Har kosttilskud overhovedet en nyttig effekt?

26 januar, 2020
I de fleste tilfælde har atleter ikke behov for kosttilskud. I denne artikel ser vi nærmere på, om kosttilskud virkelig virker.
 

Først og fremmest skal vi vide, at ergogeniske hjælpemidler, hvilket er de kosttilskud, der hjælper med at forbedre sportsydeevnen, ikke hjælper os, hvis vi ikke motionerer konstant og med planlagte mål. Vores muskler har behov for stimuli for at styrkes, og et simpelt kosttilskud er ikke nok.

En meget vigtig faktor er kosten, god næring med en fysisk aktivitet, der udføres konstant. Dette vil give os alle de naturlige tilskud, vi har brug for.

Der er dog specielle tilfælde, som mennesker, der træner hver dag med for meget intensitet, eller de atleter, der konkurrerer på et professionelt plan. Disse personer har også brug for en afbalanceret kost med kosttilskud for at supplere den. 

Hvordan ved man, om kosttilskud overhovedet virker?

Formålet med kosttilskud er at forbedre kroppen og udførelsen af øvelser og træning. Denne forbedring kan bestå i at optimere udøvelsen af selve sporten, eller i at forbedre restitutionstiden og kroppens processer, så vi dagen efter kan føle os på toppen igen.

Kvinde tager tid på sin træning

Men der er mange forskelle mellem produkterne. Vi fortæller dig, hvordan du vælger imellem dem.

 

Først og fremmest skal du ikke tro på alt, der står på etiketterne. Der er mange kosttilskud, der fungerer, som der står, men der er andre, som lover umulige resultater såsom utrolig muskelvækst på mindre end en måned.

Af denne årsag skal du altid kontakte en god ernæringsekspert, som kan give dig gode råd. De ved mere om de videnskabelige beviser bag kosttilskud. Dette er særdeles vigtigt, da videnskabelige beviser ikke sikrer produktets standard, men det sikrer virkningen i de fleste tilfælde.

Der er også produkter uden videnskabelige beviser, og det er som regel produkter, der er tæt på at opnå de videnskabelige beviser. Det kan også være produkter, der fungerer med en placeboeffekt. Det er fordi, man tror, de virker, og derfor begynder man at se flere resultater.

Du skal være meget forsigtig med disse produkter. De kan indeholde stoffer, der kan udgøre en risiko for dit helbred.

Forskellige former for videnskabelige beviser

Læge sidder med målebånd og frugter

Der findes forskellige former for videnskabelige beviser, hvad angår kosttilskud, og de er primært klassificeret i de følgende fire grupper:

 
  • Gruppe 1: Dette er produkter med beviser, der er blevet godkendt af det videnskabelige samfund. Der er ikke så mange produkter i denne gruppe, hvilket er overraskende, da der er så mange tilskud på markedet.
  • Gruppe 2: Undersøgelser af den mulige effekt er blevet udført, men de er ikke tilstrækkelige til at opnå videnskabelige beviser.
  • Gruppe 3: Det er dem, der har begrænset virkning i nogle undersøgelser, eller også har de simpelthen ingen virkning. Det er bedst at undgå tilskud af denne art.
  • Gruppe 4: Dette er forbudte stoffer. Det kan enten være fordi, de udgør en sundhedsfare for forbrugeren, eller fordi de er testet positiv for ulovlige stoffer.

Konklusionen er, at der findes kosttilskud, der fungerer korrekt, og som bakkes op af videnskabelige beviser. Men med en korrekt ernæring og konstant træning er de ikke nødvendige, når du ønsker at styrke dine muskler.