Anbefales det at motionere efter at have spist?

Når vi begynder at udøve, danner vi ofte også andre vaner. Det er vigtigt at have nok energi til fysisk indsats, men også at overveje fordøjelsen
 

Efter frokost – og selv aftensmad – bruger vores krop de fleste af sine ressourcer til at fordøje. Derfor kan vi blive søvnige eller dovne. Nogle mener at træne efter at have spist, er bare hvad de har brug for, for at få mere energi. Der skal dog tages hensyn til nogle vigtige spørgsmål, for at motionere efter at have spist.

Hvorfor skal du ikke motionere efter at have spist?

Du planlagde at gå i træningscentret eller at tage i parken, men du blev inviteret til frokost med dine kollegaer. Tror du, at du skal forbrænde disse kalorier ved at motionere efter at have spist? Desværre er svaret nej.

Det bedste du kan gøre i dette tilfælde er at annullere din træning eller udsætte den til den næste dag. Eller hvis frokosten er afsluttet tidligt, så vent indtil sidste øjeblik med at tage afsted og træn kun lidt.

Hvorfor skulle du annullere din træningstid? Efter at have spist, forbliver maden i maven i et par timer. Når det sker, kan kroppen kun fokusere på en opgave: fordøjelse. Blod akkumuleres i maven og strømmer ikke så frit gennem andre områder, såsom hjerner eller ekstremiteterne.

Mand træner med burgr i hånden

Derfor kan du ikke koncentrere dig om at arbejde, da du kan falde i søvn ved dit skrivebord eller endda finde det svært at komme op fra din stol. I den periode kan kroppen ikke forbrænde kalorier gennem sport.

Vi tror måske, at alt hvad vi spiser vil forbrændes og kalorierne ikke vil sætte sig fast. Sikke en fejl! Denne misforståelse kan endda være farlig for vores helbred. Vi ville fravælge fordøjelsesprocessen, hvilket vil føre til kvalme, svimmelhed og selv opkastning.

Hvor længe skal jeg vente på at træne efter at have spist?

Der er ingen specifik regel, da hver person har brug for mere eller mindre tid til at fordøje deres mad. Det anbefales dog, at vi venter ca. tre timer efter at have spist, før vi træner.

Men alt afhænger selvfølgelig af, hvor meget vi har indtaget. Det er ikke det samme, at have haft en frisk salat med en del stegt kylling, som det er at have en dobbelt cheeseburger med pomfritter.

Derfor er det tilrådeligt at vente mellem tre og fire timer efter lette frokoster og fire timer minimum for større måltider. Dette kan forhindre mavesmerter og samtidigt stoppe følelsen af tyngde eller træthed, der er typisk efter fordøjelsen.

 

Dame med kramper

Morgenmad

Og hvad sker der med morgenmad? De, der træner om morgenen, ved ikke, om det er bedre at spise noget og så løbe eller træne på en tom mave. Ingen af dem er gode. Den første ting du skal gøre, når du står op, er at have morgenmad, da kroppen ikke har spist mad i flere timer.

Vælg en fuld, men ikke en tung morgenmad, og inkluder frugt, korn og mejeriprodukter. Tillad en time (mindst), før du påbegynder din træningsrutine. På det tidspunkt vil kroppen have modtaget `brændstof`, og musklerne vil have næringsstoffer som den kan bruge af.

Lav ikke den typiske fejl ved ikke at spise noget i timevis og derefter træne. Kroppen har brug for mad og næringsstoffer til at udføre rutinens bevægelser. Ellers vil du være svag, og du kan sænke dit blodtryk.

Husk at sunde kulhydrater er de bedste fødevarer at spise før træning. Du kan få disse fra hele korn (pasta og brød), samt nogle frugter og grøntsager.

Vi anbefaler at reducere indtagelsen af grøntsager og frugter, der er fulde af fiber og fructose. De tager længere tid at fordøje og kan forårsage diarre efter træning. Fedt og proteiner er ikke gode kilder til brændstof før træning. Undgå dem før træning, samt at motionere efter at have spist!