Fordele og ulemper ved løbetræning

16. juni 2019
Denne artikel, vil vi kigge på, hvilke fordele og ulemper der er ved løbetræning.

Hvis du er en løber, eller du tænker at begynde med at løbe, bør du have i tankerne, hvordan det kan påvirke dit helbred. I denne artikel, vil vi kigge på, hvilke fordele og ulemper der er ved løbetræning.

Løb er en af de bedste aktiviteter for dit helbred. Dog, mens det bidrager med mange sundhedsmæssige fordele, betyder det ikke, at det er den bedste løsning for alle. Af denne årsag, vil vi gennemgå nogle af de fordele og ulemper, der findes, ved løbetræning, så du ved, hvad du kan forvente.

Først og fremmest, kan alle, der løber, skade de led, der støtter vægten af kroppen, såsom knæene og anklerne. På den anden side, kan løb være en fantastisk måde, hvorpå man kan tabe sig i vægt og forløse spændinger.

Desuden, skal du også sikre dig, at du medbringer en flaske vand, og at du bærer de rigtige sko. Hvis du gerne vil begynde med at løbe, eller hvis du allerede er en sæsonløber, vil det være brugbart for dig at kende til fordelene og ulemperne ved løbetræningVi vil dele nogle få af dem med dig, nedenfor.

Fordele og ulemper ved løbetræning

1. Vægttab

Hvis dit primære mål er at tabe dig i vægt, kan løbetræning hjælpe dig med at forbrænde kalorier, hurtigt. En af de største fordele ved løbetræning er dets intensitet.

Ydermere, hjælper det med at forbedre din form hurtigt, og det forbrænder flere kalorier, end enhver anden form for træning. Da løb er en træningsform med en relativ høj belastning, er det mere krævende for kroppen, hvilket gør det effektivt til at forbrænde kalorier.

Faktisk, er en løsning, for at tabe sig i vægt, at løbe i et højere tempo. Hvis du løber på et løbebånd, kan du øge hældningen for at få en mere intens konditionstræning, og du kan øge dine musklers udholdenhed. Desuden, er det bedre, hvis du løber i længere perioder.

Ydermere, skal du sikre dig, at du inkluderer rigeligt med friske frugter og grøntsager i din kost, såsvel som magert kød, fuldkorn og fedtfattige mejeriprodukter. Disse fødevarer vil hjælpe dig med at nå dine mål.

folk der løber på løbebånd

2. Selvværd: fordele ved løbetræning

Løbetræning er fantastisk for både kroppen og sindet. Faktisk, kan det give din selvtillid og dit selvværd et fantastisk skub.

Ved at sætte og nå dine mål, kan du nyde en behagelig følelse, hvilket vil motivere dig til at fortsætte. Derfor, vil du føle dig mere energisk, mere fokuseret og ivrig efter at nyde livet.

3. Det er en billig aktivitet

Det sidste, på vores liste over fordele og ulemper ved løbetræning, er, at du blot har brug for et par løbesko, til at gøre løbetræning til en del af din rutine. Ved at løbe udendørs, hvilket både kan være i dit nabolag, en lokal park eller en skolebane, kan du mødes med venner og I kan nyde Jeres omgivelser.

I ethvert tilfælde, er idéen at bruge løbesko af god kvalitet, der giver dig den støtte, du har brug for. Desuden, skal du også sikre dig, at du vælger blødere overflader, så du undgår skader.

Ulemper ved løbetræning

1. Træning med høj belastning på dine led

Det er afgørende at forbedre din form, hvis du gerne vil undgå enhver form for skade. Mange folk, der løber på en regelmæssig basis, kan skade de led, der støtter kroppens vægt. Som du nok kan forestille dig, kan overvægtige individer også opleve samme problem. 

Ydermere, ved at bruge løbebåndet, kan du reducere påvirkningen på dine led. Desuden, ved at tilføje andre øvelser med lav belastning, kan det hjælpe med at reducere risikoen for at beskadige dine led. Selvfølgelig, skal du altid sikre dig, at du varmer godt op, før du begynder at træne, og at du trapper roligt ned bag efter.

2. Løb kan være kedeligt

En anden ulempe ved løbetræning er, at mange synes, at det er kedeligt. Dog, er det vigtigste element, i enhver fitnessplan, at vælge en træningsform, hvorved man forbliver motiveret. 

Ellers, er det mere sandsynligt, at man finder en undskyldning for at udskyde eller aflyse sin træning. Vi anbefaler, at du lytter til musik, mens du løber, så det kan bidrage med noget underholdning og motivation.

kvinde der lytter til musik

Slutteligt, for at starte sikkert ud, bør du konsultere med din læge, og starte langsomt ud, ved at tilføje små løbeintervaller i et gangprogram. 

Afslutningsvis, kan fordelene ved løbetræning opveje ulemperne. Stadig, som med enhver anden form for træning, skal du sikre dig at du tager dine forbehold. Ideelt, skal du øge længden på dine løbepas gradvist, og reducere, hvor meget du går. Forsøg at kombinere løbetræning med andre træningsformer, så du maksimerer dit overordnede fitness!

  • Lee, D. C., Pate, R. R., Lavie, C. J., Sui, X., Church, T. S., & Blair, S. N. (2014). Leisure-time running reduces all-cause and cardiovascular mortality risk. Journal of the American College of Cardiology, 64(5), 472–481. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2014.04.058
  • Stroth, S., Hille, K., Spitzer, M., & Reinhardt, R. (2009). Aerobic endurance exercise benefits memory and affect in young adults. Neuropsychological Rehabilitation, 19(2), 223–243. https://doi.org/10.1080/09602010802091183