Muskelkramper: derfor får du dem og sådan undgår du dem

Muskelkramper er ikke farlige eller særligt skadelige, men de kan være smertefulde. Hvis de forekommer ofte, kan det være nødvendigt at se en læge.
 

Det er noget, der sker for os alle – når vi laver bestemte bevægelser trækker musklerne sig sammen med enskarp smerte og en stivhed – muskelkramper.

Muskelkramper er ufrivillige sammentrækninger og er som regel ret smertefulde. I denne artikel vil vi fortælle dig, hvorfor de forekommer, og hvordan du kan undgå dem. Læs videre!

Muskelspasmer eller kramper kan ske af mange forskellige grunde såsom mangel på ilt i musklerne, kulde, grove bevægelser, blandt andre. Kramper er almindelige under menstruation, når man strækker kroppen ud når man vågner eller når man laver enormt krævende fysisk aktivitet.

Muskelkramper er irriterende for enhver, men specielt for atleter. Udover, at de er smertefulde, kan de afbryde træningen og kan give inflammation i det påvirket område. 

Hvorfor forekommer de?

Muskelkramper er nemme at identificere. Basalt set er en muskelspasme en forlænget sammentrækning i musklen. Det går ind under kategorien krampe, når sammentrækningen ikke kan kontrolleres frivilligt.

muskelkramper
Grundene til, at kramper som regel forekommer er følgende:

  • Dårligt blodomløb til området.
  • At dyrke sport uden at varme op eller strække ud.
  • At udføre fysisk aktivitet ved lave temperaturer.
  • Muskeltræthed.
  • Dehydrering.
  • Magnesium eller kalium mangel.
  • At lave en forkert bevægelse, eller at tvinge musklen til at være i en unaturlig stilling.
 

Hvordan kan jeg undgå dem?

Kramper kan give intense smerter, så det er meget ubehageligt at lide af dem. Af den grund er det anbefalelsesværdigt at gøre alt, hvad man kan, for at undgå dem. Det er meget enkelt at forhindre muskelkramper. Det handler i virkeligheden bare om at passe på de små detaljer, som vi ofte glemmer. Husk på disse ting:

  • Drik rigeligt væske: det betyder ikke noget, om du skal træneeller ej. Sørg for at få nok væske i løbet af hele dagen. Eller øges risikoen for at få krampe med enhver bevægelse, du laver.
  • Stræk ud. Før og efter træning skal du strække ud. Hvis du har en tendens til at lide af kramper, mens du sover, kan du strække lidt ud før du går i seng. Det er vigtigt at notere, at når du strækker dine muskler ud, bør de være afslappet, mens du trækker vejret stille og roligt samtidig.
  • Forhindre en mangel på kalium eller magnesium: manglen på disse stoffer gør, at du har en større risiko for at få kramper. Så sørg for at blive gode venner med bananer og jordnødder!
  • Undgå en ophobning af mælkesyre i dine muskler: mælkesyre bliver produceret, mens du træner med mere intense øvelser. Hvis du får for meget af det i dine muskler, kan det være enormt skadeligt. Faktisk ville det kun promovere forekomsten af kramper. For at reducere mælkesyre bør du strække ud, træne regelmæssigt og holde dine muskler iltet.
 

kramper
Bør jeg gå til læge for muskelkramper?

Er det nødvendigt at gå til læge, hvis du får krampe? Nej, kramper er som regel kortvarige og forbigående og skader ikke strukturen eller funktionen af musklen. Dog er der nogle symptomer, der måske kræver en professionels mening. Så du bør være opmærksom på følgende eksempler:

  • Hvis muskelkramper forekommer ofte og i de samme muskelgrupper.
  • Hvis de er karakteriseret sammen med en rødme eller ændringer i huden og hævelse i området.
  • Når smerterne er for intense eller uudholdelige.
  • Hvis de ikke forsvinder med forebyggende behandling.
  • Når du ikke udviser nogle umiddelbar grund til at have kramper.

Det er essentielt, at du ikke selvmedicinerer mod muskelkramper. At tage medicin uden at have en diagnose er ikke anbefalet. Udover at bruge forebyggende metoder, kan du indtage isotoniske drikkevarer for bedre at hydrere dine muskler. Tag aldrig antibiotika eller andre remedier uden først at besøge en læge.

Muskelkramper er ikke en kontraktur

Det er vigtigt ikke at blande en krampe sammen med en kontraktur. Symptomerne – smerte og muskelsammentrækninger – er meget lignende. Dog, kan kontrakturer vare i dage eller endda måneder. De er meget mere seriøse end kramper, da de ikke forsvinder ved massage eller udstrækning.

 

Kontrakturer kan ske grundet nervespændinger, overdreven træning eller dårlig kropsholdning. Et eksempel på en kontraktur er torticollis. Vær forsigtig med de symptomer, du får, og gå til en professionel, der vil give dig den korrekte behandling. I mellemtiden kan du komme is på det område, der er påvirket.

Muskelkramper er ikke en stor bekymring, dog skader det ikke at passe på din krop og dermed undgå den unødvendige smerte, som en krampe kan medføre. Desuden, hvis du begynder at have mistanke om andre symptomer, der følger med muskelkramperne, skal du ikke tøve med at kontakte en læge.