Balance: Sådan holder du balancen på din cykel

25. november 2019
For at kunne holde balancen på din cykel er det vigtigt at være komfortabel hele tiden og at have den rette kropsholdning. Du bør optimere alle dele af din cykel for at kunne bruge den effektivt.

Når du cykler, går til spinning eller kører på mountainbike, er det vigtigt at kunne holde balancen. For at opnå det, må du foretage justeringer, der afhænger af din egen krop. I den følgende artikel kommer vi med nogle teknikker, der vil hjælpe dig med din balance på cyklen.

Justeringer for at kunne holde balancen

Lad os kigge på de hovedfaktorer, du skal huske på, når du justerer sadlen på din cykel for at påbegynde din træning. Hvis ikke du gør dette på forhånd, kan det resultere i skader eller smerter, der vil holde dig tilbage fra at kunne træne korrekt.

Balance: Sadelhøjde

Det er et vigtigt element for alle, der cykler. Højden på ens sadel skal kunne føre til fuldt stræk af knæet, når pedalen er på sit laveste punkt. 

Kvinde træner på motionscykel

Det er en priortiet for at kunne holde balancen på din cykel. Hvis ikke du justerer din sadel ordentligt, kan det føre til forskellige former for skader. Ryg- og nakkeproblemer eller overanstrengelse af muskler er alle typiske konsekvenser af forkert sadeljustering. 

Du kan nemt justere højden på din sadel korrekt ved at stå ved siden af din cykel. Løft så sadlen op, så den er tre eller fire fingre under din hofte. Juster så og test ved at cykle for at være sikker på, at højden er den, du skal bruge.

Et andet brugbart trick: Mål indersiderne af dine ben – den afstand, der er fra toppen af dine ben og ned til jorden, hvor du står oprejst med dine fødder tæt, skal du gange med 0,0885. Resultatet vil indikere højden, som du bør justere din sadel til.

Sadelvinkel og balance

Har du nogensinde lagt mærke til, at du på nogle cykler glider fremad på sadlen, mens du cykler? Udover at være meget ubehageligt, skaber det også ekstra pres i dine arme og i din ryg, og derfor vil du kunne få irriterende skader.

En tommelfingerregel er, at sadlen bør være parallel med jorden. For at opnå den ideelle vinkel kan du bruge et vaterpas eller en mobil-app med denne funktion.

Hvis sadlen er for langt tilbage, vil det påføre for meget pres på mellemkødet, så det skal du undgå. Der er endda nogle særlige sadler på markedet, der beskytter det udsatte område. De har en nedadgående spids. På den måde kan mænd undgå prostataproblemer grundet det pres, vi lige har beskrevet.

Styrets højde

Dette er en anden vigtig ting, som du er nødt til at justere, hvis du vil kunne holde balancen på din cykel. Styret bør være i en højde, der tillader, at din ryg kan være ret, dine arme afslappet og dine skuldre nede. 

Disse tre ting er essentielle, hvis du vil undgå skader grundet overanstrengelse af musklerne, fordi du har haft en dårlig kropsholdning. Generelt bør afstanden mellem sadlens spids og midten af styret være omkring 50-60 centimeter.

Særlige overvejelser med hensyn til typen af cykel

Afhængigt af cyklens type, og cyklemetoden, du udøver, kan kravene for en god kropsholdning variere.

Spinning og balance

For at kunne holde balancen på din cykel under spinning, er kravene de samme, som dem vi har forklaret ovenfor. Husk altid at kigge i et spejl, eller spørg en professionel om at evaluere din kropsholdning, når du træder i pedalerne.

Mountainbike

I denne disciplin er der et vigtigt element, som vi er nødt til at være opmærksomme på: frempinden. Denne del sørger for at holde sammen på styret og rammen til forgaflen.

Kvinde cykler i park

Hvis frempinden er for høj, vil din krop være mere lige; modsat vil en lavtsiddende frempind give mere effektivitet og et mere aggressivt brug af cyklen.

På den måde er du nødt til at være opmærksom på både vinklen og længden på frempinden. De to aspekter vil afhænge af cykelrytterens kropsbygning og stil.

Endelig, et lille råd til høje cykelryttere: Størrelsen på kranksættet. Den mest almindelige størrelse er mellem 170 og 175 millimeter. Dog vil høje cykelryttere nok finde 180 millimeter mere komfortabelt.

Landevejscykling og balance

I dette tilfælde, da det er en krævende form for cykling, er der andre aspekter, der gælder. For eksempel: ét af dem er størrelsen på cykelstellet. Du bør vælge et stel tilsvarende til længden på indersiden af dine ben ganget med 0,66.

balance: kvinde cykler i naturen ved vandet

Ligeledes vil hver eneste detalje, du er i stand til at tilrettelægge specielt til dig selv, hjælpe dig med at holde balancen på din cykel og din generelle præstation på cyklen. Derfor skal du overveje klamper til dine cykelsko, indstillingen på styret og længden på frempinden.

Som du kan se, må du sørge for visse ændringer for at kunne holde balancen på din cykel. Samtidig skal du huske på din kropsholdning og selve cyklen. Følg disse tips og tricks for at forbedre din oplevelse med denne sport, samtidig med du undgår skader, der kan forårsage problemer.