Kosten hos basketballspillere

Kort sagt, er kosten hos en basketspiller tilsigtet en person, der er stærk, kraftfuld og høj.
 

Lær, hvordan du kan tilpasse dine ernæringsmæssige vaner, så de stemmer overens med kosten hos basketballspillere. Hver sport har sine egne, unikke karakteristika, og vi bør ikke overse dem.

Alle sportsgrene har en karakteristisk kost, og basketballspillere er ingen undtagelse. Basketballspillere skal blande styrke med adræthed og hop. Ydermere, kan en basketballspiller løbe op til 5 kilometer per kamp. Derfor, spiller kosten hos basketballspillere en vigtig rolle.

De øvelser, som denne type atlet skal kunne håndtere, er både aerobe og anaerobe. Kort sagt, er det en sport med styrke, løb, hastighed og stor udholdenhed. Og, ikke for at nævne, at der er så mange entusiaster. 

Af alle disse årsager, er kroppen hos en basketballspiller nødt til at være velernæret.

Kosten hos basketballspillere er fyldt med kulhydrater

Ulig mange andre discipliner, er basketballspillere nødt til at spise alle former for kulhydraterFra de tungeste til de lettest fordøjelige. De er alle fundamentale for at give de store og voluminøse kroppe energi.

ret med ris som en del af de ernæringsmæssige vaner hos basketballspillere

Så, basketballspillere indtager masser af ris, pasta, kartofler, quinoa, brød og tunge frugter, såsom bananer. Indtagelsen reduceres kun, hvis der er en morgentræning. Dog, har en basketballspiller, som regel, lov til at have tid til at fordøje.

 

Det minimale indtag af kulhydrater bør være 4,5 g per kilo. Dog, vil denne procentdel afhænge af spillerens opbygning. Det vil, især, definere spillerens position på banen: forward, forsvarsspiller osv.

Proteiner til muskelheling

Indtagelsen af kød er også vigtig for helingen af udmattede muskler. Husk på, at vægten hos spilleren er til fordel for den fysiske aktivitet. Her er der ingen begrænsninger: kød, kylling, fisk osv. Æg er også en vigtig fødevare, som det er tilfældet i næsten alle sportsgrene.

kvinde der laver laks

For at få vitaminer, mineraler og aminosyrer, er det essentielt at designe en varieret kost. Denne type atlet er ikke nødt til at fastlåse sig selv til en bestemt fødevaregruppe, og kan spise næsten alt. Når det kommer til skadelige fedtstoffer, bør de begrænses til et minimum og erstattes af produkter, såsom olivenolie. 

Fra dette perspektiv, virker det til, at kosten hos en basketballspiller er tung sammenlignet med kosten hos andre atleter. Vi skal huske på, at vi taler om en sportsgren med fire perioder af 10 minutter, pauser og kontinuerlige udskiftninger. De nødvendige færdigheder virker til at være kraft, styrke og hastighed hos spillerne altid.

 

Kosten hos basketballspillere afhænger af deres position

Basketballteams har forskellige positioner til at udøve forskellige funktioner, og hver spiller besætter en vis rolle, afhængigt af deres fænotype og karakteristika i kampen. Åbenlyst, har ernæring meget af gøre med funktionen i basketball. 

For eksempel, er basen og eskorten spillere, der er i front for angrebene. Begge er hurtige, kraftfulde og talentfulde med bolden, så denne kost vil indeholde lidt færre kalorier. Denne type spiller skal være velhydreret for at modstå boldens konstante frem- og tilbagegang.

Den fysiske tilstand hos centerspilleren og power forwarden er meget forskellig fra de andre. Begge er høje spillere, der er tunge og stærke. Det er defensive positioner, og denne type spillere vil være større og løbe mindre på banen. Af den årsag, vil de have brug for en mere kalorieholdig kost. 

Basketball: betydningen af sæson

Et andet aspekt, der påvirker planlægningen af deres kost, er turneringer. Under de indledende faser, har holdene det med at spille én gang om ugen, men når de går videre til playoffs, vil tingene ændre sig.

Blot én enkelt uge kan indeholde op til fire kampe, afhængigt af konfigurationen af mesterskabet. I disse faser, bliver kosten mere striks og energiforbruget er højt.

 

Et andet afgørende element, fremfor alt, når det kommer til hydrering, er forekomsten af halvleg. I løbet af denne tid, kan spillerne tage en pause og drikke væske. Vand og energidrikke er afgørende for atleter for at undgå dehydrering.

energidrikke

Foruden dette, markerer afslutningen af hver kamp et vigtigt næringsmæssigt øjeblik. I de første øjeblikke, skal spillerne indtage drikkevarer med en koncentration på 6 procent kulhydrater. Målet: at erstatte tabt glykogen under den fysiske aktivitet. I denne fase, anbefales det også, at man indtager natriumrige (saltede) fødevarer.

Kort sagt, er kosten hos en basketspiller tilsigtet en person, der er stærk, kraftfuld og høj. Den vil være meget anderledes fra kosten hos en atletisk løber, eller en svømmer. Heling er essentiel, såvel som at opretholde vægten og muskulaturen.