Simpel vejledning i ernæring til dykkere

13 marts, 2020
Dykkere er nødt til at udstå ekstremt pres og forhold med begrænset tilførsel af ilt og tung vægt. Ernæringen til dykkere bør derfor passe til denne aktivitet. 
 

Alle sportsgrene har en specifik plan at følge, når det kommer til ernæring, for at sikre en optimal funktion og fysisk performance. Når dette tages i betragtning, har dykkere en af de mest strikse og detaljerede diæter af alle sportsgrene. Dette er med formålet om at forberede kroppen på at modstå forholdene på det dybe hav. Derfor, vil vi kigge nærmere på ernæring til dykkere.

Ydermere, er muskelkramper, kvalme, opkast og slagtilfælde nogle af de risici, en god kost kan forebygge hos dykkere.

Ernæring til dykkere: Generelle aspekter

Dykkere følger, som regel, en striks kost. Ernæring til dykkere er vigtig, da selv fordøjelsen kan betyde, at man støder ind i en farlig situation under vandet. Derfor, er en det essentielt at give sin krop en god kost.

Generelt, består denne ernæringsvejledning af en balanceret kost med adskillige lette måltider. Dykkere bør forebygge en tung fordøjelse for at undgå fordøjelsesproblemer. Derfor, er der nogle fødevarer og produkter, de bør eliminere fra deres kost.

Ydermere, er en vigtig faktor for disse atleter at kontrollere koncentrationen af kolesterol. Ved dybe dyk, finder man et meget højt atmosfærisk pres, der kræver meget af kredsløbssystemet. Derfor, er det essentielt, at både hjertet og venerne har en optimal funktion.

mand til læge
 

Essentielle fødevarer i en dykkers kost

Ernæring til dykkere er ret anderledes fra de fleste andre sportsgrene. For eksempel, er kulhydrater yderst anbefalet til atleter, der dyrker denne disciplin.

I henhold til protein, bør dykkere indtage en god portion proteiner fra fisk, modsat bøf. Dette skyldes, at fisk er mindre belastende for fordøjelsessystemet. Dog, anbefales plantebaseret protein også, da det indeholder en god mængde fibre til at hjælpe fordøjelsen.

Ydermere, er frugter og grøntsager nødt til at være de primære elementer i denne kost, da de ikke er for tunge. Dykkere bør også indtage rigeligt med vand og væske.

Før og efter dykning

De fødevarer, der indtages før et dyk, skal være så lette så muligt, mens de stadig bidrager med nok energi. For eksempel, kan du indtage cerealier, laktose og frugter om morgenen inden et dyk.

Jo mere fordøjelig frugten er, des bedre er det. Vi anbefaler i høj grad pærer, ananas og jordbær. Bananer er også en fremragende kilde til energi for dykkere. Efter et dyk, kan du indtage tungere fødevarer, såsom småkager og brød.

Dårlig ernæring til dykkere

Alle fødevarer og drikkevarer, der hindrer hydrering, er nødt til at blive elimineret fra denne kost, særligt før et dyk. Derfor, inkluderer denne liste, men er ikke begrænset til, sodavand, te, kaffe og, selvfølgelig, alkohol.

whisky der hældes i glas
 

En anden fødevare, du bør undgå et par dage før et dyk, er bælgfrugter, såsom kikærter, bønner og linser. Disse fødevarer kan forårsage gasser i fordøjelsessystemet, der kan skabe problemer, når du dykker.

Citrusfrugter er en anden fødevare, du også bør undgå før et dyk, undtagen ananas. Disse frugter kan øge risikoen for at kaste op i vandet, og de kan skabe vejrtrækningsproblemer.

Søde sager og andre fødevarer, der kan forårsage tilbageløb af mavesyre, bør også undgås. Ydermere, sideløbende med at undgå visse fødevarer, bør dykkere sikre sig, at de hviler tilstrækkeligt og undgår at spise lige før et dyk. Det er ikke en god idé at gå i vandet, mens kroppen stadig er i gang med at fordøje.

Dykkere har særlige ernæringsbehov på grund af deres høje risici, som dårlig ernæring kan forårsage, mens de er i vandet. Derfor, kan en god kost reducere risikoen for visse eventualiteter, mens man dykker.