Opvarmningsøvelser til at gøre din krop klar

10 december, 2019
Opvarmningen er ikke en del af træningen. Det betyder, du ikke bør blive træt, og at øvelserne ikke skal være for intense.
 

Takket være vores liste med opvarmningsøvelser, vil du kunne undgå enhver form for uventet skade og få din krop i bevægelse. Læg godt mærke til dem og udvælg dine favoritter!

Før du udfører enhver form for træning, er det vigtigt at lave noget opvarmning, så din krop er klar til at give sig 100 procent. Derfor, har vi forberedt en liste med opvarmningsøvelser, som vi anser for at være essentielle, til enhver form for sportspraksis.

Med sikkerhed, har disse opvarmningsøvelser til formål at hjælpe dig med at blive i stand til at præstere optimalt og undgå skader. Det er vigtigt at varme kroppen helt op, så blodet strømmer rundt i musklerne, før du begynder at træne. Det hjælper også med at reducere risikoen for skader, og det tager sig af enhver underlæggende ubalance i musklerne. Samtidig, forbedrer det også kvaliteten af dine bevægelser.

Desuden, skal du også have i tankerne, at hver opvarmning er forskellig, da det afhænger af den fysiske tilstand hos hvert individ og målet med træningen. Det er vigtigt, at du gradvist arbejder dig hen imod mere intens, fysisk aktivitet. Undlader du dette vigtige trin, kan det blive mere sandsynligt, at du kommer til at lide af skader og dårligsomme. Desuden, vil det også påvirke din præstation. Du skal ikke springe opvarmningen over, før du skal træne!

Opvarmningsøvelser

Nu, vil vi vise dig en liste med de bedste øvelser til at varme op. Læg godt mærke til dem, og glem ikke at lave dem, før du skal lave nogen former for fysisk træning!

 

1.-Sjippetov

Den første af vores opvarmningsøvelser er med et sjippetov. Selvom det kan virke overraskende, er det en ideel øvelse til at få kroppen i gang med at bevæge sig. 

kvinde der sjipper

Så, hvis du ikke har meget tid, men gerne vil have en god træning, så vil en simpel session med et sjippetov hjælpe dig med at øge din hjerterytme og kropstemperatur. Ydermere, vil du også forbrænde kalorier. 

Det øger din hjerterytme og dit blodomløb. Ydermere, er det en meget praktisk og sjov øvelse. Den gør det også muligt for dig at forbedre din aerobe konditionering, tone din krop og træne dine ben, blandt andre ting.

2.-Squats kan fungere som opvarmningsøvelser

For det andet, præsenterer vi hermed squats som en anden ideel øvelse, du kan lave, før du begynder på din træning. Med sikkerhed, arbejder squats med dine baller, quadriceps og haser. 

Hav i tankerne, at det afhænger af den træning, du skal til at lave. Der er mange forskellige måder, hvorpå du kan lave squats eller benbøjninger. Af den årsag, kan du overveje at lave nogle få gentagelser som en del af opvarmningen. Det kan hjælpe kroppen med at blive klar til bevægelsen, før du går i gang. 

 

Som du nok ved, er det meget simpelt at lave squats. Du skal stille dig med skulderbreddes afstand mellem dine fødder, og dine hænder skal holdes foran dit bryst. For at gå videre i øvelsen, skal du bøje dine knæ og hofter, så du sænker din krop. Hold dit bryst højt og vend tilbage til startpositionen. 15 gentagelser vil være nok til at gå i gang!

“Forskellen mellem det mulige og umulige er beslutsomheden hos personen.”
-Tommy Lasorda-

3. Høje knæløft

For det tredje, vil vi præsentere høje knæløft som en af de bedste øvelser til at varme op. Uden tvivl, er det en ideel øvelse til at få hjernen og kroppen til at arbejde sammen, da det både aktiverer armene og stimulerer og fokuserer hjernen.

For at udføre øvelsen, anbefaler vi, at du placerer begge dine fødder på en imaginær linje, og at du let bøjer begge dine knæ. Dine fødder bør have skulderbreddes afstand. Denne øvelse består af at hoppe med dine fødder, skiftevis og kontinuerligt. På den måde, forbereder du din krop på at træne. Det er en øvelse af høj intensitet, der bruges i mange sportsgrene, såsom fodbold og basketball.

4. Dynamiske udstræk

Slutteligt, vil vi anbefale, at du laver dynamisk udstrækning for at forberede din krop på den bedst mulige måde. Denne form for udstræk er anderledes fra statisk udstræk, der faktisk kan forringe din præstation.

kvinde der strækker ud efter løb
 

I den forbindelse, er dynamisk udstrækning en form for aktiv bevægelse, der ikke forsøger at opretholde et stræk. Det tager kroppen gennem bevægelser for at forberede den godt på træningen eller sportsaktiviteten.

For eksempel, kan du lave store cirkler med dine arme i begge retninger, sparke dine ben fremad eller bagud, eller blot røre dine tæer og derefter hoppe op. Det afgørende er, at lave flest mulige udstræk med en tilstrækkelig intensitet, så du undgår enhver form for efterfølgende skade.

Slutteligt, skal du ikke glemme, at det er meget vigtigt at lytte til signalerne fra din krop. Opvarmningen er ikke en del af træningen. Det betyder, du ikke bør blive træt, og at opvarmningsøvelserne ikke skal være for intense. Vi er overbeviste om, at hvis du laver disse øvelser, så vil du være klar til at yde dit bedste!