Hvad er den passende mængde af kropsfedt?

2. december 2019
De mest effektiver måder til at reducere mængden af kropsfedt på er gennem øvelser, aerob træning og kosten.

Niveauet af kropsfedt er den mængde af fedt, der opbevares i din krops væv. Ved du, hvordan du skal måle denne procentdel? Husk på, at den passende mængde af kropsfedt kan variere i henhold til højde og vægt.

Hvis du ønsker at have definerede muskler, så er det meget vigtigt, at du kontrollerer mængden af kropsfedt, så du kan opnå resultater. Men, hvad er den passende mængde af kropsfedt for mænd og kvinder?

I mange sportsdiscipliner, er det ekstremt vigtigt at reducere mængden af kropsfedt for dem, der gerne vil blive professionelle atleter. Dette skyldes, at en reducering af kropsfedt, som regel, fører til en forbedring i ens præstation.

Dog, kan det også være et mål hos en person, der ikke har konkurrencemæssige formål, at reducere mængden af kropsfedt. Med mange fitnesstrends over alt, søger alle at forbedre deres udseende og have definerede muskler ved at reducere procentdelen af kropsfedt. Ved du, hvordan man opnår dette, samt hvor sundt det er?

Reducer din mængde af kropsfedt for at definere dine muskler

Først og fremmest, er det på sin plads at understrege, at mængen af kropsfedt har at gøre med ens legemsmasseindeks, bedre kendt som den engelske term; body mass index, og forketet BMI. Dog, er det ikke fuldt afgjort på baggrund af dette. BMI er forholdet mellem en persons højde og vægt.

Dog, kan to individer have et indeks på samme niveau, men have meget forskellige kropsbygninger. Med andre ord, hvad en person vejer i muskler, kan en anden person veje i fedt.

Nu, da vi har lavet denne vigtige klassificering, kan vi tale om den optimale procentdel af fedt, som en atlet bør have i sin krop. Generelt, bør fedtprocenten hos en atlet være mellem 12 og 19 procent. Ikke desto mindre, er der visse forskelle mellem mænd og kvinder, som vi vil forklare senere.

person på vægt
At kende dit eget BMI er det første skridt mod at planlægge en personlig diæt.

Hvordan du måler dit BMI og din fedtprocent

Den eneste måde, hvorpå du kan måle din fedtprocent korrekt, er gennem bioimpedans. Basalt set, består bioimpedans af at sende ikke-detekterbare elektriske impulser gennem kroppen på et individ, for at lokalisere den fedtfrie kropsmasse.

Hvordan virker bioimpedans? Denne metode virker, fordi den væske, der er til stede i knogler, muskler og blodårerne, leder elektricitet bedre end fedtstoffer. Hos en person med en større mængde af kropsfedt, vil de elektriske impulser være længere tid om at flytte sig fra en elektrode til en anden.

Derfor, med denne simple måling, kan en professionel skaffe sig detaljeret information omkring sammensætningen af en patients krop. Dog, er der analoge kalibratorer, der, som regel, er mere valide end visse elektroniske apparater.

Optimal mængde af kropsfedt hos mænd

Ideelt, bør fedtprocenten hos en sund mand være mellem 12 og 14 procent. Dog, hvis fedtprocenten ligger mellem 15 og 19 procent, anses det stadig for at være inden for det sunde interval.

Hvis du har en højere procentdel, er det dog heller ikke et alvorligt problem, hvis den er mindre end 40 procent. Mens der vil være noget ekstra fedt på kroppen, vil det ikke rigtig påvirke en persons velvære, selvom det kan udsætte vedkommende for visse sygdomme. Hvis man har en højere fedtprocent end 40 procent, så er den helbredsmæssige risiko større, og man bør skride til handling.

På den anden side, rangerer en atlets kropsfedt, som regel, mellem 6 og 12 procent, med en defineret krop. Dog, hvis en mands fedtprocent er under 5 procent, er han nødt til at øge denne procentdel, for at de fysiologiske funktioner kan fungere korrekt.

Mængden af kropsfedt hos kvinder varierer

Hos kvinder, varierer mængden af kropsfedt en del: kvinders kropsbygning er forskellige. På grund af fysiologiske funktioner – særligt under graviditet – er mængden af kropsfedt højere. Ydermere, bidrager produktionen af hormoner, hovedsageligt østrogen, til opbevaring af fedt.

person der hiver ud i maven
De mest effektiver måder til at reducere mængden af kropsfedt på er gennem øvelser, aerob træning og kosten.

Normale niveauer rangerer mellem 20 og 25 procent, selvom en fedtprocent, der ligger mellem 17 og 19, svarer til en veltrænet kvinde. I mellemtiden, er de kvinder, der har en større muskeldefinition, kvinder, der har en fedtprocent mellem 14 og 17 procent.

Ulig mænd, er kvinders nedre grænse for mængden af kropsfedt på 10 procent, selvom det kan ændre fysiologiske processer, såsom den menstruelle cyklus, hvis man har så lav en fedtprocent. I henhold til den maksimale fedtprocent, ligger på den på 26 procent for moderat overvægt og 45 procent for fedme. Som vi ved, indebærer denne tilstand en signifikant helbredsmæssig risiko.

Afslutningsvis, varierer dette niveau fra person til person. For at have en sund krop er det afgørende at have en balance. Det er okay at forsøge at reducere ens mængde af kropsfedt og øge sin fremgang i sport, men det bør ikke blive en besættelse.

  • J.R.. Alvero-Cruza, L.. Correas Gómezb, M.. Ronconia, R.. Fernández Vázqueza, J.. Porta i Manzañidoc. La bioimpedancia eléctrica como método de estimación de la composición corporal, normas prácticas de utilización. https://www.elsevier.es/es-revista-revista-andaluza-medicina-del-deporte-284-articulo-la-bioimpedancia-electrica-como-metodo-X1888754611937896
  • Melorose, J., Perroy, R., & Careas, S. (2015). ïndice de masa corporal. Statewide Agricultural Land Use Baseline 2015, 1, 4–5. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Casanueva, E., & Flores-Quijano, M. E. (2008). Nutriologia Medica. In Nutriología Médica (p. 824).