Det forbedrer din cirkulation at dyrke sport

10. juli 2019
Mens sport forbedrer din blodcirkulation, er det ikke aller former for sport, der er passende. Faktisk, er det visse former for aktiviteter, der kan svære skadelige i stedet for hjælpsomme. 

Vanen med regelmæssigt og progressivt at dyrke sport forbedrer din cirkulation og dit blodomløb. Modsat, skal man undgå en inaktiv livsstil, så man forebygger forskellige sygdomme og problemer.

Dårlig blodcirkulation er et meget almindeligt problem, særligt hos folk over 40 år. Det opstår, når blodårerne mister deres naturlige elasticitet, hvilket gør blodomløbet mere problematisk. Vidste du, at det at dyrke sport kan forbedre din cirkulation? Dette er foruden de mange andre fordele, som det at dyrke sport tilbyder.

Hvis blodcirkulationen er dårlig, kan det skabe alvorlige helbredsproblemer. Derfor, er det til stor bekymring hos mange folk. Fysisk aktivitet kan være meget hjælpsomt ved dette problem, og også for at opretholde et godt, overordnet helbred.

Ikke desto mindre, aktiverer det blodcirkulationen, når man dyrker regelmæssig sport, da det forbedrer det venøse tilbageløb og fremmer mængden af blod, der pumpes ud i ekstremiteterne. Nu, vil vi gennemgå nogle af de primære elementer for at forstå, hvorfor det forbedrer din cirkulation at dyrke sport.

Årsager til dårlig cirkulation

Kredsløbssystemet er fundamentalt for kroppen, da det er ansvarligt for at føre blod ud til cellerne. Derfor, afhænger vores helbred, i høj grad, af, hvor godt det fungerer. 

Med tidens gang, kan kredsløbet blive påvirket på en negativ måde, på grund af en inaktiv livsstil, genetiske og hormonelle faktorer samt dårlige vaner, såsom rygning. De mest almindelige symptomer på, at noget er galt, er hævede fødder, kriblen, kolde ekstremiteter og fremkomsten af åreknuder på benene.

Hvordan sport hjælper med at forbedre din cirkulation

Som vi har nævnt, før, har fysisk aktivitet en meget positiv effekt på blodcirkulationen. Når man udfører fysisk aktivitet på en regelmæssig basis, forbedres strømningen af blodet ud til ekstremiteterne – særligt benene – signifikant.

At dyrke sport forbedrer din cirkulation, og det kan forebygge, at du får åreknuderDisse vener er ikke blot utiltalende, men de kan også forårsage irriterende symptomer og provokere alvorlige komplikationer.

Former for sport, der forbedrer din cirkulation

Mens sport forbedrer din blodcirkulation, er det ikke aller former for sport, der er passende. Faktisk, er det visse former for aktiviteter, der kan svære skadelige i stedet for hjælpsomme. 

Når du gerne vil vide, hvilken form for sport, der kan hjælpe med at forbedre din cirkulation, er hovedreglen, at de skal være aerobeDet betyder, at graden af indsats skal være konstant, så det skal være mellem eller længerevarende træninger. Træning ved at gå, svømme eller cykle er fantastiske aktiviteter til at opnå dette formål.

Kortvarig indsats, på den anden side, er ikke brugbart. Eksempelvis, er den fysiske aktivitet, som sprinter eller basketball-spiller udfører, ikke tilstrækkelig til at forbedre cirkulationen. Hård sport og sport med høj belastning er heller ikke tilrådeligt.

Ligeledes, bør du undgå aktiviteter, der kræver, at fødderne bliver slået i gulvet. Ved at fødderne slås i gulvet, kan slaget hindre det venøse tilbageløb, hvilket kan forårsage, at blodet forbliver i benene og fødderne.

Disse former for dårlige råd vil øge følelsen af tyngde og hævelse. Af samme årsag, er det også vigtigt at undgå at løbe på asfalt og at bruge sko, der passer dårligt til din fod.

et par der løber

Fem former for sport, der forbedrer din cirkulation

Der er nogle former for sport, der er særligt anbefalet til at fremme blodcirkulationen. Her er nogle af dem:

  • Cykling: Ved at cykle i et konstant tempo, uden at overstresse og ved at opretholde rytmen, vil det bidrage til en forbedring af din cirkulation.
  • Løb: En anden god sportsgren mod dårlig cirkulation. Du har blot brug for et par gode sko til at lindre påvirkningen fra underlaget, samt en god portion motivation. Det er at foretrække at undgå at løbe på asfalt, så du undgår skader i knæene og benene.
  • Svømning: En af de mest komplette sportsgrene for vores kroppe. Svømning er perfekt til at forbedre cirkulationen, og det har mange fordele for hjertet og lungerne.
  • Golf: Selvom det måske kan virke overraskende, er golf også en sport, der hjælper kredsløbet. De lange gåture, som denne sport indebærer, samt at gå op og ned af bakker, er en fantastisk måde, hvorpå man kan genaktivere det venøse tilbageløb.
  • Dans: En perfekt træningsform til at øge cirkulationen. Både klassisk og nutidsdans, eller selskabsdans, er fantastiske måder, hvorpå man kan fremme cirkulationen og fleksibilitet. Ydermere, er det en aktivitet, der gør det muligt at socialisere og slappe af.
mand der spiller golf

Unægteligt, beviser fysisk aktivitet endnu engang, at det er en perfekt allieret til at forebygge sygdomme. Sport forbedrer vores cirkulation, styrker kroppen, og, som om dette ikke var nok, gør det muligt for os at slappe af og nyde sjove øjeblikke. Er det ikke perfekt?