Træning under graviditet: Hvad du bør og ikke bør gøre

Mange eksperter anbefaler gåture som den bedste form for træning til gravide. Start med at gå i et moderat tempo, to til tre gange om ugen, og skru op for tiden, hastigheden og stigningen som du får mere energi og styrke.
 

I de fleste tilfælde er træning under graviditet fordelagtigt for din krop. Du skal dog tale med din læge for at finde ud af, hvilken rutine der fungerer bedst for dig. Niveauet af den træning, du vælger, afhænger hovedsageligt af din fysiske form, inden du bliver gravid.

Øvelser, du kan lave under graviditeten

De øvelser, du kan lave, mens du er gravid, afhænger hovedsageligt af, hvad der er sjovt for dig, og hvad din læge anbefaler. Svømning er for eksempel en fantastisk sport, da du kan flyde, og du ikke føler vægten af din krop. Den bedste ting at gøre, mens du er gravid, er en kombination af cardio, styrkeøvelser og udstrækning, så længe du undgår øvelser, der har stor effekt.

Fordele ved at træne under graviditet.

Hvis du kunne lide at løbe, før du blev gravid, er du sandsynligvis i stand til at fortsætte med at fortsætte under graviditet, selvom det selvfølgelig vil være med et par ændringer i din rutine. De første fem minutter såvel som de sidste fem minutter vil du reducere dit sædvanlige tempo for henholdsvis at varme op og derefter køle ned.

 

Mange kvinder bliver svimle i første trimester af graviditeten, og når babyen vokser, ændrer deres tyngdepunkt sig. Derfor er det sværere at opretholde balance, især i sidste trimester; dette gør det også sværere at træne.

Hvis din krop beder dig om at stoppe på grund af usædvanlige symptomer, skal du helt bestemt stoppe. Vær opmærksom på følgende. Dette er alle tegn på, at din krop har brug for lidt hvile:

  • Svimmelhed
  • Træthed
  • Problemer med at trække vejret
  • Hurtige hjerteslag
  • Smerter i ryggen, bækkenet eller noget beslægtet område.

En anden faktor, du skal huske på ved træning under graviditet, er, at temperaturen af din krop er meget vigtig. Det er ikke godt for babyen, når din kropstemperatur er højere end 39 C grader; det kan forårsage problemer i fosterets udvikling, så undgå at træne ved høje temperaturer.

Når det er varmt udenfor, skal du undgå at træne udendørs i de varmeste timer. Husk også, at svømning gør det vanskeligt at vide, om din kropstemperatur stiger. Dette skyldes, at vand altid giver dig en fornemmelse af friskhed.

 

Typer træning under graviditet, du skal undgå

De fleste læger anbefaler ikke øvelser, hvor du enten skal lægge dig på ryggen, især hvis du er i første trimester. Medmindre din læge siger noget andet, skal du også undgå følgende træning under graviditet:

  • Gå op og ned ad trapper
  • Øvelser, der involverer pludselige ændringer i den retning, du går
  • Hoppe
  • Øvelser, der kan skade dit mellemgulv.

Eksperter fraråder også sport, der involverer enhver form for fysisk kontakt, såsom skiløb, dykning og ridning. Disse sportsgrene har en høj risiko for at falde og farlige pludselige bevægelser, hvilket kan føre til alvorlig skade.

Aerobics under graviditet.

Hvis du nyder aerobe øvelser, kan du udføre trin-aerobics, som kan være utroligt fordelagtigt under graviditeten. Du skal dog reducere platformens højde, især når graviditetsmånederne skrider frem. Derudover skal du kontrollere din rytme, så du ikke når udmattelsespunktet.

Stop træningen, og tal straks med din læge, hvis du oplever et af følgende symptomer:

  • Usædvanlige smerter
  • Vaginal smerte
  • Hurtigere hjerteslag og stærke smerter i brystet
  • Svimmelhed
  • Åndedrætsbesvær
  • Livmoder sammentrækninger
 

At træning under graviditeten er utroligt sundt for din krop, så længe du gør dem korrekt og omhyggeligt. Tal med din læge for at finde ud af, hvad du kan og ikke kan.