Tendinopati i sædemusklen hos hockeyspillere

9. august 2019
Styrkeøvelser, såvel som specifikke øvelser, der inkorporerer styrketræning og funktionelle bevægelser, er også særdeles vigtige for at komme ovenpå igen.

Tendinopati i sædemusklen er en tilstand, der påvirker mange atleter, inklusiv hockeyspillere. I denne artikel, vil vi dele alt, du behøver at vide, om denne tilstand, samt hvordan det påvirker senerne.

Tendinopati i sædemusklen er en af de mest almindelige årsager til laterale hoftesmerter. Faktisk, er det en meget almindelig tilstand, når det kommer til visse sportsgrene, inklusiv hockey.

Denne tilstand påvirker forskellige grupper af atleter, inklusiv løbere og hockeyspillere. Det manifesterer sig som smerter rundt om de større trokanter, der kan strække sig ned af låret.

Som med andre tilstande forbundet med smerte, er den effektive behandling af tendinopati i sædemusklen baseret på den korrekte diagnose. Atleter med en klar forståelse for risikofaktorerne og behandlingsprogrammet har en bedre prognose.

Det kan være svært at stille diagnosen på tendinopati i sædemusklen. En grundig undersøgelse af hoften, ryggen og bækkenet bør udføres for at afgøre, hvorvidt årsagen til smerten befinder sig omkring de større trokanter eller fra et andet område. Symptomatisk, lokal patologi kan sameksistere med distancerende kilder.

De fleste studier anser tendinopati i sædemusklen for at være den primære, lokale kilde til laterale hoftesmerter. Denne tilstand er også hyppig hos postmenopausale kvinder, og det kan have en negativ effekt på en persons livskvalitet.

Tendinopati i sædemusklen og hockeyspillere

Tendinopati i sædemusklen opstår, som regel, når senerne responderer på en hurtig øgning i belastning. Når det kommer til hockeyspillere, er det associeret med intens træning eller en reduktion af hviledage.

Senerne i sædemusklen er resistente fibre, der forbinder sædemusklen med hoftebenet. En seneskade kan dog opstå pludseligt. Det er, som regel, et resultat af mange små overrivninger i senen, som opstår over en længere tidsperiode.

Sener kan tolerere gentagende belastning, men, hvis belastningen er for tung, kan det forårsage stress.

animation af knoglestruktur

Når dette opstår, pådrager senerne sig små overrivninger, og det forårsager inflammation. Under normale omstændigheder, kan overrivningerne hurtigt hele igen.

Dog, hvis senen udsættes for kontinuerlig belastning, kan mængden af overrivninger overskride mængden af reparationer. Derfor, vil tilstanden blive værre, forårsage smerte og dysfunktion. Dette fører til tendinopati eller tendinitis.

Derfor, anbefales det, at man hviler, sammen med milde bevægelser og udstrækning til at hjælpe med at undgå stivhed.

Hvordan det påvirker performance

Forudsat, at bevægelserne ikke forårsager yderligere smerter, kan de fleste sportsaktiviteter opretholdes.

Dog, når det kommer til hockeyspillere, kan denne tilstand forårsage en midlertidig suspension fra kampe og visse træningsøvelser.

Hvert tilfælde er specifikt, og man kan også udforske alternative aktiviteter, såsom øvelser i vand eller cykling.

Mens en reduktion af belastningen formentlig er det vigtigste for at komme sig hurtigt, vil et tidligt helingsprogram, der inkluderer minimale hofteabduktions-stillinger, hjælpe med at reducere smerter og forbedre senernes belastningskapacitet.

udstrækning af forlår

Styrkeøvelser, såvel som specifikke øvelser, der inkorporerer styrketræning og funktionelle bevægelser, er også særdeles vigtige for at komme ovenpå igen.

Før vi slutter af, vil vi gerne minde dig om, at det altid er vigtigt at evaluere de funktionelle begrænsninger og graden af det ubehag, du føler. Patienter fortæller nogle gange, at de har ondt, når de udfører enkeltbelastningsøvelser, såsom gang eller at gå op og ned af trapper.

Som du kan se, kan alle lide af en seneskade. Dog, er dem, der laver de samme bevægelser igen og igen på arbejde, under sport eller ved daglige aktiviteter, mere tilbøjelige til at lide af en seneskade. Hvis du mener, at du lider af denne tilstand, så kontakt din læge så hurtigt som muligt, så du kan få en præcis diagnose.

  • Mellor, R., Grimaldi, A., Wajswelner, H., Hodges, P., Abbott, J. H., Bennell, K., & Vicenzino, B. (2016). Exercise and load modification versus corticosteroid injection versus “wait and see” for persistent gluteus medius/minimus tendinopathy (the LEAP trial): A protocol for a randomised clinical trial. BMC Musculoskeletal Disorders17(1). https://doi.org/10.1186/s12891-016-1043-6
  • Grimaldi, A., & Fearon, A. (2015). Gluteal Tendinopathy: Integrating Pathomechanics and Clinical Features in Its Management. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy45(11), 910–922. https://doi.org/10.2519/jospt.2015.5829
  • Allison, K., Wrigley, T. V., Vicenzino, B., Bennell, K. L., Grimaldi, A., & Hodges, P. W. (2016). Kinematics and kinetics during walking in individuals with gluteal tendinopathy. Clinical Biomechanics32, 56–63. https://doi.org/10.1016/j.clinbiomech.2016.01.003