Bivirkninger ved Keto-diæten

4. juni 2019
Ketose er en proces, hvor kroppen transformerer det ophobede fedt til ketonstoffer i blodet.

Ketose er en proces, hvor kroppen transformerer det ophobede fedt til ketonstoffer i blodet. Disse bliver derved brugt som en kilde til energi, og det er det, der er formålet med Keto-diæten.

Keto-diæten handler om at konsumere et reduceret antal af kulhydrater, hvilket tvinger leveren til at producere ketoner, som kan bruges til energi. 

Det er ikke en diæt med et højt indhold af proteiner, men den har et højt indhold af fedt, og den er restriktiv, når det kommer til kulhydrater. Keto-diæten består af et indtag af naturlige fedtstoffer og proteiner, der fremmer den optimale tilstand af ketose.

Kulhydrater skal udgøre mellem to og fem procent af det daglige kalorieindtag. Dette er modsat den vestlige kost, hvor 45 til 65 procent af kalorierne kommer fra kulhydrater.

Det er essentielt at have ketoseprocessen under kontrol, og ikke bruge for lang tid på denne diæt.

Dette skyldes, selvom det er en god måde at forbrænde fedt på, at ketonstoffer kan være skadelige for musklerne. Så, du skal være særligt forsigtig.

kvinde der måler sig om livet med målebånd

Hvordan virker vores krop?

Kulhydrater er den primære kilde til energi for vores krop, grundet transformationen til glukose, efter indtagelse, som bliver transporteret gennem blodet, og slutteligt ender som glykogen. Det sidstnævnte opbevares i leveren og musklerne, og er en øjeblikkelig kilde til energi for vores krop, når vi bevæger os.

Hvis du beslutter dig for at ignorere glykogenesen, skal du stadig vide, at for at modarbejde tilstedeværelsen af glukose i blodet, vil din bugspytkirtel generere insulin, som aktiverer transformationen af glukose til glykogen.

Jo mere simple kulhydrater du spiser, des mere vil mængden af insulin stige. Jo mere glukose din krop transformerer, des mere af det bliver til fedt.

Ketose: definition

Når du reducerer dit indtag af kulhydrater, vil glykogenniveauerne falde markant, og derfor vil kroppen bruge lagret energi for at generere glykogen. Denne lagrede energi kommer fra fedt.

For at transformere fedt til ketonstoffer, vil bugspytkirtlen syntetisere et hormon, kaldet glukagon, og derved starter processen, kaldet ketogenese. Denne proces frigiver ketonstoffer. Hvis dette sker i adskillige dage, vil ketonstofferne ophobe sig i blodet, og det er det, man kalder for ketose.

Så, det er tydeligt nu, at hvis vi kan forbrænde fedt som energi ved ketose, er det almindeligt, at der er en diæt baseret på dette princip. Keto-diæten inkluderer protein og få kulhydrater, men du skal have konsekvenserne ved at følge sådan en diæt, samt bivirkningerne, du kan opleve af ketose, i tankerne.

Bivirkninger ved Keto-diæten

Kropslugt

  • Lugtende urin. Ketonstoffer forlader, som regel, kroppen gennem urinen, så lugten fra urinen kan være kraftigere.
  • Dårlig ånde. Når kroppen har en overdreven mængde af ketonstoffer, forsøger den at frigive dem gennem din ånde, hvorfor du bør drikke rigeligt med vandMange folk påstår, at de oplever en metallisk smag i deres mund.
  • Overdreven sved. Det er rigtigt. Ketonstoffer kan også frigives gennem sved, så forbered dig på at have en stærkere kropslugt. 
kvinde der sveder under armene

Helbredsproblemer ved Keto-diæten

  • Svimmelhed og hovedpine. Symptomer begynder at opstå efter tre dage, ved at følge denne diæt. Kroppen har ingen energi, og med pludselige bevægelser kan du blive svimmel. Din hjerne har brug for glykogen – eller ketonstoffer – for at fungere, og derfor er dette symptom meget almindeligt.
  • Reduceret appetit. Protein og fedt holder dig mæt. De er sværere for kroppen at fordøje end kulhydrater, så du vil, naturligt, spise mindre.
  • Kvalme og opkast, mavesmerter, vejrtrækningsproblemer og overordnet træthed.
  • Irregulær hjertefrekvens. Det er muligt, at du vil opleve forstyrrelser i de elektriske impulser i hjertet, hvilket vil forårsage arytmier.
  • Reduceret niveau af calcium. Den overdrevne mængde af protein fremmer tabet af calcium gennem nyrerne, og kan endda øge risikoen for osteoporose.
  • Tab af muskelmasse. Når du bruger for meget tid i en ketose-tilstand, bruger din krop, til at starte med, fedt som energi, men derefter begynder den at konsumere musklerne, for at bruge aminosyrer som brændstof. 
  • Problemer med hjernefunktion. Da hjernen fungerer på glukose, og Keto-diæten får dem til at “forsvinde”, begynder den at bruge ketonstoffer. Ved ikke at fodre hjernen korrekt, kan den muligvis ikke fungere, som den skal.