Hvordan du holder dig hydreret under et løb

Hvis du har tænkt dig at deltage i et løb, er et af de aspekter, du altid skal have i tankerne, at du skal holde dig hydreret under konkurrencen. Udforsk nogle tips, der muligvis kan hjælpe dig med at forbedre din performance og dit helbred. 
 

Et af de millioner af spørgsmål, som løbere stiller, er, hvordan de kan holde sig hydreret under et løb. Da det er essentielt at drikke væske i løbet af en konkurrence, og det kan være svært at tage en vandflaske med dig, vil vi give dig nogle afgørende tips i denne artikel.

Tips til at holde dig hydreret under et løb

Der er ingen tvivl om, at en af de afgørende øjeblikke i konkurrencer er, når man pludselig bliver meget tørstig og ikke ved, hvad man skal gøre. Mange løbere begår fejl, når det kommer til hydrering, og derfor lider de under konsekvenserne. Det er derfor, du skal være opmærksom på disse tips til, hvordan du holder dig hydreret under et løb.

1. Drik vand før konkurrencen

Det er ikke nødvendigt at drikke to liter, fordi du vil få brug for at tisse og ikke være i stand til at færdiggøre løbet. Det er godt at drikke et glas vand for at udholde de første kilometer af konkurrencen uden at være tørstig.

kvinde der drikker vand

Uden tvivl, er du nødt til at være tilstrækkeligt hydreret dagene inden og under din træning. På den måde, vil din krop ankomme til konkurrencen i den bedst mulige tilstand.

 

2. Du skal ikke springe posterne med forfriskninger over, hvis du vil holde dig hydreret under et løb

Vi refererer til de borde eller stop, hvor du kan få en kop eller en flaske vand (eller drikkelse med elektrolytter). I nogle tilfælde, er der folk, der tilbyder dem til atleter, når de passerer.

En af de almindelige fejl, folk begår, er at springe dem over. Man føler sig måske ikke tørstig eller tænker, at man kan vente til det næste stop. Dog, begynder dehydrering længe før, symptomerne på tør mund og trangen til at drikke vand opstår.

Af en grund, er disse stationer placeret med en bestemt afstand, og det er ikke tilfældigt. Det er for løbernes trivsel. Derfor, skal du samle den kop op, de tilbyder dig, og drikke det langsomt, mens du bliver ved med at løbe. Det er kun en forsinkelse på fem sekunder, som du, uden tvivl, vil være taknemlig for!

3. Lad være med at medbringe dit eget drikkelse

Størstedelen af de forskellige løb har en bestemt organisering, der forsyner atleternes behov. Derfor, vil der være vand eller drikke, du kan konsumere under løbet. Hvis du beslutter dig for at medbringe din egen vandflaske, vil du tilføje mere vægt, og du vil føle dig ukomfortabel. Ydermere, kan du tabe den på vejen og forårsage, at en anden løber snubler (ikke for at nævne det rod, du vil efterlade på banen).

 

4. Vær opmærksom på afstanden mellem vandposterne

Zigzaggende og undvigende atleter, der ophober sig foran forfriskningerne, kan generere ulykker. Af den årsag, er det meget vigtigt, at du er opmærksom på dem, der er bagved dig og omkring dig.

Hav i tankerne, at stationerne med drikkelse, som regel, er på begge sider af vejen, så du kan vælge en af dem. Ydermere, informerer arrangørerne af løbet løberne, så de ved, hvor mange kilometer der er mellem hver vandpost. På den måde, vil du være mere forberedt.

folk der løber og cykler på sti

5. Stop eller fortsæt, hvis du ønsker at holde dig hydreret under et løb?

Dette spørgsmål er næsten ligesom Hamlets “at være eller ikke at være”. Altså, det afhænger mest af hver persons tilstand ved ankomst til vandposten. Nogle griber muligheden for at tage en lille pause på et minut (eller mindre) og andre sænker farten, mens de drikker og tager små slurke fra flasken eller koppen. I det første scenarie, bør du stille dig til siden og lade de andre passere.

Vi vil råde dig til, at du ikke forsøger at drikke al væsken på én gang for ikke at miste sekunder i løbet. Det kan give dig kvalme eller gøre dig utilpas.

 

Det er meget vigtigt at være i stand til at holde sig hydreret under et løb, hvis man ønsker at nå mållinjen i en god tilstand. Hvis man drikker en smule ved hver station, vil det forebygge tørst og den uimodståelige trang til at tisse.