Hvad er det optimale niveau af D-vitamin?

Du kan finde D-vitamin i forskellige former på markedet. For eksempel, er der piller, dråber og små flasker. Hvilket niveau anses for at være sundt?
 

D-vitamin er en substans, din krop producerer fra at være i solen. Det er fedtopløseligt, og en mangel på dette vitamin er en epidemi i mange lande. Men, hvad er det optimale niveau af D-vitamin?

Blåfisk, æg og mælkeprodukter er fremragende måder til at give din krop nok D-vitamin på. Faktisk, er det tæt relateret til knoglesundheden. Ydermere, påvirker det immunsystemet og hjælper med at forebygge visse former for kræft og kronisk udmattelse.

Blodprøver kan måle, hvor meget af dette vitamin, der er i din krop. Nogle gange, kan du få brug for et supplement til at nå det optimale niveau. Dog, er nogle folk ikke enige om den optimale koncentration. Der er eksperter, der anbefaler mellem 20 og 40 ng/ml blod, mens andre siger mellem 30 og 50 ng/ml.

Vigtigheden af at opretholde det optimale niveau af D-vitamin for muskelpræstation

De seneste videnskabelige studier sammenkobler supplementer med D-vitamin med en øget muskelstyrke. For en tid, har vi vidst, at uden denne komponent, ville man lide af kronisk udmattelse. Dog, er de positive effekter på præstationen, på en måde, ny viden. Derfor, er det almindeligt for atleter at tage denne substans som supplement.

 

Vitamin D og kræft

Videnskabelige tidsskrifter relaterer mangel på vitamin D med mange komplekse sygdomme. For eksempel, viser studier en forbindelse mellem mangel på D-vitamin og tarm-, bryst- og prostatakræft.

forskellige kilder til D-vitamin

For at sikre dig, at du får nok at dette vitamin, er det en god idé at spise blåfisk, mindst to gange om ugen. Desuden, får regelmæssig eksponering for sol din krop til at producere D-vitamin. Dog, er det ikke muligt hele året rundt i mange lande.

Ydermere, er det et fedtopløseligt næringsstof. Derfor, har du brug for fedt til at opløse og absorbere det. I henhold til mælk, kan du finde denne substans i sødmælk, men ikke i skummetmælk.

Et vigtigt næringsstof for kvinder

Hos kvinder, på grund af tabet af calcium efter overgangsalderen og deres risiko for knogleskørhed, bliver D-vitamin et essentielt næringsstof. Faktisk, hjælper det med at regulere absorptionen af calcium, hvilket bevarer knoglesundheden.

På den anden side, øger det risikoen for knoglebrud i voksenårene, hvis man ikke får nok af dette vitamin i de tidlige stadier af livet. Det kan være et kæmpe helbredsproblem for kvinder.

 

En anden risikabel situation er hos patienter med kronisk nyresygdom. Faktisk, er disse folk mere tilbøjelige til at have en mangel på D-vitamin og have problemer med at absorbere calcium.

Derfor, er det vigtigt at holde øje mængden af D-vitamin, du får. På den måde, kan du sikre dig, at du får nok, så du kan forebygge komplikationer.

Forskellige supplementer til at opnå det optimale niveau af D-vitamin

Når det kommer til supplementer, er der forskellige former. Der er piller eller dråber, du kan tage hver dag, eller en lille flaske, du kan tage hver anden uge eller en gang om måneden.

I ethvert tilfælde, er det vigtigt at tale med en læge eller ernæringsekspert, før du begynder at tage supplementer. D-vitamin-forgiftning er sjælden, men det kan føre til en ophobning af calcium i blodet.

kvinde med håndvægt udenfor

Derfor, er opkast, svaghed og hyppig urinering almindelige, ugunstige effekter. Faktisk, er der endda tilfælde, hvor nyresten af calcium tager form.

Konklusion

På trods af det faktum, at eksperter har forskellige meninger omkring det optimale niveau af D-vitamin, er det tydeligt, at det er meget vigtigt for dit helbredEn mangel på dette vitamin øger din risiko for komplekse sygdomme. I mange tilfælde, får folk ikke nok af dette vitamin.

 

For at forebygge dette, er det meget vigtigt at spise mere blåfisk og fede mælkeprodukter. Desuden, er det et fedtopløseligt vitamin, så det kan være svært at absorbere det, hvis du ikke får nok fedt fra mælkeprodukter.

  1. Bischoff-Ferrari HA., Willett WC., Wong JB., Giovannucci E., Dietrich T., Dawson-Hughes B., Fracture prevention with vitamin D supplementation: a meta analysis of randomized controlled trials. JAMA, 2005. 193 (18): 2257-64.
  2. Chau YY., Kumar J., Vitamin D in chronic kidney disease. Indian J Pediatr, 2012. 79 (8): 1062-8.
  3. De la Puente-Yague M., Cuadrado Cenzual MA., Ciudad Cabañas MJ., Hernández Cabria M., Collado Yurrita L., Vitamin D: and its role in breast cáncer. Koahsiung J Med Sci, 2018. 34 (8): 423-427.