CrossFit for begyndere: Tips og tricks

6. december 2018
I praksis kan du sagtens deltage i denne form for fysisk aktivitet, også selvom du er begynder eller ikke rigtig kan lide at træne. I denne artikel vil vi gennemgå nogle tips og tricks til CrossFit for begyndere. Husk at med lidt tålmodighed og vedholdenhed er det muligt at nå målene inden for denne sport.

CrossFit er en af de mest intense og komplette former for træning der findes i dag. Af netop denne grund tror mange folk at det er for svært for dem. Men at dyrke CrossFit for begyndere er bestemt muligt – se her hvordan.

Hvad er CrossFit?

Som vi kan se, er CrossFit en intens træningsrutine, skabt af træner og atlet Greg Glassman. Målet med denne træning er at forbedre kroppen og få den til at nå sin fulde potentiale. Du kan opnå dette ved at træne din smidighed, vægtløft og træne med din egen kropsvægt.

CrossFit-træning tager cirka en time. Selvom det er et ekstremt krævende fysisk aktivitet, anbefaler vi dig at tilpasse dig til den gradvist.

I CrossFit for begyndere skal man som ny ofte udføre de samme øvelser som senere. Forskellen består i intensiteten af disse. På den måde kan personer med mindre erfaring gradvist tilpasse sig denne træning.

CrossFit for begyndere: Tips og tricks

Gratis prøvetræning

Mange gange læser folk om fordelene ved en bestemt form for fysisk aktivitet, og skynder sig så at melde sig til den. Selvom det er godt at være fast besluttet, anbefales det at prøve en gratis prøvetræning CrossFit for begyndere, eller betale for en prøvetræning.

Kvinde dyrker CrossFit.

Ved at gøre det på denne måde, kan du nemmere beslutte om du kan lide at lave denne form for træning. Du finder også ud af om du kan lide miljøet i fitnesscentret, samt din underviser og de andre på holdet. Jagten efter en form for sport du holder af at dyrke, kan sommetider være ret besværlig. Derfor skal du opbygge tålmodighed og vedholdenhed.

Det rette fitnesscenter

Det er vigtigt at finde det rette fitnesscenter til at dyrke CrossFit for begyndere. Du skal overveje forskellige elementer, såsom at finde et behageligt træningsmiljø, en god træner, holdkammerater, faciliteter, udstyr osv.

Tag alt dette med i dine overvejelser når du søger efter flere oplysninger om forskellige steder du kan dyrke CrossFit for begyndere i din by. Disse skal høre under den officielle CrossFit-organisation. På den officielle CrossFit-website kan du finde opdateret information om mere end 10.000 tilknyttede centre i hele verden.

Vægtløftning

Vægtløftning er en af de mest effektive øvelser til at opbygge styrke, funktionalitet og stabilisering. Dette form for træning finder du i alle CrossFit-programmer.

Kvinde dyrker vægtløftning.

Som begynder udfører du denne øvelse ved at starte med kun en vægtstang, og gradvist gøre din kropsholdning og teknik bedre. Derefter kan du langsomt øge vægten i henhold til din responsevne og fremskridt.

CrossFit for begyndere

I CrossFit-centre er der normalt begynderkurser. Hvis ikke, skal du tale med din træner om det. Det er vigtigt at du lære de grundlæggende bevægelser langsomt.

I den forbindelse er der nogle ting du skal være opmærksom på: løft, armbøjninger, sumo-vægtløftning og løft af medicinbolde, med mere.

Tid

Blandt alle de forskellige fitness-træninger, er CrossFit en af de mere krævende. Derfor skal begyndere være tålmodige, og de skal sætte den tid til side der er nødvendigt for at lære det. Det er vigtigt at du forsøger ikke at gå glip af nogle af træningerne, altid at være der til tiden og ikke gå hjem før træningen er ovre. Dette sidste råd er vigtigt for at undgå skader.

CrossFit-øvelser i fitnesscentret.

Et godt forhold til dine holdkammerater er også en god kilde til motivation. Det giver dig mere lyst til at tage til træning. Når du gradvist ser din krop reagere og overvinde de forskellige udfordringer, vil du føle dig mere tilpas.

CrossFit for begyndere kan være en intens oplevelse i starten. Mange gange tror folk at denne træning er alt for svær for dem.

Men ved at gå til fitnesscentre der specialiserer sig i CrossFit og være vedholdende, vil du se forandringer i din krop. Dette er den bedste måde at få motivation på, holde dig i gang og overvinde dine begrænsninger.