Leveren og tarmen: Essentielle for helbredet

Nogle folk mener, at det garanterer et godt helbred, hvis blot man er atlet. Dog, er det ikke altid tilfældet. Hvis du træner, men har andre usunde vaner, er det sandsynligt, at du vil blive syg. 
 

Træning er fundamentalt for at føre en sund livsstilDet hjælper med at opretholde din vægt, det gør din metabolisme hurtigere, og det reducerer stress. Det er nødvendigt, at du passer på dig selv, på alle tænkelige måder, så dine organer, såsom leveren og tarmen, forbliver sunde.

Hvis du træner regelmæssigt, bør du vide, at enhver træningsrutine har en direkte indflydelse på dit fordøjelsessystem. Det afhænger af dig, for at denne indflydelse bliver til en positiv en af slagsen. Viden om din krop er den bedste måde, hvorpå du kan beskytte dit helbred.

Leveren og tarmen: deres rolle hos atleters helbred

Den primære funktion hos leveren er essentiel for atleter, da den står for opbevaringen af glykogenPå samme tid, regulerer den koncentrationen af sukker i blodet. Takket være en god leverfunktion, vil atleter have den energi, de har brug for, til at præstere godt.

kvinde med smerter i lænden

Og, ligesom leveren, er tarmen også vital. Den fungerer som en barriere, der transporterer næringsstoffer og blokerer skadelige molekyler. Hvis tarmens hinde bliver gennemtrængelig, bliver kroppen udsat for bakterier, hvilket gør den sårbar overfor sygdomme, fordi immunsystemet bliver svækket.

 

Tips til at beskytte leveren og tarmen

Det er fundamentalt, at du giver disse organer den opmærksomhed, de kræver, for at kunne forblive sunde. Vanen med at opretholde en balance mellem træning og andre aktiviteter vil hjælpe med at forebygge kvalme, gastritis, tilbageløb af mavesyre og andre tilstande.

Spis på samme tid hver dag

Eksperter advarer mod at spise dine måltider mindre end to timer, før din træning, samt de 30 minutter efter din træning. Det er, så du ikke kræver for meget arbejde fra leveren og tarmen. Når du er mæt, og du forsøger at træne, kan disse organer komme på overarbejde.

Udvælg nøje fødevarerne i din kost af hensyn til leveren og tarmen

Det er virkelig vigtigt, at du prioriterer at lave måltider, der har et højt indhold af fibre og næringsstoffer. Fødevarer, såsom bælgfrugter, frugter, fuldkornsprodukter, grøntsager og nødder, er gode valg. At spise dem vil fremme elimineringen af toksiner og forebygge sygdomme, såsom tyktarmskræft.

Reducer søde sager og forarbejdede fødevarer

Alle atleter ved, at de er nødt til at undgå at indtage fødevarer, der har et højt indhold af sukker, raffineret mel og fedt. Selvom det er meget fristende fødevarer, kan det let blive en vane at indtage dem, og det er ikke godt for din krop.

 

Det samme sker med yderst forarbejdede fødevarer. Som regel, falder folk for fristelsen med fastfood, fordi det er så belejligt. Det er vigtigt at forsøge at være opmærksom på de fødevarer, du higer efter, og tilgå dem på en sund måde. 

Når det kommer til væske, så gå efter kvalitet og kvantitet

Generelt, så kender de fleste folk til vigtigheden af at drikke mindst to liter vand hver dag. Dog, er der andre måder, hvorpå du kan gøre det lettere at nå dit daglige indtag af væske. 

Det bedste og sundeste drikke, der kan hjælpe leveren og tarmen med at fungere korrekt, er:

  • Grøn te
  • Infusioner med urter til fordøjelsen
  • Afgiftningsinfusioner
  • Gøntsagsbouillon
  • Kukicha te
te der hældes i kop

Tyg din mad godt

En måde, hvorpå du kan bidrage til et sundt fordøjelsessystem, er ved at tygge din mad ordenligt. Ideelt, bør du tygge din mad, indtil den mest er væske, før du synker. Ved at gøre dette, hjælper du din krop med at absorbere vitaminer, mineraler og syrer. Fordøjelsesproblemer vil, sandsynligvis, også forbedres.

Forsøg at være fri for stress, selv når du spiser

 

Tarmproblemer er tæt relateret til din emotionelle tilstand. Selvom det kan virke svært, er du nødt til at lære, hvordan du håndterer stress. Endnu mere, når det er tid til at spise. Spisning bør være en tid med afslapning og nydelse. Desuden, bør du håndtere din tid, så du ikke har travlt. En af de primære årsager til problemer med tarmen er, at man skal skynde sig at spise eller er nervøs.

Omega-3 til en uregelmæssig tarmfunktion

Hvis du har en ubalance i din tarmfunktion, kan du muligvis se en forbedring ved at supplere din kost med omega-3, samt vitamin K og B. Desuden, kan du inkludere probiotika, såsom yoghurt, og prebiotika til at forbedre din tarmflora.

Konklusion

Uanset, om du træner professionelt eller for dit helbred, bør du også etablere andre gode livsstilsvaner. Du skal sikre dig, at du finder en balance i din kost, din emotionelle tilstand og træning, så du er så sund, som du kan være. Du vil se resultaterne på ingen tid.

  • Mielgo-Ayuso, J., Maroto-Sanchez, B., Luzardo-Socorro, R., Palacios, G., Palacios Gil-Antuano, N., & Gonzlez-Gross, M. (2015). Evaluation of nutritional status and energy expenditure in athletes. Nutrition Hospital. https://doi.org/10.3305/nh.2015.31.sup3.8770
  • Koon, G., Atay, O., & Lapsia, S. (2017). Gastrointestinal considerations related to youth sports and the young athlete. Translational Pediatrics. https://doi.org/10.21037/tp.2017.03.10