Sådan lærer du at svømme som en professionel

30. september 2019
Det er ikke nogen hemmelighed, at daglig motion tilbyder mange sundhedsfordele. Nogle sportsgrene, som svømning, træner ikke bare din krop, men hjælper også med at kontrollere dine følelser og give dig mere tiltro til dine evner. 

Mange af os har altid fået at vide, at det er vigtigt at lære at svømme. Hvad enten du lærer at svømme som barn eller voksen, skal du vide, at svømning ikke bare er en glimrende træning for hele kroppen, men at det også er en vigtig ressource.

At vide, hvordan man svømmer, kan være nyttigt i mange situationer, så længe du er klar over farerne, og så længe du ved, hvordan du håndterer dine stressniveauer. Det er ikke nok bare at vide, hvordan du flyder, eller at kunne holde vejret i flere sekunder. I stedet skal du vide, hvordan du bruger hver og én færdighed, så de kan være til din fordel i enhver situation. 

Svømning er et vigtigt redskab

Når børn lærer at svømme, er det vigtigt, at deres forældre hjælper dem med at se svømning som et redskab og ikke bare en fritidsaktivitet. 

Forældre skal lære deres børn at være opmærksomme i vandet. De skal vide, hvilke zoner, der er bedst at undgå, og hvilke zoner, der er mere sikre.

Forældre skal også hjælpe deres børn med at fokusere på deres vejrtrækning og at følge de korrekte svømmebevægelser, hvilket kan være med til at fjerne frygten for vand. De skal også lære deres børn, hvornår de skal bede om hjælp.

Disse aspekter er lige så vigtige for voksne, som de er for børn. Det tror du måske ikke, men det er vigtigt at være opmærksom på vandforholdene i enhver alder. 

Barn lære at bevæge sig i vandet

Med andre ord får vi god selvtillid og selvsikkerhed, når vi fokuserer på en god vejrtrækningsteknik og på at lave de korrekte bevægelser. Derved kan vi bedre svømme rundt i vores omgivelser, hvad enten det er i svømmehallen, i swimmingpoolen eller på stranden.

Det er vigtigt at understrege, at du ikke skal skynde dig med at lære at svømme. Hvis du har travlt med at lære, forhindrer det dig i at udvikle nok selvsikkerhed, så du kan bevæge dig korrekt i vandet. Det er lige præcis derfor, at eksperter og olympiske svømmere understreger værdier såsom tålmodighed under træning.

Lær at svømme som en olympisk svømmer

Udover, at det er et værdifuldt redskab, så er svømning også en aktivitet, der kan prale med mange sundhedsfordele.

Svømning er en glimrende sportsgren, der træner hele din krop. Det opbygger muskler, træner dine åndedrætsorganer, frigiver endorfiner, renser dit sind og meget mere. Men svømning hjælper dig også med at udvikle dine færdigheder, hvilket til gengæld kan opbygge din tiltro til dine egne evner. Kort sagt er det en glimrende måde, hvorpå du kan forbedre din selvtillid og styrke dit følelsesmæssige helbred.

Nu skal vi bruge noget hjælp fra en ekspert, så vi kan forbedre vores læringsproces. Heldigvis behøver vi ikke udelukkende at regne med svømmetræneren fra vores lokale svømmehal; vi kan også lære mere fra en olympisk svømmers erfaring.

Mireia Belmonte deler sin oplevelse inden for svømning

Mireia Belmonte er en professionel svømmer

Unycos er en læringsplatform, der tilbyder brugerne en chance for at lære, hvordan man svømmer med den spanske, olympiske svømmer, Mireia Belmonte. Mireia afslører sine træningshemmeligheder: hun giver råd om alt lige fra ernæring, træning, hvordan man undgår skader og endda metoder til at forbedre præstation.

Selvom du måske ikke svømmer så ofte, så er det værd at træne engang imellem, da svømning tilbyder så mange helbredsfordele. Vejrtrækningsteknikkerne, du lærer i vandet, kan for eksempel forbedre din lungekapacitet betydeligt. Når du har stærkere lunger, kan du forbedre dig selv i andre fysiske aktiviteter, samt når du mediterer.

Lad være med at vente; lær at svømme i dag.

  • Bonet, J., Parrado, E., Capdevila, L., EFECTOS AGUDOS DEL EJERCICIO FÍSICO SOBRE EL ESTADO DE ÁNIMO Y LA HRV. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte / International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport [en linea] 2017, 17 (Marzo-Sin mes) : [Fecha de consulta: 13 de junio de 2019] Disponible en: ISSN 1577-0354