Chokolade og træning: En vindende kombination

Eksperter er enige: kombinationen af chokolade og træning giver fantastiske resultater og en forbedret præstation. Dog, er du nødt til at kontrollere de mængder, du indtager.
 

Eksperter er enige: kombinationen af chokolade og træning giver fantastiske resultater og en forbedret præstation. Dog, er du nødt til at kontrollere de mængder, du indtager.

Chokolade er rig på høj-kvalitets plantefedt. Ydermere, indeholder det ikke sukker i dets naturlige tilstand, og det bidrager med proteiner og mineraler. Disse egenskaber er essentielle for alles helbred, og er vitale for atletisk præstation. I denne artikel, vil vi kigge på fordelene ved at kombinere chokolade og træning. 

En tropisk smag

Chokolade er det primære derivat af kakao, et frø der opstod for omtrent 5000 år siden i regnskoven i Amazonas. Der er mange forskellige mærker tilgængelige, men de er ikke altid de bedste produkter, når det kommer til kvalitet.

Mange af disse chokoladeprodukter har et højt indhold af sukker og andre tilsætningsstofferDisse elementer kan være skadelige i dem selv, men de kan også modarbejde de fordele, som chokolade tilbyder.

kvinde der spiser et stykke af en plade chokolade

Fordele

At inkludere chokolade i din kost, er en positiv ting. En af de mest effektive måder, hvorpå det kan indtages, er sammen med nødder. Det bidrager med en større mængde energi til kroppen. Det gør det muligt for optimal absorption af vitaminer, mineraler og sunde fedtstoffer.

 

I mellemtiden, er kakao højt på listen over fødevarer, der indeholder værdifulde antioxidanterDet er også rigt på vitamin C og fibre, hvilket er derfor, det er så effektivt til at tilfredsstille appetitten.

Nogle specialister anser kakao for at være en vigtig allieret i forebyggelsen mod kredsløbssygdomme. Det kan også hjælpe med at forbedre den kognitive funktion og hukommelse. Det er særligt sandt for ældre folk, eller dem, som viser tidlige tegn på demens.

Chokolade og træning: forbedret præstation

Jo mørkere chokoladen er, des større fordele. Når det kommer ind i kroppen, provokerer det samme effekter som koffein, og giver nok energi til at øge din fysiske og neurologiske respons.

Mens koffeins effekt er velkendt, vil en kop kaffe ikke stimulere det muskulære system på samme måde, som chokolade kan.

flydende chokolade

Mørk chokolade bidrager med nok næringsstoffer til at udholde de mest krævende fysiske aktiviteter. Nogle specialister anbefaler at indtage små portioner lige før træning. Målet er at optimere det arbejde, som vævene har, samt det cirkulære system.

I mellemtiden, kan kakao hjælpe med at bekæmpe udmattelse. Dette er takket være dets høje indhold af flavonoider, som er et pigment, der beskytter kroppen mod skadelig oxidering.

 

Disse fordele har ført til, at mange høj-præstations atleter indtager små portioner af chokolade, under perioder med hvile, eller endda under deres aktiviteter.

Ikke bare enhver slags

Når det kommer til fantastiske resultater, som man kan få ved at kombinere chokolade og træning, taler vi ikke om enhver variant af, hvad der er en af verdens mest populære fødevarer. Vi henviser udelukkende til den mørke slags. 

Produkter, der kombinerer kakao og mælk, eksempelvis, tenderer til at indeholde store mængder af sukker og tilsætningsstoffer, for ikke at nævne kemiske stoffer, såsom smagsstoffer.

I ethvert tilfælde, er du altid nødt til at indtage chokolade med vardom moderation. Daglig indtagelse bør ikke overskride 40 gram. Ellers, kan det føre til vægtøgning, og det vil stoppe med at være en sund mulighed.

En velfortjent forkælelse efter træning

Efter en konkurrence, eller en hård træning, har kroppen brug for fødevarer, der hjælper den med at komme sig. 

Når alt kommer til alt, bruger kroppen en masse kalorier og næringsstoffer under en krævende træningssession. Disse elementer er nødt til at blive erstattet, så hurtigt som muligt.

 

Chokolade bidrager ikke blot med en høj mængde og variation af komponenter, du har brug for at erstatte, det hjælper dig også med at komme dig over psykisk udmattelse, som medfølger, når du udsætter dine muskler, knogler, led og hjerne for store mængder af stress.

I henhold til dette, er det vigtigste aspekt muligvis, at dets behagelige smag medbringer en uovertruffen følelse af velbehag. Det er et ufejlbarligt signal om, at målet af den fysiske træning blev mødt eller overskredet.

Dette derivat af kakao er med sikkerhed en passende belønning, efter du har givet alt, du kunne. Det er en anden fantastisk grund til at kombinere chokolade og træning.