Fødevarer, der får dig til at tage på, uden du ved det

Nogle fødevarer er så gavnlige, at du måske tror, du kan spise så meget af dem, du har lyst til. Men disse fødevarer kan få dig til at tage på, uden du er klar over det.
 

Er du på slankekur, og forstår du ikke, hvorfor du ikke taber dig? Måske er det fordi, du faktisk spiser fødevarer, der får dig til at tage på. Nedenfor udforsker vi nogle af de fødevarer, der får dig til at tage på, og vi foreslår samtidig sundere alternativer.

En stor del af årsagen til, at vi tror usunde fødevarer er gode for os, skyldes markedsføring. Sommetider er der nye tendenser, der får visse fødevarer til at virke som sunde ‘superfoods‘. Som du vil se, er de fleste af fødevarerne nedenfor særdeles populære, og du spiser dem sandsynligvis ofte.

1. Sushi

Det første eksempel på fødevarer, der får dig til at tage på, er sushi, som har været populært i årevis. Denne traditionelle, japanske ret fremstår som et sundt og varieret valg, som alle kan spise. Men passer det?

kvinde spiser sushi

Sushi er faktisk ikke så sundt, som det ser ud til. Det skyldes, at der er mange variationer, der inkluderer saucer, friturestegte fødevarer og fyld, der ikke er godt for dig. Desuden er det ikke en god idé at spise sushi til aftensmad, da det har et højt indhold af kulhydrater. Du forbrænder dem ikke, og din krop vil derfor lagre dem som fedt.

 

Hvis du skal spise sushi, så anbefaler vi, at du vælger fyld med et lavt kalorieindhold, og at du spiser det til frokost. Du bør desuden ikke spise det med meget sauce til. Du bør også holde dig væk fra utraditionelle valg såsom sushi med ost eller friturestegt sushi.

Sundere sushivalg: 

  • Maki. Den nemmeste måde at lave sushi på. Det er hvide ris dækket med tang, fyldt med en lille portion rå fisk (som regel tun eller laks).
  • Nigiri. En blok ris med en reje eller en skive tun eller laks.

2. Fødevarer, der får dig til at tage på: tørret frugt

Tørret frugt er frugt, hvor man har fjernet vandindholdet. Det er for mange mennesker en sund snack, som du kan tage med dig, når du er småsulten. Det spises også til morgenmad eller sammen med yoghurt. Da tørret frugt er tørt, virker det ikke til, at det indeholder så mange kalorier, men det er ikke tilfældet.

tørret frugt hører under fødevarer, der kan få dig til at tage på

Dehydrerede frugter reducerer deres volumen, men det ændrer ikke deres næringsstoffer. Det samme gælder kalorieindholdet: de er der stadig, men de er koncentreret. Problemet med koncentreret frugt er, at da det virker småt, så kan du nemt spise 3-4 stykker uden at indse det. Desuden er der tilsat sukker i noget tørret frugt.

 

Tørret frugt skal aldrig erstatte frisk frugt. Forsøg at kombiner dem med sund mad og regelmæssig motion. Du kan spise tørrede frugter i moderation. Du skal blot sørge for, at de ikke er tilsat sukker.

3. Myslibarer

Myslibarer kan virke som den perfekte sunde snack, når du vil holde sulten på afstand. Vi anbefaler, at du laver dine egne, da det er den eneste måde, hvorpå du kan kontrollere ingredienserne. De er nemme at lave, og de kan opbevares i et par uger.

kvinde spiser en myslibar

Myslibarer, som er købt i supermarkedet, har et højt fedt- og sukkerindhold. Desuden har de fleste et lag yoghurt, chokolade eller syltetøj, hvilket er fødevarer, der får dig til at tage på.

4. Avocado

Avocado er lige nu én af de mest populære fødevarer. De er alsidige, og du kan spise dem som guacamole, på toastbrød eller i salater. Mange anser dem for at være en sund tilføjelse til ethvert måltid. Men avocadoer er slet ikke ligesom andre frugter såsom appelsiner, bananer eller æbler.

avocado har et højt kalorieindhold

Desuden indeholder avocadoer 160 kalorier per 100 gram. De indeholder også 16 gram fedt og 8,5 gram kulhydrater. Derfor er det vigtigt at vide, at hvis du inkluderer dem i dine retter, så tilføjer du en betydelig mængde kalorier.