Afgørende elementer for at deltage i et triathlon

Et triathlon er en meget konkurrerende begivenhed, der kræver masser af disciplin. Mængden af indsats, du har brug for, kan få din krop til at gøre ting, den aldrig troede, den kunne gøre. Derfor, er du nødt til at gennemføre passende træning, før du konkurrerer i et triathlon. 
 

At deltage i et triathlon er en atletisk test, der har til formål at finde sportens “Ironman”. Med andre ord, er det designet til højperformance-atleter. Som et resultat, har det fået en plads i de Olympiske Lege. I denne artikel, vil vi tage et kig på, hvad du skal have i tankerne, før du deltager i et triathlon. 

Oprindelse for deltagelse i et triathlon

Historien siger, at en gruppe sømænd diskuterede, hvilken person, der ville være den bedste atlet. De undrede sig over, hvem der ville have den bedste udholdenhed – en svømmer, en cyklist eller en løber? Slutteligt, var der en, der spurgte: “Hvorfor finder vi ikke ud af det i et multisport-løb?”.

Således, var det første triathlon født. Senere, begyndende i år 2000, blev triathlon en del af de Olympiske Lege, for første gang, i Sydney, Australien

folk der deltager i et triathlon

Hvad er et triathlon?

Begivenheden dækker tre sportsgrene, lige efter hinanden, i en etableret orden – svømning, cykling og løb. Der er to overgange. Den ene er kendt som T1, hvor man skifter fra svømning til cykling. Dernæst, har vi T2, hvor man skifter fra cykling til løb.

 

Afgørende elementer for at deltage i dit første triathlon

Hvis du har tænkt dig at deltage i et triathlon for første gang, bør du overveje disse afgørende elementer:

  • Hvis du er begynder, bør du sætte realistiske mål, du kan opnå. 
  • Tilmeld dig begivenheden i god tid, så du reducerer stress og bliver vant til idéen om at skulle deltage.
  • Udlev triathlon-oplevelsen til fulde. Hvis det er din første gang, er det vigtigste at nå mållinjen og ikke den plads, du kommer på.
  • Oprethold en god attitude til at imødekomme de udfordringer, du kan støde på til begivenheden.
  • Slutteligt, skal du fokusere på dig selv og ikke de andre atleter. Sammenligning vil ikke hjælpe dig med at nå dit mål om at nå mållinjen.
kvinde der cykler på vej

Tre tips til at træne op til at deltage i et triathlon

Disse tips vil hjælpe dig med at få hovedet på plads, så du kan komme i gang med denne intense disciplin:

Træningsfrekvens

Med sikkerhed, er et triathlon udfordrende. Derfor, har din krop brug for tid til at opnå udholdenhed. Du skal ikke køre dig selv så meget ned til træning, at du besvimer eller har så mange smerter, at du ikke kan blive ved med at træne. 

 

Intensitet

Som begynder, er dit intensitetsniveau muligvis mellem lav og middel. Så, du vil være nødt til at træne omkring tre til fire gange om ugen. Denne rytme vil give dine muskler og sener nok tid til at hvile.

Vælg en konkurrence

Du vil opbygge udholdenhed ved langvarig træning. Derfor, skal du vælge et løb med en kort distance den første gang. Når du træner op til et triathlon, skal du starte langsomt ud med svømning, cykling eller løb.

Udstyr, du har brug for, når du vil deltage i et triathlon

Så, du ved allerede, at denne begivenhed har tre konkurrencer. Derfor, skal du være i stand til at deltage i de tre følgende sportsgrene:

Svømning

Du vil svømme freestyle i åbent vand. Da folk har en tendens til at træne i pools, har du brug for en svømmedragt, svømmebriller og en hætte til at dække dit hår.

Cykling

Du har brug for tøj, der ikke skaber friktion, når du træder i pedalerne. I sportsbutikker, kan du finde sportstøj, der har et polstret område ved skridtet. For at starte i et godt tempo, skal du forsøge at cykle mellem 80 og 90 omgange per minut. Øv dig derhjemme eller i fitnesscentret på en stationær cykel.

 

Løb

Du skal sikre dig, at dine løbesko er den rigtige størrelseSelvom de bør være stramme, skal de også være komfortable. Spørg erfarne deltagere om deres mening, når det kommer til det bedst egnede tøj til hver sport.

mand der forbereder sig på at deltage i et triathlon

Træning til at deltage i et triathlon

Du skal afgøre, hvor meget tid, du har hver dag, til at træne. Derfra, skal du starte således:

  • Dediker en dag til hver sport. Dernæst, vil du være i stand til at skifte.
  • Opdel din tid i tre sessioner: svømning, cykling og løb.
  • Hav en nem session, efterfulgt af to sværere sessioner.
  • Prøv tre sessioner med svømning, to med cykling og to med løb.
  • Hver uge, skal du øge tiden og intensiteten med 10 procent.
  • Du skal skifte mellem vejrtrækningsøvelser.
  • Hav i tankerne, at du skal forberede dig på overgangene. 
  • Du skal praktisere øvelser med koordination af bevægelser. Du har brug for dem til svømning og cykling.

Slutteligt, skal du ikke forvente at være fuldstændig forberedt på dit første triathlon. Besøg stedet før arrangørerne finder sammen. Dernæst, skal du forsøge at blive velkendt med ruten og overgangperioderne.