Diabetes: De fordele træning giver dig

Motion er en stærk allieret i kampen mod denne sygdom og dens symptomer, men vi må først lære om, hvordan glukose reagerer på fysisk aktivitet for at vide, hvordan diabetes påvirker os under træning. 
 

Regelmæssig træning er direkte forbundet med et generelt bedre helbred, især når det kommer til at forebygge bestemte sygdomme. Dog må de, der har diabetes, tage visse forholdsregler. De skal også kende til effekterne af diabetes under deres træning.

Generelle fordele ved fysisk aktivitet

Undersøgelser viser, at folk, der regelmæssigt dyrker en eller anden form for fysisk aktivitet, lever længere og har en bedre livskvalitet. Der er endda en global kampagne, der kæmper imod en stillesiddende livsstil, som er årsag til mange kardiovaskulære sygdomme. 

Træning hjælper på humør og diabetes

Udover at forbedre glukosekontrollen, har motion mange andre fordele. Det hjælper med at nå en sund vægt ved at øge vores kalorieforbrænding; det bidrager med at vedligeholde normal kolesterol- og triglyceridniveauer og holder vores blodtryk inde for de anbefalede grænser.

Daglig motion giver os også følelsen af velvære, og det bidrager med bedre social integration; fordelene ved fysisk aktivitet påvirker også det sociale aspekt ved en person, ikke kun deres helbred, velvære og vægtkontrol.

Diabetes under træning

En person med diabetes både kan og bør dyrke en eller anden form for fysisk aktivitet. Hvis de dyrkede en sport før diagnosen, bør de forsætte med det regelmæssigt.

 

Dog, hvis det er en sportsgren med høj intensitet, har de måske brug for at gennemgå en tilvænningsperiode, hvor de i løbet af perioden vil øge deres aktivitet gradvist.

Hvis patienten med diabetes ikke dyrkede nogle former for fysisk aktivitet før diagnosen, vil det være godt for dem at starte. Vi vil fokusere på vores træning mod at kontrollere blodsukkerniveauet og mod at nå og vedligeholde en sund vægt.

Motion hjælper med at sænke glukosen i vores blod på forskellige måder. På den ene side øger motion vores følsomhed overfor insulin; cellerne drager fordel af den tilgængelige insulin ved at bruge glukose under træningen og i timerne efter.

På den anden side gør muskelsammentrækningerne under fysisk aktivitet, at musklerne “griber fat” i glukosen – de bruger det som en energikilde.

Effekten, som motion har på at reducere blodsukkerniveauet, kan vare op til 24 timer efter træning; det gør din krop mere følsom overfor insulin.

En person med diabetes kan kontrollere sit blodsukkerniveau før og efter træning; på den måde kan de evaluere fordelene. Det er også en god måde at finde den type motion, der egner sig bedst.

 

Effekter ved diabetes under træning: Type 1

Folk, der lider af type et diabetes, skal være meget tålmodige; motion har måske ikke en umiddelbar effekt, når det kommer til kontrol af sygdommen. For at motion skal have den ønskede effekt, må personen træne hver eneste dag.

De skal også være opmærksomme på visse faktorer, mens de træner: Tidspunktet de træner på, intensiteten og længden af træningen. De skal også kontrollere deres blodsukkerniveau inden træningen, og mængden af insulin, de har brugt.

Før du starter på en træning, bør du have sunde vaner. En god ting er, at personen med diabetes sprøjter insulin ind i de muskler, vedkommende ikke skal bruge under træningen. Du kan også tilpasse dit træningsskema med dine måltider og effekterne af insulinen.

På den anden side er det bedst at træne på det samme tidspunkt hver dag. Du kan spise en ekstra portion kulhydrater før eller under træningen for at undgå insulinchok.

Effekter ved diabetes under træning: Type 2

Når man taler om type 2 diabetes, er der også mange fordele ved at træne. Mange undersøgelser har vist, at fysisk aktivitet er i stand til at forebygge diabetes hos højrisikopatienter. Det er også meget effektivt at kontrollere diabetes ved hjælp af vægttab; samtidig hjælper det med at holde blodtrykket indenfor de normale grænser.

 

Motion kan have en lignende effekt på diabetes, som medicin har. Derfor er det et fremragende naturligt middel.

Aerobic er godt mod diabetes

De ideelle træningsformer er den aerobe slags, da de fremmer blodcirkulation og hjælper med vægttab. Det er vigtigt at træne dagligt med den samme intensitet og i den samme længde.