måltider

En af de bedste kvaliteter ved disse fantastiske bær er deres alsidighed. Du kan spise dem, som de er, eller bruge dem i juice, marmelade eller smoothies. De fungerer vidunderligt i bageopskrifter, og de er perfekte at bruge til morgenmad.

Desuden, er der mange folk, der også tilføjer dem til grøntsagspuréer på grund af deres flotte farve og lækre smag. Eller, du kan forsøge at drysse dem i salater, sammen med frø, så du giver dit helbred et yderligere boost.

Men, det hele er ikke gode nyheder

Det har også sine ulemper at indtage 200 gram blåbær om dagen. Først og fremmest, ville et indtag på 200 gram blåbær betyde, at mindst 400-500 kalorier i din daglige kost ville være nødt til at komme fra blåbær. Som en konsekvens heraf, vil du være nødt til at begrænse dig selv, i henhold til andre fødevarer, så du kan holde dit kalorieindtag inden for et normalt interval.

 

Ydermere, er disse bær dyre, og det vil indbære, at du skal bruge flere penge på dine indkøb. Derfor, er det ikke en mulighed, som alle har råd til. 

Flere blåbær og mere variation

Variation er en fundamental søjle i enhver sund kost. Lige meget, hvor sund en fødevare er, bør du ikke begrænse dig selv til at indtage dette ene fødevareprodukt og glemme resten.

Så, på trods af, hvor fantastiske blåbær er, bør du også spise dem sammen med andre frugter og grøntsager. 

Ved at have en varieret kost, kan du give din krop forskellige typer af mikronæringsstoffer og antioxidanter. Derved, vil du holde din krop sund. Og, du skal ikke glemme at holde dine niveauer af omega-3 og omega-6 balanceret, hvis du ønsker at forebygge højt blodtryk og kardiovaskulære sygdomme.

kvinde der holder en skål med blåbær

For at forblive sund, bør mono- og polyumættede fedtstoffer have en tilstedeværelse i din kost. Du kan finde dem i fedtholdige fisk, vegetabilsk fedt, nødder og frø.

Konklusion

Regelmæssig indtagelse af blåbær praler med fordele, der forebygger højt blodtryk og cancer. Dog, er det ikke så praktisk at indtage store mængder af dem. I stedet, kan du forsøge at inkludere dem i din kost, med nogen grad af regelmæssighed, og afløse dem med andre fødevarer, der også er rige på mikronæringsstoffer og fenolske forbindelser.

 

For at afslutte, skal du huske at supplere din kost med regelmæssig træning. Ved at spise korrekt og træne, kan du forbedre dine biokemiske point og reducere din risiko for at lide af komplicerede sygdomme senere i livet.

  1. Zhu Y., Sun J., Lu W., Wang X., Wang X., Han Z., Qiu C., Effects of blueberry supplementation on blood pressure: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials. J Hum Hypertens, 2017. 31 (3): 165-171.
  2. Khalid S., Barfoot KL., May G., Lamport DJ., Reynolds SA., Williams CM., Effects of acute blueberry flavonoids on mood in children and Young adults. Nutrients, 2017.