Tarmflora: et rigtig godt skjold for en atlet

30 januar, 2020
Det er vigtigt at holde din tarmflora i balance. Dette er især rigtigt for atleter, da nogle af dets funktioner er tæt forbundet med essentielle næringsstoffer og metabolske processer.
 

Kroppens tarmflora har nogle meget vigtige funktioner, såsom at forbedre en organismes evne til at assimilere, give nye næringsstoffer og gribe ind i fordøjelsen af nogle fødevare komponenter. Denne funktion er kendt som biotilgængelighed.

Hovedrollerne af tarmflora er forsvar og næring. Vi vil kommentere på dem senere, så du kan lære lidt mere om dem.

I dets forsvarssystem, er en af de vigtigste mekanismer bakterierne, der lever i tarmvæggene. Den korrekte balance forhindrer, at andre potentielt skadelige bakterier kan sætte sig. Dette hjælper indirekte med at udvikle immunsystemet og promovere produktionen af antistoffer.

Vitamin syntese

Som vi allerede ved er rollen, som tarmflora spiller i vores nærings status, meget vigtig. Det er derfor, at folk, der dyrker sport, bør overveje det endnu mere. Dette er hovedsageligt grundet den rolle i syntesen af vitamin K og andre B gruppe vitaminer, såsom B1 B12 og folsyre.

Vi kan finde vitamin K i fødevarer såsom alfalfa, lever, tang, æggeblommer, yoghurt samt fiskeolier. Selv med disse fødevarer er den vigtigste kilde til denne vitamin den, som din tarmflora producerer. Hovedfunktionerne, som denne vitamin påvirker, er blodkoagulering og den sunde bevaring af vores ossøse system.

probiotika
 
I forhold til vitamin B deltager hovedelen, på den ene eller den anden måde, i reaktionerne af energiproduktion. Dette kommer fra kulhydraterne og de fedtstoffer, som vi indtager i vores kost. 

Derudover, tager nogle af dem del i formationen og stabiliteten af røde blodceller. Det er af alle disse grunde, at vi bliver nødt til at bevare en balanceret tarmflora, for at hjælpe med at bevare optimale sports parametre.

Mineral absorbering

For atleter er tarmfloraen også meget vigtig, fordi den favoriserer absorberingen af vigtige mineraler for sport såsom jern, kalcium, zink og magnesium. Hoveddelen af de mineraler, der kan findes i vores kost, forbliver ofte i den fiber, som vores krop ikke absorberer.

En anden rolle, det spiller, er at øge den næringsmæssige værdi i fødevarer, der er rige på fiber, såsom grøntsager, frugt, korn eller sojabønner. Derfor sker det også med disse mineraler.

god tarmflora
Grundet dette har tarmfloraens bakterier evnen til at forbrænde nogle af fiberens komponenter. For eksempel kan dette være mineralerne, som er meget vigtige elementer for udviklingen af enhver type fysisk aktivitet.

Tarmflora: Probiotika

For at hjælpe tarmfunktionen er der produkter kaldet probiotika. Disse kan være behjælpelige, fordi de gavner tarm gennemstrømning og agere overfor inflammatoriske reaktioner for at nedsætte effekten af fysisk træning på tarmbarrieren.

 

Probiotika er fødevareprodukter lavet fra levende mikroorganismer, der er fordelagtige for vores helbred. Indtagelsen af disse fødevarer stimulerer forsvarsmekanismer og hjælper også med at stabilisere den tarmflora, der eksisterer i vores kroppe.

Alt dette har en positiv effekt på tarmbarrieren. Som vi har sagt før, er det blevet bevist, at de hjælper med at normalisere tarm gennemstrømning.

Lige nu tilbyder markedet et højt antal produkter, som vi kan bruge til at tage os af og manipulere vores tarmflora med. Derudover er der flere og flere studier, der beviser og demonstrerer de forskellige fordele, som de har på vores helbred.

Som konklusion kan vi sige at givet den rolle, som tarmflora har på nogle meget vigtige næringsstoffer for sportbør atleter tænke over dette. Især når balancen af deres tarmflora hænger sammen med at bevare deres fysiske præstationer i en optimal tilstand.