Forhindre karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndrom er en lidelse, der giver smerter og følelsesløshed i hænderne. Hvad kan du gøre for at forhindre karpaltunnelsyndrom?
 

Karpaltunnelsyndrom er en smertefuld og invaliderende lidelse, der hovedsageligt påvirker folk, som bøjer deres håndled eller bruger maskiner, der vibrerer på arbejde. Læs videre for at se, hvad du kan gøre for at forhindre karpaltunnelsyndrom.

Hvad er karpaltunnelsyndrom?

Karpaltunnelsyndrom er en lidelse, der påvirker den tunnel lignende struktur inden i håndleddet. Denne struktur har til formål at beskytte medianus nerven og muskelsenerne, der bevæger hænderne og fingrene.

Hvis dette område lider af inflammation, bliver nerven klemt, hvilket kan føre til følgende symptomer:

  • Smerter i håndleddet, håndfladen eller underarmen, der forbedres med hvile og bliver værre ved brug.
  • Følelsesløshed i hånden, specielt i tommelfingeren, pegefingeren og midterfingeren. Tommelfingeren og de to fingre hænger sammen med medianus nerven. Følelsesløsheden bliver som regel værre om natten.
  • Påvirker ens evne til at arbejde. Lidelsen kan gøre det svært at tage fat i ting eller håndtere tunge objekter; igen kan disse symptomer forhindre ethvert forsøg på at bruge tommelfingeren, pegefingeren og midterfingeren.

Årsager

Hovedårsagen til karpaltunnelsyndrom er aktiviteter, der kræver gentagen brug af hånden i en underlig stilling eller en tidligere håndledsskade.

karpaltunnelsyndrom
Genetiske faktorer kan også øge din sandsynlighed for at lide af sygdommen. Udover genetik kan gigt, diabetes og skjoldbruskkirtel relateret sygdomme også øge din sandsynlighed.

Forhindre karpaltunnelsyndrom

Heldigvis, hvis du starter tidligt, er der indtil flere måder at forhindre karpaltunnelsyndrom. Den første har noget at gøre med arbejde. Hvis du har et arbejde, der kræver gentagende håndledsbevægelser så prøv at implementere følgende vaner:

  • Gør en indsats for at holde dine håndled i en naturlig stilling mens du arbejder.
  • Brug støtte såsom et håndledsbind, hvis du arbejder med maskineri. Eller brug en håndledshviler, hvis du bruger en computer.
  • Prøv at holde en passende fysisk afstand fra sit arbejde; ikke for tæt og ikke for langt væk. Hvis du arbejder på en computer, så sæt din stol så dine albuer er i en halvfemsgraders vinkel og dine håndled lige.
  • Tag pauser eller skift hænder så meget du kan.
  • Sikre dig, at de håndtag, du bruger, er behagelige. Hvis du arbejder med maskineri eller værktøj, bør du kunne tage fat i dem i en normal og naturlig position.
  • Hvis du skal løfte noget så brug begge hænder. Hvis du prøver at bære noget med en hånd, vil du blot lægge ekstra pres på dit håndled og dermed vil senerne, der går igennem tunnelstrukturen, lide. Hvis du udover at bære noget med en hånd, også bøjer dit håndled imens du gør det, vil skaden ramme dobbelt så hårdt.
 

Vores næste anbefaling er at tabe digAt være overvægtig er en seriøs faktor, som du skal holde øje med. Hvis du vil forhindre i stedet for at behandle, er træning en god ide.

Derudover bør du også tilføje håndledsøvelser i dine ugentlige rutiner. Et stærkt håndled vil hjælpe resten af strukturen bedre modstå daglige opgaver.

karpaltunnelsyndrom

Andre måder at forhindre karpaltunnelsyndrom

Udstræk og massage kan også hjælpe med at forebygge lidelsen. At strække dine håndled ud ofte kan hjælpe med at forhindre strukturen i at blive kort og spændt. På den anden side kan en god massage også hjælpe med at få alle musklerne til at slappe af. Tal med en fysioterapeut omkring de bedste måder at massere dit håndled på.

Til sidst så prøv at holde en naturlig stilling, når du sover. Nogle mennesker lukker deres hånd, når de sover, og bøjer i håndledende, så de bringer deres hænder tættere til deres krop. Andre sover på nogle andre måder, der også lægger pres på området.

Hold i stedet dine fingre strakte og dit håndled lige, så du sikrer en ordentlig blodcirkulation gennem hele natten. Disse små vaner kan spare dig for en masse smerte og ubehag i fremtiden!

 
  • Roel-Valdés José, Arizo-Luque Vanessa, Ronda-Pérez Elena. Epidemiología del síndrome del túnel carpiano de origen laboral en la provincia de Alicante: 1996-2004. Rev. Esp. Salud Publica  [Internet]. 2006  Ago [citado  2019  Nov  05] ;  80( 4 ): 395-409.
  • Araya-Quintanilla F., Polanco-Cornejo N., Cassis-Mahaluf A., Ramírez-Smith V., Gutiérrez-Espinoza H.. Efectividad de la movilización neurodinámica en el dolor y funcionalidad en sujetos con síndrome del túnel carpiano: revisión sistemática. Rev. Soc. Esp. Dolor  [Internet]. 2018  Feb [citado  2019  Nov  05] ;  25( 1 ): 26-36.
  • Alvayay C. S., Arce A.. Revisión sistemática de tratamientos fisioterapéuticos con mejor evidencia para el síndrome del túnel carpiano. Rev. Soc. Esp. Dolor  [Internet]. 2008  Oct [citado  2019  Nov  05] ;  15( 7 ): 475-480.