Komplette sportsgrene: De 5 bedste til træning

29 november, 2019
Træning er generelt godt for vores helbred, men der findes mere komplette sportsgrene, som træner kroppen bedre end andre. At kende dem og dyrke dem er vigtigt for at arbejde med vores fysik, men de holder også gang i vores hjerner.
 

Selvom det er sandt, at hvilken som helst fitnessdisciplin, vi udfører, er godt for vores helbred, så er det vigtigt at vide, at der findes mere komplette sportsgrene. Vi hentyder til dem, der inkluderer både kardio, udholdenhed og styrketræning. I denne artikel vil vi kigge på hver af de komplette sportsgrene.

De mest komplette sportsgrene

Måske leder du efter en forandring i din rutine, fordi du ikke ser de resultater, du ønsker? Måske har du brug for flere udfordringer, når du træner? Eller også vil du bare i form meget hurtigere? For at opnå disse mål, så anbefaler vi, at du prøver nogle af disse komplette sportsgrene. Her er listen:

1. Svømning

Svømning er kendt som den mest komplette træning, fordi i svømning får vi brugt alle musklerne i kroppen. Ydermere øger vi vores kardiovaskulære system og vores vejrtrækning.

Med denne træningsform kan vi øge styrken i musklerne og deres udholdenhed – især i ryggen. Derudover får vi elasticitet og fleksibilitet i leddene. Og som om alt det ikke var nok, så får det kroppen til at slappe ekstra meget af i dagligdagen.

2. Boksning

Hvis du foretrækker dine komplette sportsgrene på land, så kan boksning være en fremragende mulighed. Det er i høj grad en udbytterig disciplin.

Boksning er ikke bare at kæmpe i en boksering. Der er en masse fysisk forarbejde bag en god bokser. Og det er dér, hemmeligheden bag en komplet sportsgren ligger!

Kvinde dyrker boksning
 

Med denne sportsaktivitet arbejder vi ikke kun med armene og overkroppen, men også vores ben. Det er sådan vi toner vores muskler, forbrænder fedt, øger vores styrke og fleksibilitet. Ydermere styrker vi vores koordination.

Hvis du ikke synes, boksning hører ind under komplette sportsgrene, så anbefaler vi, at du tager en prøvetime i dit lokalområde. Bare ved at sjippe i fem minutter vil du hurtigt opdage, hvor meget arbejde, det kræver; og det er kun en lille del af træningen!

3. Løb

At tage en løbetur er nok den mest populære aktivitet, der findes. Men udover det, bør vi være klar over, at løb er en meget komplet sport, da den forbrænder kalorier, toner baller og ben og ydermere vedligeholder rygsøjlen. Løb styrker lungerne, og dine arme og overkrop får trænet koordination.

Løb bliver anset for at være meget lindrende mod stressHvis vi løber ude i naturen, får vi også fordelene derfra i form af D-vitamin, frisk luft og kontakt med naturen.

Til sidst, så er løb en sport, alle kan være med på, da vi ikke behøver andet end et par gode løbesko, og så kan du selv vælge det tøj, du har det bedst med. Tjek det ud og oplev alle fordelene!

4. Yoga… mesteren blandt de komplette sportsgrene

Mange mennesker mener ikke, yoga er en sport, men det er den faktisk klassificeret som. Derudover indeholder den langt mere end nogen anden træningsform. Takket være denne disciplin kan vi udvikle vores krop og styrke os selv både mentalt og spirituelt, hvis man ønsker dét!

 

Der er mange fordele ved at dyrke yoga. Du øger din fleksibilitet, du taber dig, forøger din energi, forbedrer dårlig holdning i kroppen, fjerner ømhed, øger gennemstrømningen af ilt i kroppen, undgår stress og eliminerer fordøjelsesproblemer og menstruationssmerter.

5. Cykling

Det er ikke nødvendigt at blive professionel cykelrytter for at drage fordel af denne sport. Du behøver ikke engang en toptunet racercykel med alt det smarte tilbehør.

Cykling på landevej

Cykling slanker os ved at forbrænde kalorier, og maven bliver styrket uden at lave mavebøjninger. Benene bliver tonede, og både hjertet og lungerne bliver markant forbedret! Ydermere er det godt for krop og sjæl at være udenfor med sin sport. Du er i kontakt med naturen, du kan nyde landskabet og indånde den friske luft.

Udover disse fem komplette sportsgrene, så vil vi gerne fremhæve andre discipliner, der både er gode, sjove og underholdende. 

F.eks. er der rugby og amerikansk fodbold; fysisk kontakt og specifik træning, der tillader en forøgning i muskelmasse og styrke. Hockey og rulleskøjteløb er super gode for koordinationen. Tennis toner, forbrænder fedt og hjælper med hurtighed og koncentration.

 
  • Varo Cenarruzabeitia, J. J., Matínez Hernández, J. A., & Martínez-González, M. Á. (2003). Beneficios de la actividad física y riesgos del sedentarismo. Medicina Clinica. https://doi.org/10.1157/13054307