Præstationsfremmende midler: Kategori C og D

Brugen af supplementer fra kategori C blandt atleter bliver ikke opbakket af videnskabelig evidens. Stadig, er brugen af dem ikke forbudt. 
 

Præstationsfremmende midler bliver opdelt i kategorier, for eksempel kategori A, B og C, i henhold til deres videnskabelige opbakning. Selvom deres påstande ikke er 100 procent verificeret, kan atleter forsøge sig med dem. Selvfølgelig, bør de altid gøre dette under vejledning og supervision fra en ekspert.

Ifølge det Australske Institut for Sport, er præstationsfremmende midler i kategori A opbakket af evidens. Dernæst, har dem, der befinder sig i kategori B, brug for yderligere undersøgelse. Med andre ord, er kategori B for dem, vis effektivitet muligvis kan bevises. Deres funktion er blevet vist, men ikke, hvordan de virker.

Præstationsfremmende midler: Kategori C

Hvis atleter beslutter sig for at tage dem, bør de kende til de potentielle risici (hvis der er nogen). Ydermere, bør de søge hjælp hos en sundhedsekspert for at lære mere om disse produkter. 

Desuden, er producenterne fra denne kategori nødt til at forsyne forbrugerne med visse data. For eksempel, skal de specificere:

  • Den anbefalede dosis
  • Den maksimale dosis
  • Konsekvenserne ved at indtage for meget

De bedst kendte præstationsfremmende midler fra kategori C

D-Ribose

Nuværende studier indikerer, at det kan hjælpe med at begrænse nogle af de symptomer, der er relateret til træning. For eksempel, smerter og stivhed efter at have trænet, der forårsager ekstreme muskelspændinger.

 

De fleste af studierne af ribose har vist positive resultater hos dem, der har en specifik lidelse. For eksempel folk, der lider af hjertesvigt eller fibromyalgi. Disse folk oplevede, med sikkerhed, en lindring i henhold til udmattelse og muskelsmerter.

Stadig, til nu, er der ingen evidens for, at det vil have den samme effekt hos raske folk. 

kvinde der tager en pille

Hvis man indtager for meget ribose, kan det skabe fordøjelsesproblemer. Derfor, skal man holde øje med diarré, kvalme, hævelse og smerter i maveområdet. Hvis du oplever nogle af disse effekter, bør du stoppe med at indtage det og konsultere med en læge.

Glucosamin

Det er en substans, der er til stede i den væske, der omgiver dine led. Ydermere, spiller glucosamin muligvis en rolle i reparationen af brusken i leddene. Desuden, kan det muligvis hjælpe med at bevare synovia

Nogle råder muligvis til at indtage det med andre ting for at fremme dets virkning. Det involverer ofte C-vitamin og kollagen. Derfor, er effekterne ikke blot et resultat af glucosamin

Coenzym Q10

Nogle studier indikerer, at det kan øge udholdenhed og forhindre udmattelse i at påvirke sportspræstationen. Undersøgelser viser muligvis, at en oral dosis af coenzym Q10 (300 mg) forbedrer den fysiske præstation. Ydermere, kan det muligvis hjælpe med at reducere udmattelse i prøver.

 

Resultaterne viser, at disse fordele kan opstå efter flere dage med kontinuerlig indsats. For eksempel, den anstrengelse, cyklister er nødt til at udøve i løb, eller atleter under konkurrencer.

MCT (mellemkædede triglycerider)

MCT har været tilgængeligt til klinisk brug i årevis. Det er tilsigtet folk med diabetes, og dem, der har svært ved at absorbere fedt. Inden for de sidste par år, er folk begyndt at tage det som et præstationsfremmende middel.

mand der cykler

Nogle studier viser, at det kan få din udholdenhed til at vare længere, når det blandes med kulhydrater. Forskere gav denne blanding til cyklister, der skulle cykle 40 km ved 60 procent af deres maksimale kapacitet. Teorien er, at MCT sænker oxideringen af muskelglykogen under træning. Derfor, kan det muligvis hjælpe med at bevare det. 

“Forsøg og fejl, men fejl aldrig i at forsøge!”

-Jared Leto-

Præstationsfremmende midler i kategori D

Ethvert supplement fra denne kategori er totalt forbudt, og det kan forårsage en positiv dopingtestAtleter, generelt, bliver rådet til at undgå disse produkter. Det inkluderer stimulanter (efedrin, stryknin), prohormoner (DHEA, androstendion og dets derivater) og beta2-agonister. 

 
  • Nagao, K., & Yanagita, T. (2010). Medium-chain fatty acids: Functional lipids for the prevention and treatment of the metabolic syndrome. Pharmacological Research. https://doi.org/10.1016/j.phrs.2009.11.007
  • Page, K. a, Williamson, A., Yu, N., Mcnay, E. C., Dzuira, J., Mccrimmon, R. J., & Sherwin, R. S. (2009). Medium-Chain Fatty Acids Improve Cognitive Function in Intensively Treated Type 1 Diabetic Patients and. Diabetes. https://doi.org/10.2337/db08-1557.
  • Pavelká, K., Gatterová, J., Olejarová, M., Machacek, S., Giacovelli, G., & Rovati, L. C. (2002). Glucosamine sulfate use and delay of progression of knee osteoarthritis: A 3-year, randomized, placebo-controlled, double-blind study. Archives of Internal Medicine. https://doi.org/10.1001/archinte.162.18.2113
  • Porter, D. A., Costill, D. L., Zachwieja, J. J., Fink, W. J., Wagner, E., & Folkers, K. (1995). The effect of oral coenzyme Q10 on the exercise tolerance of middle-aged, untrained men. International Journal of Sports Medicine. https://doi.org/10.1055/s-2007-973031
  • Mizuno, K., Tanaka, M., Nozaki, S., Mizuma, H., Ataka, S., Tahara, T., … Watanabe, Y. (2008). Antifatigue effects of coenzyme Q10 during physical fatigue. Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.nut.2007.12.007
  • Kreider, R. B., Melton, C., Greenwood, M., Rasmussen, C., Lundberg, J., Earnest, C., & Almada, A. (2003). Effects of Oral D-Ribose Supplementation on Anaerobic Capacity and Selected Metabolic Markers in Healthy Males. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. https://doi.org/10.1123/ijsnem.13.1.76
  • Kerksick, C., Rasmussen, C., Bowden, R., Leutholtz, B., Harvey, T., Earnest, C., … Kreider, R. (2005). Effects of ribose supplementation prior to and during intense exercise on anaerobic capacity and metabolic markers. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. https://doi.org/10.1123/ijsnem.15.6.653