Sådan bruger du kinesiologitape korrekt

28. juli 2019
Kinesiologitape er et af de mest effektive redskaber til behandling og forebyggelse af skader og lindring af træningsrelaterede smerter.  

Måske har du set professionelle atleter bruge farvet tape forskellige steder på kroppen under konkurrencer. Dette kaldes kinesiologitape, eller sportstape, og det har mange fordele. Find ud af mere i denne artikel.

Hvad er kinesiologitape?

Idéen med denne tape er, at den skal give dine led og muskler stabilitet, når de er skadet eller følsomme over for smerter eller kramper. Denne metode bruges typisk til at forhindre skader og reducere smerte og hævelser.

Brugen af kinesiologitape er en teknik, der er blevet anvendt i mange år inden for sportsverden. Men det er blevet mere populært takket være De Olympiske Lege i Beijing i 2008. På det tidspunkt dukkede der mange sportsatleter op med farvet kinesiologitape på armene, skuldrene, knæene og håndleddene.

Tapen skal placeres af en læge, der har forstand på kinesiologi, men der er også mange fysioterapeuter og kiropraktorer, der kan påføre tapen.

Tapen skal påføres af en læge eller fysioterapeut

Hvor skal kinesiologitape påføres?

Tapen kan sættes på alle påvirkede områder på kroppen. Start for enden af musklen og bring tapen over til den anden side, og sørg for, at den er helt stram. Ved at trække i musklen på denne måde kan der udvikles en slags hulhed mellem dermis (også kaldet læderhud) og musklen. 

Resultatet er, at blodstrømmen stiger, og det fremmer skadens helingsproces.

Sportstape fanger virkelig opmærksomheden takket være de levende farver. Men farverne er kun til æstetiske formål. Resten af tapen er det samme som de andre. Det er lavet af bomuldsfibre, hvilket tillader luftstrømning, og det inkluderer klæbende akryl, for at det kan sidde fast på huden. 

Dette klæbemiddel aktiverer desuden kropsvarmen. En af de primære egenskaber ved kinesiologitape er, at det kan strække sig med op til 140% af sin oprindelige længde.

Det forebygger skader

Denne metode er baseret på en gammel, terapeutisk teknik, som bekræfter, at væv fungerer bedre, når der er mindre træthed eller spænding i området. Større blodgennemstrømning og mindre pres fører til færre problemer og irritationer og bedre bevægelse. 

Denne tape er ikke en ulovlig metode for at få en fordel over dine modstandere, som mange fejlagtigt tror. Af denne grund må tapen anvendes under nationale og internationale konkurrencer, herunder De Olympiske Lege mv. 

Størstedelen af atleter, der bruger kinesiologitape, gør det for at forhindre tilbagevendende skader, for at forhindre smerter fra en tidligere skader eller for hurtigere restituering. Man bør derfor ikke bruge tapen uden grund.

Fordelene ved at bruge kinesiologitape

Denne tape kan faktisk aktivere de neurologiske systemer samt cirkulationssystemerne.

Musklerne har evnen til at kontrollere mange forskellige processer. De kontrollerer ikke kun simple bevægelser i menneskekroppen. De er også ansvarlige for at cirkulere lymfatiske og venøse væsker, justere temperaturen og meget mere.

En anden fordel er, at tapen kan behandle muskelsmerter, da den lindrer trykket på nerverne. Når never bliver komprimeret, bliver impulserne, der sendes til hjernen, til smerter og ømhed. Det er sådan, dine overbelastede muskler kan lindres.

Tapen kan forhindre eller lindre knæsmerter

Sådan gør du

Kinesiologitape er tilgængeligt på tre grundlæggende måder: I-facon til små eller lineære områder; Y-facon til store muskler og X-facon for større og længere muskler.

Først skal du strække tapen en smule, og derefter skal du fjerne den klistrende bagside på tapen. Idéen er, at du skal placere den ene ende af tapen, hvor musklen begynder, og derefter strække den ud, indtil du når det ønskede sted.

Du må ikke placere tapen fra den ene ende af musklen til den anden, da dette kan give kramper.

Når den er placeret, holder den i cirka fire dage, og den vil ikke sætte sig løst på grund af vand eller sved. Tapen skal fjernes i retningen med hårene.

Vi kan forsikre dig om, at det er godt at bruge kinesiologitape, når du er skadet eller har muskelsmerter. Når du bruger det, vil du opdage, at du kan træne uden problemer, samtidig med at du kan fremskynde din restituering.

  • Konishi, Y. (2013). Tactile stimulation with Kinesiology tape alleviates muscle weakness attributable to attenuation of Ia afferents. Journal of Science and Medicine in Sport16(1), 45-48.