Vandrehabilitering mod korsbåndsskader

25. november 2019
Vandøvelser er en glimrende måde at opstarte rehabiliteringen mod korsbåndsskader på. Lær mere om metoden i denne artikel.

De to ledbånd, der krydser over dit knæ, spiller en stor rolle i at stabilisere leddet. Hvis du river et af disse ledbånd over, betyder det flere måneder med behandling og en indsats for at vende tilbage til en normal hverdag. En af de mest effektive metoder mod korsbåndsskader er vandrehabilitering.

Korsbåndene i knæet

Korsbånd er blødt væv, der samles for at stabilisere knoglestrukturerne. Knæet har fire korsbånd, der forbinder lårbenet med skinnebenet og lægbenet:

  • Forreste korsbånd
  • Bagerste korsbånd
  • Medialt korsbånd
  • Lateralt korsbånd

De to første er placeret inde i knæleddet, mens de andre to er udenfor på det indre og ydre ansigt. I denne artikel fokuserer vi kun på de to første ledbånd.

Korsbånd

Hvis du dyrker sport, har du sikkert hørt om tilfælde med overrevne korsbånd på et eller andet tidspunkt. Det er en af de værste skader, som professionelle atleter kan opleve, da det påvirker stabiliteten af et rigtig vigtigt led. 

Selvom disse ledbånd kan strække sig og vende tilbage til deres normale tilstand, så kan det føre til skade, hvis man presser dem ud over deres grænser, eller hvis man laver pludselige bevægelser uden opvarmning. De fleste tilfælde med korsbåndsskader opstår, når en person drejer sit knæ, mens foden stadig er planet solidt på jorden. Korsbåndene kan også lide skade, når en løber pludselig stopper op, eller hvis man bliver tacklet voldsomt, som for eksempel i fodbold.

Overrevet korsbånd i knæet

Ledbåndene kan ikke modstå den overdrevne kraft eller det kraftige vrid. Resultatet kan variere mellem en 1., 2. eller 3. grads forstuvning afhængigt af skadens intensitet. 

Forstuvninger i 1. grad består af udspiling, mens en forstuvning i 2. grad er et delvist eller helt brud på ledbåndet. En forstuvning i 3. grad indikerer et komplet brud sammen med knogleforskydning. Hver forstuvningsgrad kræver en specifik rehabiliteringstid. 

Rehabilitering mod korsbåndsskader

Rehabilitering mod korsbåndsskader fokuserer altid først og fremmest på at reducere smerte og hævelser. 

  • Hvile. Det er vigtigt, at man hviler leddet og undgår alle former for aktivitet, der indebærer brugen af leddet.
  • Is. Påfør kolde temperaturer for at reducere hævelsen.
  • Kompression. Man skal støtte leddet og holde det på plads.
  • Elevation. Når man løfter benet over hjertehøjde, hjælper det cirkulationen, således at hævelsen reduceres i det påvirkede område.

Derefter afhænger behandlingen af skadens alvor. I nogle tilfælde kan det være, man skal opereres, hvis man har en skade i 2. eller 3. grad. 

Når knæet kan udføre aktiviteter igen, skal patienten i gang med flere rehabiliteringsplaner, der indebærer forskellige slags øvelser. Når man bliver stærkere, kan man tackle en højere intensitet for at genvinde styrken i knæet så meget som muligt.

Men før man når til punktet med fysisk rehabilitering, virker det ikke som om, at de indledende faser af rehabilitering giver mening. Hvis man ikke kan stå på benet, hvordan kan man så overhovedet træne leddet?

Vandrehabilitering mod korsbåndsskader

Vandøvelser er en glimrende løsning. Vand tilbyder ikke bare et sted, der reducerer tyngdekraftens virkninger, det komprimerer også kropsdelene let. Derudover hjælper det også patienten med at slappe af, når vandet har en vis temperatur.

Således hjælper vandrehabilitering patienterne med at blive stærkere, uden at det påvirker skaden negativt. Vandrehabilitering hjælper også med at reducere hævelse og smerter.

I vandet kan patienterne lave øvelser, der fokuserer på specifikke muskler. Du kan endda også cykle, gå eller løbe i vandet. Uanset, hvad du vælger, så kan du få dit knæ i bevægelse, hvilket er essentielt for rehabilitering efter en korsbåndsskade.

Patienten skal arbejde på at bøje og strække knæet og fokusere på at kunne gå normalt igen. Patienten skal også gennemføre balanceøvelser.

Vandrehabilitering er vejen frem

Kvinde får behandling med knæskade

En god måde at rehabilitere på er ved at bøje og strække knæet, gå og løbe (efter et par uger) eller cykle i vandet. Det kan også være at lave øvelser, der udfordrer din balance i vandet.

Vi skal gøre opmærksom på, at udførelsen af disse aktiviteter i vandet kun anbefales i de indledende faser af rehabiliteringen. Når din krop er stærk nok, vil du opnå mere effektive resultater, når øvelserne udføres på land. Vi er ikke fisk; vores hverdag finder sted på land, og når du er i stand til det, skal du hjælpe din krop med at tilpasse sig igen.

Lad være med at undgå at bruge knæet for længe. Begynd i stedet for at lære dit knæ, hvordan det bevæger sig igen. Vandrehabilitering vil være en glimrende start.

  • Effectiveness of Aquatic Exercise in Improving Lower Limb Strength in Musculoskeletal Conditions: A Systematic Review and Meta-Analysis. Heywood, Sophie et al. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, Volume 98, Issue 1, 173 – 186
  • Tratamiento hidrocinesiterápico de la rotura parcial del ligamento cruzado anterior de la rodilla. A propósito de un caso. I.Díaz Pallarés, M.González Pisano. Fisioterapia, Volume 36, Issue 2.
  • Huamaní Carrasco, E. (2016). Recuperación de la fuerza muscular del cuádriceps en pacientes posoperados de ligamento cruzado anterior, en un plazo de tres meses – Centro Médico Naval “Cirujano Mayor Santiago Távara”. Licenciatura. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.