Ubalanceret kost: Sådan påvirker det din krop

Når du vælger en diæt eller kost du vil følge, bør du sikre dig, at den er balanceret, og giver dig alt den næring, som du har brug for. Det er ikke en fordel for dig at tabe dig på bekostning af dit helbred. En ubalanceret kost kan også give bagslag på vægttabseffekten.
 

Når vi taler om diæter tænker alle på kontrol eller regulering af kvantiteten og typen af mad som vi indtager. Generelt bliver dette gjort med et specifikt mål in mente. Du bør dog ikke glemme, at en ‘diæt’ også bare betyder en samling af fødevarer, som et levende væsen typisk spiser. Derfor bør vi ikke have en ubalanceret kost.

Med disse definitioner i baghovedet, skal vi tale om, hvordan en ubalanceret kost, med vægttab for øje, kan påvirke dig negativt. Det kan måske endda forhindre dig i at indtage den nødvendige næring for din krop.

Du bør vide, at hvis du taber dig meget og hurtigt, kan du være i større risiko for nogle helbredsproblemer. Nogle eksempler på disse er dehydrering, kronisk træthed, og en højere sandsynlighed for at lide af skader eller spiseforstyrrelser såsom anoreksi.

Dehydrering

Kvinde mister væske ved motion
Hvis du taber væske enormt hurtigt kan det give en falsk indikation om vægttab. Vi siger falsk fordi, før eller senere tager du væsken på igen, når du går tilbage til at spise normalt.

Højt proteinindtag, fastning, eller diæter med meget lavt kalorieindhold er de primære årsager til dehydrering. Du bør undgå denne type ubalanceret kost.

Kardiovaskulære og nyre problemer er de mest betydelige konsekvenser af væskemanglen. Blod er trods alt hovedsageligt bestående af vand. Tabet af vand gør dit blod tykkere og giver cirkulationsproblemer, også kendt som lavt blodtryk. Dette kan føre til problemer for din krop til at regulere sin temperatur.

 

Samtidig kan dehydrering give en lavere effektivitet i vigtige basale funktioner. Dette kan give kronisk træthed. Kronisk træthed er følelsen af at kroppen er tung, og at vi konstant er trætte. Dette er endnu et stort problem forårsaget af en ubalanceret kost.

Kronisk træthed

En ubalanceret kost begrænser næringsstoffer og de normale aktiviteter i din krop i høj grad. Dette gør, at din krop sætter tempoet ned og arbejder med den mindste mængde energi den kan, for at klare sine opgaver. Dette er fordi, den begynder at føle sig konstant træt.

Dit nervesystem kan også blive påvirket. Diæter aktiverer det parasympatiske nervesystem. Dette fører derefter til, at kroppen forsøger at konservere sin energi. Der er ingen bedre måde at gøre dette på end at føle sig træt.

Hypotalamusen bliver også ændret. Denne del af hjernen er ansvarlig for appetit, søvnighed, og følelser. Det er derfor, at hvis du får en ubalanceret kost, kan din evne til at hvile blive påvirket. Du kan også komme til at føle dig mere irritabel.

Skader som følge af en ubalanceret kost

Denne del er for atleter. Ekstrem vægttab kan give et tab i muskelmasse. Muskler er en af hovedbeskytterne af knogler og led.

 

Hvis dine muskler er meget svage, og du bliver ved med at deltage i sport med den samme intensitet som før, kan du hurtigt udvikle skader.

Sandsynligheden for brækkede knogler øges også, når du deltager i sport under disse tilstande. Dette er på grund af det faktum, at knogler bliver svage på grund af manglende næring.

Spiseforstyrrelser

Kvinde spiser kød
Du bør sikre dig at lysten til at tabe dig ikke overtager dig i form af en besættelse. Dette kan føre dig ud i en alvorlig spiseforstyrrelse, såsom anoreksi. Anoreksi er karakteriseret ved en abnormt lav kropsvægt, intens frygt for vægtøgning, og et forvrænget syn på ens egen kropsvægt.

Bulimi er en anden form for spiseforstyrrelse. Den er karakteriseret ved en opførsel, hvor den påvirket adopterer nogle usunde spisevaner. De kan spise overdrevent i korte perioder, kaldet ‘binge-eating’, der bliver efterfulgt af perioder med fortrydelse. Fortrydelsen får personerne til at forsøge at fjerne det overdrevne mad de har indtaget, gennem for eksempel opkast eller afføringsmiddel.

Råd mod en ubalanceret kost

  • Vej ikke dig selv hver dag
  • Kig ikke i spejlet hver dag, i søgen på en perfekt krop
  • Konsulter med en specialist før du begynder på en diæt
  • Motioner sammen med din diæt
  • Eksperter anbefaler at du ikke taber dig mere end knap to kilo om ugen