Løbegruppe: Derfor er de en glimrende idé

31. august 2019
Hvis du løber regelmæssigt, eller du gerne vil påbegynde denne træningsform, vil du måske være interesseret i en løbegruppe. Vi fortæller dig om fordelene ved at dyrke motion i en gruppe.

Fysisk motion er godt for sindet og kroppen, og løb er ingen undtagelse. Men det er ikke altid nemt at forblive motiveret til at løbe regelmæssigt. Derfor kan en løbegruppe være en god idé. Vi fortæller dig om fordelene ved at løbe sammen i en gruppe.

En løbegruppe er helt sikkert en af de bedste måder til at forbedre din udholdenhed inden for sport. Ligeledes er det sjovt, og du kan træne i et afslappet og venligt miljø. Sjov og forbedringer i udførelsen er nogle af nøgleelementerne til at booste motivationen. 

Hvad er fordelene ved en løbegruppe?

Hvis du forsøger at løbe sammen med andre, vil du helt sikkert forbedre dig selv på flere måder. Du skal selvfølgelig fortsætte med at gøre en indsats, men fordelene ved en løbegruppe er enorme.

1. En løbegruppe betyder mindre indsats

Folk, der træner i grupper, har en tendens til at være i bedre fysisk form. De viser også, at de har et andet perspektiv på deres indsats.

Overvej det at se andre udføre den samme aktivitet som dig, og se dem gennemgå den samme indsats. Det resulterer i, at du føler dig mindre stresset på grund af den indsats I yder samlet. Derfor vil dette hjælpe med at udvide dine grænser.

2. Store forbedringer

Når du er med i en løbegruppe, betyder det, at du vil have det sjovere, og du vil gøre forbedringer, uden at du opdager det. Du kan blive en bedre løber, hvis du øver dig og fortsætter med at træne. Således kan en løbegruppe hjælpe dig med at få den stabilitet, du har brug for, så du kan træne regelmæssigt.

Når du løber sammen med andre, kan det faktisk hjælpe med at skabe emotionelle forbindelser med andre folk og den aktivitet.

To kvinder løber sammen

3. Del din passion, når du løber med en gruppe

Løbetræning kan hurtigt blive en passion, og når du deler den, styrker du denne passion. Således kan en løbegruppe hjælp dig og andre med at finde fælles interesser, mål og drømme. Desuden styrker det også båndet med ens partner, hvis man løber sammen.

Denne aktivitet kan hjælpe dig med at skabe nye venskaber med folk, som du deler fælles interesser med. Derfor skal du ikke være i tvivl om, at hvis du løber med en gruppe, vil du danne specielle bånd med dine løbevenner.

4. Observation og efterligning

Når du er en del af en løbegruppe, er det en glimrende mulighed for at observere og efterligne de gode ting, som andre gør. Selv hvis du er på et andet niveau, kan du stadig lære af andre.

Det er en øget fordel for løbere på alle niveauer, når man træner i en gruppe. Når man er en del af en gruppe, træner man sammen, man anvender de samme metoder, og man lærer ved at observere og imitere.

5. En løbegruppe øger motivationen

De fleste folk, der stopper med at løbe eller motionere, gør det, fordi de mister motivationen. Når du løber med en gruppe, vil du være ligeglad med, om det regner eller er koldt udenfor. Du vil have andre, du kan dele det med. Det vil hjælpe med at kontrollere de vanskelige begyndelser og etablere en vane og sportsmotivation.

Der er ingen bedre motivation end en løbegruppe, da du altid vil have en, der løber hurtigere end dig. Du kan måske også finde folk, der har deltaget i flere løb, og som er i bedre form end dig. Det kan være en god løsning at løbe med andre, for dem som har en tendens til at komme med undskyldninger for at stoppe med at løbe.

6. En løbegruppe øger sikkerheden

Løbetræning med andre er en god idé

Du vil føle dig mere tryg og reducere risici, når du løber sammen med andre. Dette er især vigtigt, når du løber om aftenen, eller når du har visse skader.

Som du kan se, er der utallige fordele ved at løbe sammen i en gruppe. Den eneste ulempe er måske, at du ikke altid vil kunne løbe i dit eget tempo. Men giv det et forsøg, og se om du kan lide det. Måske opdager du, at du nyder det så meget, at du aldrig vil løbe alene igen!

  • Gabrielli, L., Castro, P., & Yañez, F. (2017). Entrenar más para una mejor salud: ¿Hasta cuánto puedo correr? Revista Chilena de Cardiología, 35(3), 285–287. https://doi.org/10.4067/s0718-85602016000300012