Ketogen-diæten trin for trin: tab dig på 30 dage

14. december 2018
Ketogen-diæten har altid været omgivet af kontroverser. Sandheden er, at det kan være en effektiv måde at tabe sig på.

Selvom ketogen-diæten er blevet moderne, har den faktisk eksisteret i næsten et århundrede. Det er en effektiv diæt, der kan bruges en kort periode som hjælp til at tabe sig succesfuldt.

Ketogen-diæten har altid været omgivet af kontroverser. Sandheden er, at det kan være en effektiv måde at tabe sig på. Vær opmærksom på, at du følger den under supervision fra en professionel, og kun for en kort periode. I denne artikel, vil vi forklare, hvad ketogen-diæten er, og hvilke fødevarer du skal undgå, når du vil tabe dig, uden at opleve yo-yo effekten.

Hvad er ketogen-diæten?

Dens hovedformål er, at hjælpe med at skabe en tilstand af ketose i kroppen, der promoverer fedttab. Man kan sige det simpelt ved, at ketose er lig at faste. Det opstår, når blodet har et højere indhold af ketoner end normalt.

For at opnå denne tilstand, skal du øge dit daglige indtag af protein og fedt, som er diætens primære næringsstoffer. Du skal samtidigt reducere indtaget af sukker og kulhydrat drastisk. Hvis du følger denne regime, vil du kunne se synlige resultater på en måned.

forskellige proteinkilder og fedtstoffer på skærebræt

På blot et par dage, vil din krop have mistet størstedelen af dens sukker og kulhydrat. Det vil føre til, at den bruger fedtlagrene til energi. At nå dette stadie, er godt til vægttab, men du bør huske på, at du ikke bør bruge denne metode i en længere periode. Ydermere, er det en effektiv diæt, der kun bør anvendes på specielle tidspunkter.

Virker den?

Når ketogen-diæten udføres korrekt, og under medicinsk supervision, kan den være meget effektiv. Antallet af følgere, som denne diæt har, er en klar indikation for, at det er en sikker og sund diæt, som du kan følge uden at opleve yo-yo effekt. 

Husk, at du skal opnå et stadie af ketose, før diæten virker. Ellers vil du ikke tabe den mængde fedt, som du potentielt kunne, og du vil ikke få de resultater, du forventer.

Et andet vigtigt aspekt, for at gøre ketogen-diæten effektiv, er, at du skal undgå, at det bliver en livslang slankekur. Fra begyndelsen, skal du huske på, at det er en kortvarig eller mellemvarig diæt. Selvom dine resultater er konstante, skal du huske på, at strækker du den for langt, kan det forårsage yo-yo effekt. Det kan også have bivirkninger, såsom træthed og udmattelse. En passende længde, at følge denne diæt, er én måned.

Husk også på, at du skal inkludere træning, før enhver diæt bliver succesful. Du behøver ikke lave høj-intensitets træning. Du skal blot træne regelmæssigt i en time om dagen.

kvinde med et målebånd om halsen og en badevægt i hånden

Fødevarer du skal undgå

Som ved enhver anden slankekur, er der fødevarer, du skal undgå, når du er på ketogen-diæten. Hvis du ønsker at følge den, så skal du sikre dig, at du gør det rigtigt. Det betyder, at du skal undgå fødevarer fra den nedenstående liste. Husk på, at diæten kun varer en måned, så du skal give den alt, hvad du har.

Selv tidligere nævnt, er ketogen-diæten og kulhydrater fjender. Det betyder, at du skal undgå følgende:

Ydermere, skal du også undgå usunde fødevarer. Det inkluderer forarbejdede og friturestegte fødevarer, slik og sodavand. 

På trods af alle restriktionerne, er der mange fødevarer, du godt kan spise. Derfor, kan du nyde en varieret kost. Frugter, grøntsager, kød og fisk er tilladt. Du kan også spise mælkeprodukter og frø, uden at det påvirker dine resultater.

Det er tydeligt, at ketogen-diæten er sikker og giver gode resultater. Det er ikke en mirakel-diæt, og den vil ikke føre til yo-yo effekt. Vær opmærksom på, at du husker, at du kun skal følge den én måned. Slutteligt, skal du undgå de forbudte fødevarer, som vil forhindre dig i at opnå en tilstand af ketose.