Hvile er vigtigt for dit helbred

30. december 2018
Hvile er lige så vigtigt som at spise sundt, såvel som at træne og at undgå alkoholiske drikke samt at ryge.

Hvile er lige så vigtigt som at spise sundt, såvel som at træne og at undgå alkoholiske drikke samt at ryge. Både mængden og kvaliteten af hvile, har en betydning.

Vi ved, at du elsker at træne og spise sundt, og vi lykønsker dig for dette. Men nogle gange, er der noget, vi overser, uden at være klar over det: vigtigheden af at hvile. Det er sket for os alle, men vi kan altid ændre vores vaner. Det handler om disciplin, og som atleter, kender vi alt til dette. For at begynde, skal vi huske at hvile er vigtigt for vores helbred.

Hvorfor det kan være svært at få nok hvile

Du har sikkert hørt eller sagt mere end én gang: “Jeg har ikke nok timer i døgnet.” Vi ved ikke hvorfor, men det virker som om, at det er et vilkår for os alle i det moderne liv. Når vi tænker på vores mødre og vores bedstemødre, der vaskede op med hænderne, lavede omstændelige måltider, syede og tusind andre ting om dagen – hvad så med os? Hvad bruger vi rent faktisk vores tid på?

Det virker ikke som om, at vi har tid nok, på trods af, at teknologien hjælper os mere end nogensinde. Der findes endda steder, hvor vi kan købe færdiglavet mad. Det er dog rigtigt, at tiden har ændret sig, og at vores liv i dag er hektisk og stressende. Selvom vi prioriterer, glemmer vi ofte en af de vigtigste ting: at hvile. 

Arbejde, familie og træning er ofte de tre vigtigste ting i vores liv. Og det virker som om, når dagen er slut, at der ikke har været tid til at lave noget andet. Du skal dog ændre dine vaner, da det hvile er vigtigere end noget andet i dit liv. 

Hvile er vigtigt

kvinde der sover

Lad os se på nogle af grundende til, at vi bør ændre vores vaner, tage højde for vigtigheden af at hvile, og få mere ud af vores liv.

Energi

Hvile er den pause, som vores krop har brug for, til at samle kræfter. Det gør det muligt for dine organer, og komme sig ovenpå al den energi, de har brugt. Efter en udmattende dag, begynder vores krop fra nul, og vender tilbage til endnu en dag fyldt med aktiviteter.

Når vi ikke får nok hvile efter en dag, vil vores energiniveau blive lavere og lavere. Det kan endda få os til at blive syge.

Stress

Stress er en af hovedårsagerne til, at folk lider pga. manglende hvile. Stress kan, udover at være et problem i sig selv, føre til andre ubehagelige symptomer i kroppen. Det kan bl.a. være: hårtab, sårskorper på hoved, udslæt på huden eller ekstrem udmattelse.

Dårligt humør

frustreret kvinde der snakker i mobil ved sin computer

Når vi ikke får nok hvile, lider vores sjæl. Vi får pludselige udsving i vores humør, der vil give dårlige relationer på arbejdet, til familien og til glæde. Hvile er vigtigt for vores helbred.

Uden hvile, vil vi se livet på en negativ måde. Vi vil også få problemer med vores relationer. Det er ting, der på ingen måde er fordelagtige for vores fysiske eller emotionelle helbred. 

Vægtøgning

Hvis man ikke får nok søvn eller hvile, sker der en hormonel og metabolisk ubalance, som vil få dig til at tage på i vægt. Hvis du gerne vil være sund, dyrke sport og være disciplineret, vil det ikke gøre dig noget godt, hvis du ikke får nok hvile. 

Med det nuværende samfund, vil dårlige vaner formentlig føre til overvægt, og det vil give dig endnu større problemer på den lange bane.

Som du kan se, indebærer det, at være sund, både træning, sund kost og hvile. Ingen af disse faktorer er vigtigere end de andre. Alle tre er nødvendige for at have et godt helbred, og derfor er de lige vigtige. Du vil sikkert være nødt til at gøre en indsats, for at ændre dine vaner. Det vil dog være det hele værd.

For at gøre det lettere for dig, vil vi dele en hurtig metode til, hvordan du kan opdele din dag: dagen har 24 timer, så brug 8 timer på arbejde, 8 til at sove og de sidste 8 på det, du har lyst til!