Mavedans: Alle de mange fordele, du skal kende til

16. november 2019
Mavedans bliver mere og mere populært rundt omkring i verden, så vi fortæller dig om alle de fordele, sporten tilbyder.

Mavedans er en af de bedste former for motion for din krop og dit sind. Den sensuelle, feminine dans har faktisk utrolige mentale og fysiske fordele, som mange ikke er klar over. Vi fortæller dig mere om dem i denne artikel.

Mavedans opstod i Egypten i det 5. århundrede, men i dag eksisterer der mange forskellige variationer og stilarter. Generelt set indebærer dansen at “adskille” kropsdelene ved at bevæge dem alle sammen separat.

I dag er der mange danseskoler, der tilbyder undervisning i mavedans til alle niveauer. Det bør ikke komme som nogen overraskelse, da dansen ikke bare træner hofterne og taljen. Takket være koordinationen af bevægelser træner mavedans faktisk alle kroppens muskler, især mave-, ryg- og skuldermuskler.

Mavedans er en måde at udtrykke følelser på

Med mavedans kan du også udtrykke dine indre følelser. Der findes mange stilarter og variationer af traditionel mavedans, og de fokuserer alle sammen på at kontrollere individuelle kropsdele.

Nogle bevægelser kræver en meget god fleksibilitet i ryggen, men det vigtige er muskelkoncentration. En af de største fordele ved denne danseform er, at folk i alle aldre kan lære det i deres eget tempo.

Det er en god træningsform til kalorieforbrænding. Det trimmer din figur, træner hele kroppen og forbedrer din fleksibilitet

Fordele ved mavedans

Danseformen er sensuel og feminin

Vi har lavet en liste over alle fordelene, så du kan få en bedre forståelse for mavedans:

1. Det trimmer figuren

Hvis du gerne vil i form, skal du vide, at mavedans måske er en af de bedste måder at komme i gang på. Hvis du parrer din dansetræning med en afbalanceret kost, vil det hjælpe dig med at tabe dig og få en trimmet krop. Selve træningen er intens, og dine muskler vil udvikle masser af udholdenhed, hvilket også vil hjælpe dig i hverdagen.

Hvad enten du bevæger dine mave-, ryg-, lår- eller ballemuskler, så er der mange af stillingerne i mavedans, der optimerer træningen. Denne disciplin isolerer kropsdele for præcise bevægelser.

2. Det forbedrer din koordination

Du skal bruge koordination for at synkronisere din krop og alle dens bevægelser. Dans kræver brugen af alle kropsdele; en af de sværeste aspekter ved mavedans er at koordinere dem alle sammen.

Det er ikke nemt, men lad være med at give op. Desværre er det ikke os alle, der er født med en yndefuld koordination. Øvelse er essentielt for at gøre fremskridt og forbedre vores koordinationsfærdigheder.

3. Mavedans holder stress på afstand

Som med mange andre sportsgrene kan du håndtere din stress ved hjælp af mavedans. Det er blot endnu en aktivitet, som kan hjælpe dig med at have det sjovt og glemme hverdagens problemer i en kort periode.

Der bliver spillet god musik, når man går til mavedans, hvilket betyder, at du med sikkerhed vil have det sjovt, samtidig med at din krop kommer i form.

Kvinder laver mavedans

4. Det booster din selvtillid

Afslutningsvis er det en god terapiform, der forbedrer dit velvære og din selvtillid. Dansen gør dig opmærksom på din krop og får dig til at tro på dine egne evner. Din selvtillid og dit selvværd vil vokse som et naturligt resultat af din læren.

Husk på, at mavedans er meget mere kompliceret, end det ser ud, men der er masser af fordele. Er det noget, du har lyst til at prøve?

  • Stange, M., Oyster, C., Sloan, J., & Corey, A. M. (2013). Belly Dance. In The Multimedia Encyclopedia of Women in Today’s World Encyclopedia of Women in Today’s World. SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781452270388.n43
  • Capriles, C. (2016). Reflexiones sobre el cuerpo femenino y la danza: Bailando desde las entrañas. Reflections on the female body and dance: Dancing from the bowels. Revista Internacional de Filosofía, 5, 225–232. https://doi.org/10.6018/daimon/270151
  • Tiggemann, M., Coutts, E., & Clark, L. (2014). Belly Dance as an Embodying Activity?: A Test of the Embodiment Model of Positive Body Image. Sex Roles, 71(5–8), 197–207. https://doi.org/10.1007/s11199-014-0408-2