Primære årsager til høje niveauer af det dårlige kolesterol

9. oktober 2019
Manglende fysisk aktivitet er sammenkoblet med en højere fedtprocent og insulinresistens, et højere taljemål og, som resultat af alt dette, højere niveauer af LDL i vævene.

Kolesterol er en fedtrig substans, der er essentiel for vores celler. Dog, i overdrevne mængder, kan det ophobe sig i arterierne og forårsage kardiovaskulære sygdomme. I dag, vil vi tale om de primære årsager til høje niveauer af det dårlige kolesterol.

Kolesterol er en substans, der mest produceres i leveren, og det er en del af cellevæggen. Det er en afgørende komponent for cellestrukturer og produktionen af mange hormoner, såsom sexhormoner og aldosteron. Kolesterol er både godt og skidt, hvorfor man taler om det gode og det dårlige kolesterol.

Hvad er det dårlige kolesterol?

Der er mange forskellige lipoproteiner, der står for at transportere kolesterol rundt i den menneskelige krop. Vi kan klassificere disse lipoproteiner i to, simple kategorier:

  • HDL (High-Density Lipoprotein): transporterer det ophobede kolesterol fra vores væv til leveren for at ødelægge det.
  • LDL (Low-Density Lipoprotein): transporterer kolesterol fra leveren og deponerer det i de perifere væv.

Det sidstenævne lipoprotein er det, vi kender som det dårlige kolesterol. Overskydende mængder af LDL i kroppen kan forårsage en højere deponering af kolesterol i de perifere væv, såsom arterierne. Det vil, før eller senere, resultere i forsnævrede arterier.

Det er sådan ateromatøs plak bliver dannet. Det kan forårsage alvorlige, kardiovaskulære patologier, såsom blodpropper i lungerne eller myokardieinfarkt, på grund af en tilstopning af hjertearterierne (da disse er de arterier, der forsyner hjertet med blod).

De 4 mest almindelige årsager til det dårlige kolesterol

I de følgende paragraffer, vil vi analysere de 4 mest almindelige årsager, der kan resultere i høje niveauer af LDL, samt hvad vi kan gøre, for at rette op på dette. Målet er at forebygge konsekvenserne ved at opretholde disse forhøjede niveauer af kolesterol over en lang tidsperiode.

1. Inaktiv livsstil

En inaktiv livsstil er en af de største risikofaktorer til kardiovaskulære sygdomme for ældre individer i den vestlige verden. Det er en modificerbar risikofaktor, som vi skal bekæmpe i hvert af vores stadier i livet.

mand der spiser chips

Manglende fysisk aktivitet er sammenkoblet med en højere fedtprocent og insulinresistens, et højere taljemål og, som resultat af alt dette, højere niveauer af LDL i vævene.

For at rette op på denne situation, er det nok at begynde at lave en form for fysisk aktivitet 2 til 3 gange om ugen. Dette resulterer, som regel, i en forbedring af koncentrationen af LDL-kolesterol inden for en kort tidsperiode.

Du kan gradvist øge den fysiske aktivitet, du laver, så du skaber en vane med at træne. Denne vane vil, med sikkerhed, være til gavn for dit helbred.

2. En kost, der har et højt indhold af mættet fedt

Det kan øge koncentrationen af mættede fedtsyrer i din krop, hvis du ikke spiser en varieret og balanceret kost, mens du indtager for meget industrielt bagværk og forarbejdede fødevarer, der er rige på mættet og hærdet fedt. Det er de primære komponenter til det dårlige kolesterol.

Som en konsekvens heraf, vil din lever producere mere kolesterol. LDL vil dernæst transportere det til de perifere væv, og, mere specifikt, til dine arterievægge.

At indtage for meget af disse typer af fødevarer går, som regel, hånd i hånd med en inaktiv livsstil. Det er derfor, begge disse faktorer er associeret med fedme. For at rette op på situationen, skal vi uddanne os selv. Vi skal blive opmærksomme på, hvor vigtigt det er for vores helbred at spise en balanceret kost, på den lange bane.

3. Brug af tobak er en dårlig kombination med det dårlige kolesterol

Rygning er ikke kun skadeligt for det respiratoriske system. De giftige substanser i tobak kan skade væggene i arterierne alvorligt, hvilket gør det lettere for kolesterol af ophobe sig i dem.

4. Diabetes mellitus

At lide af ukontrolleret diabetes kan forårsage, at man konstant har høje blodsukkerniveauer. Denne hyperglykæmiske situation kan øge produktionen af kolesterol i leveren. Det betyder, at mere kolesterol vil blive transporteret til vævene og ophobe sig der.

kvinde der holder sukkerknalder i sin hånd

Hvis du lider af denne tilstand, er det en god idé at besøge en endokrinolog, så vedkommende kan foreslå den mest hensigtsmæssige behandling for diabetes. Det vil hjælpe dig med at holde dine blodsukkerniveauer under kontrol. Det er vigtigt at have et almindeligt blodsukkerniveau, så du kan stoppe stigningen af det dårlige kolesterol, da det kan føre til andre, uønskede symptomer.

Det gode kolesterol

Som vi har forklaret før, fører det gode kolesterol (eller HDL) depoterne af kolesterol i væv tilbage til leveren, som transformerer det til cellulære komponenter. Derfor, er det vigtigt at fokusere på ikke blot at få LDL-koncentrationen til at falde, og også at få HDL-koncentrationen til at stige.

Vi kan opnå denne stigning i HDL-koncentrationen ved at indtage sunde fedtstoffer, rige på monoumættede og polyumættede fedtsyrer. Det er også afgørende at øge den daglige, fysiske aktivitet, da det, som regel, går hånd i hånd med en forbedring af HDL-koncentrationen.

  • Linton MF, Yancey PG, Davies SS, Jerome WG, Linton EF, Song WL, et al. The Role of Lipids and Lipoproteins in Atherosclerosis [Internet]. Endotext. MDText.com, Inc.; 2000 [cited 2019 Apr 13]. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26844337
  • Fernández-Friera L, Fuster V, López-Melgar B, Oliva B, García-Ruiz JM, Mendiguren J, et al. Normal LDL-Cholesterol Levels Are Associated With Subclinical Atherosclerosis in the Absence of Risk Factors. J Am Coll Cardiol [Internet]. 2017 Dec [cited 2019 Apr 13];70(24):2979–91. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0735109717412320
  • Martin SS, Blumenthal RS, Miller M. LDL Cholesterol: The Lower the Better. Med Clin North Am [Internet]. 2012 Jan [cited 2019 Apr 13];96(1):13–26. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0025712512000107
  • Kokkinos PF, Fernhall B. Physical Activity and High Density Lipoprotein Cholesterol Levels. Sport Med [Internet]. 1999 Nov [cited 2019 Apr 13];28(5):307–14. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10593643