Hvilke muskler bruger vi til at sparke til en bold?

At sparke til en bold er en naturlig bevægelse, som vi udøver, når vi spiller fodbold. Lad os tage et kig på de muskler, der bliver brugt i sådan en bevægelse.
 

Alle sportsgrene har deres egne unikke krav. F.eks. er spillere, der har gode evner til at sparke, som regel i spotlyset, når det kommer til fodbold; det gør dem i stand til at score mål på lang afstand og nemt at kunne aflevere bolden. Hvis du har haft lyst til at kunne det samme, så har du måske tænkt på, hvilke muskler du bruger til at sparke? Vi fortæller dig det i denne artikel.

Et kraftigt spark kan gøre en fodboldspiller kendt for evigt. Roberto Carlos, Siniša Mihajlović og Dejan Stanković er alle et eksempel på en fremragende sparker, der har udført mange forbløffende spark i fodbold.

Et fremragende spark kan også være en god evne i andre sportsgrene. F.eks. i rugby, hvor spark er en vigtig del af det.

Mange amatørfodboldspillere vil gerne kunne kopiere dette talent. At kæmpe mod andre spillere, der er på samme niveau, kan være en stor fordel.

Din kraft kan øges betydeligt med disse tricks

Men for at kunne gøre dette, må man træne sine ben. Det er især vigtigt at vide, hvilke muskler vi bruger, når vi sparker til en bold. Vi giver dig her nogle “våben”, der gør det muligt for dig at score fantastiske mål.

 

Hvilke muskler bruger vi?

Den mest involverede muskelgruppe, når det kommer til at sparke, er den øvre del af benet. Det er altså quadriceps, hasemusklerne og ballerne. Du skal dog også bruge kraften fra din overkrop, hoften, fødderne og endda skuldrene.

Som du kan se, så er det meste af din krop i gang, når du skal lave en sparkebevægelse. Det er fordi, på trods af den specifikke kraft, der kommer fra din fod, så bruger du basalt set hele kroppen til at gøre sparket mere kraftigt.

Quadriceps, hasemuskler og baller

Disse muskler er ansvarlige for at bøje og strække knæet på det ben, du bruger til at sparke med. Og disse bevægelser påvirker også dine hoftebøjer, da de er forbundet gennem lårknoglen.

Dine hofter står for at præcisere dine benbevægelser. Sammen med ballerne strækker de benet tilbage, når du skal opbygge momentum.

De mest bemærkelsesværdige muskler er quadriceps og hasemusklerne i støttebenet, der giver dig den nødvendige støtte. På denne måde kan du sparke i den rigtige retning, så hårdt som du har lyst.

Core-muskler

Ligesom quadriceps og hasemusklerne så giver disse muskler dig støtte, og de hjælper dig ligeledes i bevægelsen.

 

Overkrop og skuldre

Selvom at sparke mest bliver udført med benene, så er det umuligt at sparke uden at bevæge dig uden at bruge brystet og skuldreneDet er fordi, de spiller en vigtig rolle, når det kommer til at holde balancen.

Skuldermusklerne holder dine skuldre i linje med bolden under et spark til en bold. Det fungerer som en koordineringsbevægelse, og sender styrke til sparket.

Skinneben og lægmusklen

Hvis du undrer dig over, hvilke muskler der bliver brugt til at bevæge din fod, så er det skinnebensmusklen og lægmusklen.

Når du sparker til en bold, bøjer din ankel. Hvis du peger dine tæer nedad, udfører du en plantarfleksion, som også blot kaldes at strække foden. Peger du tæerne opad er det en dorsalfleksion. Det er den bevægelse, der aktiverer skinnebensmusklerne. Når du strækker foden er det lægmusklen, der kommer på arbejde.

Med disse tricks kan du score mål på lang afstand

Tips til at sparke bedre

Nu da du kender til, hvilke muskler du skal bruge til at sparke, kan du begynde at udføre det i praksis. Her er nogle råd til at forbedre din sparketeknik; brugbar til fodbold og andre sportsgrene:

 
  • Placer din støttefod ved siden af bolden. Du bør bøje knæet på dét ben en smule.
  • Hvis du vil sparke kraftigere, kan du prøve at strække benet så langt tilbage som muligt, så du skaber stort momentum.
  • Hold anklen på dit sparkende ben spændt og stærk for at opnå et stærkt og stabilt spark.
  • Hvis du ikke vil skyde bolden så langt op i luften, så læn dig fremad, når du sparker.
  • Hvis du modsat gerne vil sparke bolden højt, så læn din krop tilbage. På den måde vil bolden følge en opadgående kurve.
  • Prøv at sparke med oversiden af foden, for at få den kraftigere fremad.

Du kan også kigge på andre typer af spark, der kræver mere teknik end kraft.

Du vil ligeledes forbedre dine sparkeevner, ved at følge en god træningsrutine til dine ben. Det vil give dig muskelkraft til gode spark. Ved at vide hvilke muskler du bruger til at sparke med, kan du nu fokusere på bevægelserne og udføre dem korrekt.