Hvordan får du mest muligt ud af næringsstoffer?

26 maj, 2020
Det nytter ikke noget at have de bedste ingredienser og købe det sundeste mad, hvis du ikke respekterer egenskaberne hos hver fødevare under tilberedningsprocessen. Få mest muligt ud af dine måltider ved at følge en række nemme tricks. 
 

Udforsk, hvordan du kan få mest muligt ud af de næringsstoffer, der er i den mad, du spiser. Du skal blot følge en række nemme tips. Når alt kommer til alt, nytter det ikke noget at have næringsrige ingredienser af høj kvalitet, hvis du ikke udnytter dem.

Hvordan vi kan få mest muligt ud af de næringsstoffer, der er i vores mad

Afhængigt af tilberedningen, temperaturen og andre faktorer, såsom holdbarhed, varierer næringsstofferne i vores mad enormt. Som du skal til at lære, er det ikke nok bare at købe sunde fødevarer. Du skal også spise dem på den rigtige måde.

1. Du skal ikke overtilberede grøntsager

Grøntsager er en basal bestanddel i enhver kost. For at opretholde et tilstrækkeligt helbredsniveaubør du spise grøntsager på en daglig basis. 

Den rigtige måde at tilberede grøntsager på er over lav varme og med den nødvendige mængde vand. Ideelt, bør du dræne dem i koldt vand, når de er kogt al dente. Lader du dem blive for længe i kogende vand, vil næringsstofferne forsvinde. Derfor, risikerer du ikke at få fuldt udbytte af alle de egenskaber, som grøntsager indeholder.

2. Drik friskpresset juice

Du har, med sikkerhed, hørt, at du bør drikke frisk juice hurtigt, så vitaminerne bliver der? Altså, det er en fuldstændig sand udtalelse. Det ideelle øjeblik at drikke frisk juice er lige efter frugterne er blevet presset. 

Som tiden går, mister frisk juice en vis mængde af næringsstoffer og begynder at oxidere. Det skyldes, at næringsstofferne ikke bliver bevaret, når de er i kontakt med luft, fugtighed og temperaturændringer. Så, nu ved du, at du skal drikke din juice med det samme, så du får mest muligt ud af nærringsstofferne, fordelene og smagen.

Foruden dette, er det vigtigt at nævne, at færdigpakket juice indeholder et bemærkelsesværdigt lavere antal af næringsstoffer, når det sammenlignes med hjemmelavet juiceHvis du søger en sukkerfri løsning, der er totalt sund, skal du, til enhver tid, vælge naturlig juice.

3. Undgå drastiske temperaturændringer

Temperaturændringer er en af næringsstoffers største fjender. Det er derfor, eksperter anbefaler at tilberede ved lave temperaturer. Hvis det er nødvendigt at bruge høje temperaturer, så gør det gradvist og langsomt.

For at bevare alle næringsstofferne, skal du undgå at bruge frituregryden, trykkogeren og mikrøbølgeovnen så meget som muligt. Mens det er sandt, at de er effektive og tilbyder hurtigere tilberedningsmetoder, skal du huske på, at de også ødelægger en betydelig mængde af egenskaber.

Hvis du ønsker at få mest muligt ud af de næringsstoffer, der er i din mad, er det bedst at vælge tilberedningsmetoder, såsom lav varme, bagning og dampning. Det kan tage en smule længere tid at tilberede dine måltider, men det er den bedste måde at bevare hvert næringsstof i dets optimale tilstand.

4. Vælg friske fødevarer for at få mest muligt ud af de næringsstoffer, der er i din mad

Vi har allerede talt om vigtigheden af at inkludere produkter i sæson i din kost. Foruden at være et billigere alternativ i supermarkedet, vil de også bevare alle deres egenskaber og indeholde mange andre næringsstoffer. Du kan finde en liste med frugter og grøntsager i sæson her. Tag et kig og se med egne øjne, at der er en bred variation af tiltalende frugter og grøntsager i hver sæson.

Det samme gælder for kød og fisk. Du kan købe disse på frost, men det er bedre, hvis du køber og spiser dem friske. Prisen er måske højere, selvom vi kan forsikre dig om, at du vil være i stand til at bemærke forskellen fra den første bid.

Foruden dette, er det en fremragende måde at have en varieret kost på, hvis du spiser friske fødevarer. Hvis du føler denne rutine, vil dine børn også blive velkendte med at spise en bred og komplet variation af fødevarer. Nogle gange, kan det, at spise frosne fødevarer eller fødevarer, der ikke er i sæson, betyde, at man kun spiser to eller tre forskellige slags frugter, grøntsager, kød eller fisk i løbet af året.

Det er ikke svært at få mest muligt ud af de næringsstoffer, der er i din mad. Som du har set nu, er det nok at følge de tips, vi har talt om. Dette vil sikre, at du spiser på en sundere måde, uden at bemærke ændringerne i din dagligdag. Du skal ikke vente længere på at begynde at få mest muligt ud af næringsstofferne i din mad!