Træningstips: Teknikker for en mere effektiv træning

14. november 2018
Der er så meget information på internettet og andre steder om træningstips, der kan forbedre din træningspræstation og dit energiniveau.

Det kan sommetider være svært at vide, hvad man skal tro på. I denne artikel giver vi dig træningstips for en mere effektiv træning. Find papir og blyant frem og lad os komme i gang.

Hvad er de mest brugbare træningstips for en mere effektiv træning?

Dette spørgsmål er selvfølgelig subjektivt, da de bedste teknikker for dig afhænger af de resultater, du ønsker. Men vi har alligevel fokuseret på nogle basale mål, som folk ofte sætter, når de træner: vægttab, fedtforbrænding og muskelopbygning. 

Indtag koffein, inden du træner

Du kan finde koffein i sin naturlige form i kakao, te, kaffe og mate. Da det stimulerer dit nervesystem, vil du være mere vågen, og det reducerer døsighed. Dette sikrer, at du ikke bukker under for sløvhed, når det er tid til at træne.

koffein er godt, inden du træner

Det har også en stimulerende effekt på muskelsammentrækningerne, som derved forbedrer din ydeevne. Dette gælder især, når du træner i mere end en time. Som en tilføjet bonus virker det også perfekt mod træthed.

Hvis du ikke drikker kaffe eller indtager fødevarer og drikkevarer, der indeholder koffein, så kan du altid tage kosttilskud i stedet for. De er tilgængelige på apoteket og i supermarkedet.

Skift over til kokosolie

For nogle år tilbage fik kokosolie et ufortjent dårligt ry. Men i dag kender vi alle sammen fordelene, inklusive dem, der er relateret til atletiske aktiviteter. En hovedfordel er, at det indeholder sunde fedtstoffer, som kroppen har behov for. Brug det i moderationer – det får dig ikke til at tage på. Det er desuden også termogenisk, hvilket betyder, at det hjælper med at forbrænde en betydelig mængde fedt.

Kokosolie hjælper også med at reparere og generere muskelmassen. Fedtsyrerne metaboliseres øjeblikkeligt af leveren som energi opnået fra ketonlegemer.

Tag L-carnitin inden du træner

Hvis dit største mål er at forbrænde fedt, så er L-carnitin det perfekte supplement for dig. Det er et stof, som vores krop har evnen til at skabe, men den kan sommetider være i underskud.

Du får mere energi, hvis du tager dette kosttilskud. Det vil også hjælpe dig med at transportere fedtsyrer fra kroppen til mitokondrien – den er ansvarlig for at producere cellulær energi. Vi skaber disse fra vores kropsfedt.

Kardioøvelser inden træning vil aktivere effekterne, hvilket vil fortsætte senere, når du løfter vægte.

Proteindrikke

Proteindrikke bør indtages efter din træning. De er perfekte til at hjælpe din krop med at genopbygge de næringsstoffer, den mister under træningen. De bør aldrig erstatte et måltid. Men hvis du føler dig tilfredsstillet cirka 10 minutter efter, du har drukket den, så kan vente med at spise dit næste måltid.

Hvis du kombinerer L-carnitin og proteindrikke, så kan det hjælpe dig med at tabe fedt, opnå muskelmasse og tone hele din krop.

Stræk ud før og efter træning

Det er lige så vigtigt at strække ud, som det er at træne. Når du strækker ud, hjælper det ikke bare med at undgå skader, det vil også forberede din krop på, hvad der skal ske. Dit resultat vil være optimalt, hvis du dedikerer et par minutter til at strække ud – især efter, du har trænet. 

kvinde strækker ud før træning

Vær opmærksom på din vejrtrækning

Vejrtrækning er en essentiel del af træning. Din fysiske præstation vil i høj grad forbedres, når det gøres korrekt. Hvorfor? Det er grundet det faktum, at når din krop fyldes med ilt, arbejder den mere effektivt, og den opnår den energi, den har brug for, for at bevæge sig.

Kendte du allerede til disse træningstips? Hvis ja, så har du sikkert bemærket bedre resultater meget tidligere end forventet, Hvis ikke, så prøv dem og lad os vide, hvordan det går.