Tricks og tips til at accelerere din metabolisme

14. december 2018
I denne artikel, vil vi undersøge tricks og teknikker til at accelerere din metabolisme. 

Din metabolisme bliver direkte påvirket af vægttab. Hvis din metabolisme er langsom, vil det få dig til at tage på i vægt, men hvis du kan accelerere din metabolisme, vil det blive lettere for dig at tabe dig.

Hvis du kan accelerere din metabolisme, vil din krop fordøje fødevarer hurtigere, og konvertere dem til energi til dine daglige aktiviteter. Derfor, er det vigtigt, at dette sker, hvis du gerne vil tabe dig. I denne artikel, vil vi undersøge tricks og teknikker til at accelerere din metabolisme. 

Tips til at accelerere din metabolisme

Din metabolisme kan være grunden til, at du tager på i vægt, eller at du ikke taber dig. Hvis den er for langsom, vil det tage dig længere tid at fordøje fødevarer. Jo længere tid fødevarerne tilbringer i din krop, des mere kompliceret vil det være at tabe dig. Vi har et par råd til dig, så du kan afhjælpe og ændre denne situation:

1. Spis mere protein

Der er et slags rangsystem for fødevarer, der indikerer mængden af termogene effekt fra fødevarer (TEF). Jo højere TEF er, des hårdere arbejder din krop, og endnu bedre, des mere vil din metabolisme accelerere. 

skærebræt med forskellige kilder til protein og fedt

Proteiner er en del af en gruppe af næringsstoffer med den højeste TEF. Faktisk, tilhører vand den samme gruppe. Derfor, skal du drikke mindst 2 liter om dagen, hvis du vil holde dig selv velhydreret og vedholde din vægt.

2. Opbyg muskelmasse

For at holde dine muskler i form, er du nødt til at forbrænde flere kalorier, og undgå at bevare dine fedtdepoter. At have en god mængde muskelmasse, vil accelerere din metabolisme.

Muskler bruger energi og omdanner det til varme for at justere din kropstemperatur. Det sker både gennem sommeren og vinteren. En god måde at accelerere denne proces er, ved at inkludere vægttræning i din rutine.

3. Spis en god morgenmad

Når du spiser hensigtsmæssigt om morgenen, vil din krop reagere godt, fordi du indtager næringsstofferne efter mange timers søvn. Spiser du en god morgenmad, vil din krop have energi og reduceret appetit gennem dagen, fordi dit niveau af insulin og glukose vil forblive stabilt.

smilende kvinde der får frugt og noget varmt at drikke

Hvad bør en komplet morgenmad indeholde? Mælkeprodukter, kornprodukter og frugt. Du har også brug for tørret frugt og æg.

4. Lav høj-intensitets træning

Det kendes bedre som HIIT, og er en meget interessant måde, hvorpå du kan accelerere din metabolisme. Du kan endda kombinere det med vægtløftning. Høj-intensitets træning er 100 procent konditionstræning, hvilket er perfekt til at forbrænde kalorier og energi. 

Sprint, når du cykler (udendørs eller på en stationær cykel), løb på løbebåndet eller lav sit-ups. HIIT-metoden er en af de mest effektive træningsmetoder. Det bedste er, at sessionerne er kortere end andre: mellem 20-30 minutter. Træningspasset er ret intenst, og det kan være svært for dig at følge med i starten.

5. Sænk dit kalorieindtag

Jo flere kalorier, du forbrænder, og mindre fedt du indtager, des hurtigere arbejder din metabolisme. Derfor, bør du spise mere protein – som vi tidligere har nævnt – såvel som kulhydrater, som øger din termogenese. 

Det er bedre at spise mange små og sunde måltider om dagen, end to store måltider, inklusiv aftensmad. Tilvælg sunde snacks: frugt, nødder og mælkeprodukter – når sulten melder sig.

yoghurt med forskellige bær og nødder

6. Følg en metabolisk kost

Det er overhovedet ikke svært at følge en metabolisk kost, og næsten alle fødevarerne, du skal spise, er nemme at finde. Eksempelvis, er det meget vigtigt, at du dagligt drikker grøn te, og konsumerer produkter, der indeholder gode mængder af omega-3 fedtsyrer – såsom laks eller tun.

Grøn te indeholder antioxidanter, og hjælper dig med at tabe dig, mens fisk reducerer blodsukkerniveauet, og opretholder leptin-resistens. Leptin er et af de mange hormoner, der forhindrer sult og gør det muligt for os at tabe os.

Det er essentielt at være opmærksom på hormonernes rolle, i henhold til, om de sænker eller accelererer din metabolisme. Hormonelle ændringer kan modarbejde dig. Derfor bør du konsultere med en læge, der ved, hvilken vægttabsmetode der er sundest og mest effektiv for dig.

Ballesteros, A Chico; Gamboa Ramon Alberto, A. L. V. (2010). Dietoterapia, nutrición clínica y metabolismo. Diaz de Santos. https://doi.org/10.3305/nh.2010.25.6.5134