Spiser du sundt uden at tabe dig?

· 10. april 2019

De fleste eksperter anbefaler, at du spiser fem måltider fordelt på hele dagen. De vigtigste er: Morgenmad, frokost og aftensmad og herudover to snacks eller små måltider ind i mellem hovedmåltiderne. Det anbefales ikke, at der går mere end 3 timer imellem måltiderne. Menneskets krop er som en maskine, hvor alle komponenter er afhængige af hinanden. På den ene eller den anden måde arbejder det hele sammen, og det er vi nødt til at tage i betragtning, når vi spiser sundere.

Mange mennesker tror, at de spiser en sund diæt. Men mange ser kun på kvaliteten af made- om de spiser fedtfattigt eller sukkerfrit. Men god ernæring handler om meget mere end det.

For at sund ernæring skal have den ønskede effekt (vægttab der som regel er det vigtigste mål) er det lige så vigtigt at se på, om man for eksempel tygger maden ordentligt.

At spise sundt er en del af en sund livsstil. Det er også vigtigt at holde dit stressniveau så lavt som muligt samt at træne regelmæssigt.

Ikke blive sulten

Selvom det er et traditionelt koncept, tror nogle mennesker, at en balanceret diæt blandt andet er det samme som at sulte sig. Eller at det i det mindste handler om at spise så lidt som muligt.

Måltider

Selvom det selvfølgelig er usundt at overspise eller slet ikke se på, hvad man spiser, er det modsatte bestemt ikke bedre. Ekstremer er trods alt altid slemt. Men når det gælder mad, er der ingen undtagelser. Du bør spise balanceret, uden at overspise, men også uden at blive sulten.

Herudover er det også en selvmodsigelse dramatisk at begrænse din kost, hvis du vil tabe dig. Hvis kroppen får mindre brændstof (mad), regulerer den dit stofskifte (den går i et ”gemme”- mode”), så det bliver langt sværere at forbrænde kalorier.

Du spiser fornuftigt, hvis du spiser dine måltider til tiden

Din krop har konstant brug for at fylde energidepoterne op. Ikke engang mens du sover eller hviler dig, holder kroppen op med at forbrænde kalorier. Derfor har du brug for vigtige næringsstoffer fra mad hele tiden.

Hvis du spiser på mærkelige tidspunkter, begynder kroppen at tømme sine lagre af proteiner, vitaminer eller mineraler. Disse er vigtige for, at du kan fungere. Og hvis disse lagre ikke bliver genopfyldt, opstår der problemer: Energi- eller blodmangel er kun nogle af konsekvenserne.

Måltider

De fleste eksperter anbefaler, at du spiser fem måltider fordelt på hele dagen. De vigtigste er: Morgenmad, frokost og aftensmad og herudover to snacks eller små måltider ind i mellem hovedmåltiderne. Det anbefales ikke, at der går mere end 3 timer imellem måltiderne.

Lad være med at udelade kostgrupper i måltider

Udover særtilfælde, hvor ingredienser er direkte usunde eller farlige for dig, bør du spise fra alle kostgrupper. I de rette mængder er både kulhydrater, fedt og sukker nødvendigt.

Det som er vigtigt at huske på er, at bare fordi du kun spiser ”light”, betyder det ikke, at du spiser sundt. De fleste af disse produkter gør ikke noget positivt for din krop, og de erstatter ofte bare sukker med kemiske produkter af tvivlsom kvalitet.

Aftensmad som er for let: En almindelig fejl

Det er vigtigt at gå efter aftensmad, som er let at fordøje. Mel eller rødt kød bør undgås så ofte som muligt. Men det betyder ikke, at du er nødt til kun at vælge ultra-lette måltider som salater eller en yoghurt.

måltider

Udover manglen på vigtige vitaminer og mineraler giver disse måltider også så dårlig en mæthedfølelse, at det giver dig følelsen af en enorm sult den næste dag.

Ved at spise for lette måltider, er det svært at undgå fristelsen af konstant at spise sukkerholdige snacks i et desperat forsøg på at dæmpe uroen.

At spise frugtsalat som hovedmåltid er heller ikke en god idé. Selvom den indeholder en stor mængde næringsstoffer og vand, er der også meget sukker i. Derfor anbefales det ikke at spise mere end to stykker frugt pr. måltid.

Opskriften på et vægttab: En balanceret diæt og fysisk aktivitet

Når målet er at tabe sig, skal du ikke bare koncentrere dig om at spise sundt. Det er også nødvendigt at træne regelmæssigt, så du forbrænder kalorier.

Fysisk aktivitet øger også kropsvægten, som øger forbrændingen,  hvilket er nødvendigt for at holde vægten. 45 minutters aerobic tre gange om ugen er ideelt.