Supination: Hvad er det? og hvorfor er det vigtigt?

1. juli 2019
Det er altafgørende at kende til supination i alle dets former. Med denne information, kan du netop introducere nye træningsøvelser uden at forsage skade på din krop.

I dag har vi i sinde, at forklare, i detaljer, hvad Supination er. Udover det, ønsker vi også at dele diverse overvejelser, der skal tages i betragtning i forhold til vores allesammens sportpraksis.

I tidligere artikler har vi forklaret, hvad pronation er. Vi har også delvist forklaret og opført adskillige områder hvor i, at det kan applikeres og anvendes, samt diverse øvelser der indebærer pronation. Vi gik så vidt som at nævne fodens pronation og de mulige risici ved tilknyttede skader, hvis den fortsætter med at være overbelastet.

Hvad er supination?

Supination er den bevægelse, vi laver med underarmen, der gør det muligt for håndfladen at vende opad, mens ryggen vender nedad. I en medicinsk sammenhæng henviser udtrykket “supi” til en hvilken som helst stilling, hvor kroppens “ventrale” eller forreste dele peger opad.

Af denne grund indikerer de “supine decubitus” i lægelig henseende en henvisning til den stilling, hvor ved kroppen ligger pegende opad.

Supination i sport

Ligesom pronation har supination indenfor sportsområdet, som vi kan se det, i hvert fald to gode funktioner. Den første af disse to gode grunde er, at det er essentielt for at træne bestemte muskler i fitnesslokalet. Dette kan selvfølgelig også være en del af discipliner som Cross-Fit, eller endda olympisk gymnastik.

På den anden side er det også nødvendigt at vide, hvad supination af foden er. Supination af foden kan føre til nogle skader, der kan undgås. Skaderne kan undgås idet vi bliver opmærksomme på eventuelt overbelastning af vores fødder.

Underarmen

Supinationen af underarmen er af særlig interesse indenfor fitness. Det skal forstås som værende bevægelsen, der udvirker at håndfladen vender opad, og har, som sagt, særlig interesse inden for fitness. Her er nogle situationer eller øvelser, hvor et supinatorisk greb vil være nyttigt.

  • Træning af biceps og underarmen udføres med et supinatorisk greb. Dette er den bedste måde at udføre ‘curls’ med vægtstang eller håndvægt. At gøre dette vil sikre, at denne armmuskel-gruppe får maksimal stimulering og aktivering.
Supination

  • Chin-ups, en variation af de klassiske pull-ups, er lavet med et ydre greb. Det er en god øvelse for de atleter, der stadig ikke kan udføre pull-ups med et indadvendte greb, da det kan hjælpe os med at styrke​​vores biceps, mens vi laver chin-ups. Dette sker ikke, når vi udfører de klassiske pull-ups, hvor vi kun bruger dorsalerne.
  • Selvom det indadvendte greb er det, vi oftest bruger ved udførelsen af dødløft eller tunge løft, så kan vi ved hjælp af et blandet greb forbedre vores grebstyrke. Det er grundet, at vi forhindrer stangen i at glide ud af vores hænder. For at gøre dette vil vi bruge et udadvendt greb i den ene hånd og et inadvendt greb i den anden.
  • Hvis vi nævnte fordelene ved det almindelige greb for olympiske løftere, må vi understrege, at olympiske gymnaster bruger det udadvendte greb til at arbejde med ringene. Det er vigtigt, at de arbejder med alle slags greb, men det udadvendte greb vil give dem mulighed for at forbedre styrken i deres arme.

Fødderne

I modsætning til pronation-slidbanen, med denne type slidbane, udfører vi en ekstern rotation, mens du går. Derfor falder hele vægten af ​​kroppen på den udvendige del af foden som jo medfører alt den associeret risiko.

Supination af foden medfører en højere risiko for træningsskader, hvis den ikke korrigeres. Det er der dog ikke så står risiko for ved dens modstykke: fodens pronation. De mest typiske skader, der kan forekomme i sportspraksis på grund af at have supination af foden, er ankelforstuvninger. I øvrigt er ting som brud eller plantar fasciitis også blandt de mest typiske skader.

Korrigerende tiltag for tilfælde af supination af foden

Vi er nødt til, at tage stilling til en række af korrigerende tiltag i forhold til vores måde at gå på. Det er netop i tilfældet af, at vi ønsker at undgå træningsskader. Disse handlinger vil ligge ret meget op ad de slags handlinger som professioneller gør brug af, i tilfælde af træningsskader relateret til foden.

  • Først og fremmest er det anbefalet, at man tester sin fod for supination. Dette er for at afgøre, graden af supination hos ens fod eller fødder.
  • Det er også meget belejligt, hvis man skaffe sig selv en special lavet skosål eller lignende.

Til sidst har vi en meget nærliggende og fundamental anbefaling: Det er meget, meget vigtigt at du gør dig selv den tjeneste, at tage imod professionel hjælp. Der er nemlig mange forskellige specialister der kan hjælpe dig med at finde ud af hvad der er galt med dine fødder. Heraf, kan de så hjælpe dig med at finde den bedste måde at gå på. De kan også rådgive og vejlede dig med hensyn til diverse træningsøvelser, som du kan gør brug af. Dette er selvfølgelig med formålet at styrke dine fodmuskler.

  • Kapandji, A. (2001). Biomechanics of pronation and supination of the forearm. Hand Clinics, 17(1), 111–22, vii. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11280154
  • Hernández-Díaz, C., Saavedra, M. Á., Navarro-Zarza, J. E., Canoso, J. J., Villaseñor-Ovies, P., Vargas, A., & Kalish, R. A. (2012). Clinical Anatomy of the Ankle and Foot. Reumatología Clínica, 8, 46–52. https://doi.org/10.1016/j.reuma.2012.10.005
  • Lundberg, A., Svensson, O. K., Bylund, C., Goldie, I., & Selvik, G. (1989). Kinematics of the ankle/foot complex–Part 2: Pronation and supination. Foot & Ankle, 9(5), 248–253. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2731838