Isotoniske drikke, og hvordan du kan inkludere dem

Isotoniske drikke består af en af de mest anbefalede formularer at indtage, når man udfører krævende, fysiske aktiviteter. 
 

Ved mange lejligheder, har folk det med at forveksle isotoniske drikke og sportsdrikke. Dog, har de begge forskellige karakteristika, som vi, helt sikkert, anbefaler, at du kender til. Særligt, hvis du ønsker at inkludere disse typer af drikke i din almindelige kost.

Isotoniske drikke er kemiske forbindelser eller formularer, som atleter, som regel, konsumerer for at fremme helingen af elektrolytter og sikre god hydrering. 

Hvad er isotoniske drikke?

Disse fødevaresupplementer har meget specifikke karakteristika og kemiske forbindelser. Deres primære mål er at hydrere den person, der drikker dem, på en hensigtsmæssig måde.

Når nogen træner, har de brug for at være tilstrækkeligt hydreret, da det vil opretholde et godt helbredsniveau. Isotoniske drikke er også essentielle til at forebygge en nedgang i præstationen. Derfor, er der mange atleter, der inkluderer denne form for drikke i deres daglige kost.

kvinde der sveder

Er det tilrådeligt at inkludere isotoniske drikke i din daglige kost?

I løbet af de sidste par år, er isotoniske drikke blevet en vigtig allieret for atleter, der ønsker at opretholde et godt hydreringsniveau, når de træner.

Dog, reklamerer de firmaer, der fremstiller disse produkter, også for isotoniske drikke til folk, der ikke udfører nogen form for fysisk aktivitet.

 

For at vinde dette marked, reklamerer de store firmaler for disse drikke i light- eller diet-udgaver. Disse typer af drikke indeholder et signifikant mindre indhold af sukker, sammenlignet med traditionelle isotoniske drikke, eller i det mindste erstatter de sukker med forskellige former for sødemidler.

Disse nye formularer er en interessant løsning for folk, der ikke udfører nogen form for fysisk aktivitet på en regelmæssig basis. Dog, er denne nye diæt-modalitet ikke altid den bedste løsning for atleter. 

Hvorfor anbefales diet- eller light-udgaver af disse drikke ikke til atleter? Foruden ændringen i smagen, er det primære problem, at de har et lavt indhold af sukker. Hvorfor? Fordi atleter har brug for den dosis af energi, som glukose bidrager med. 

Den lille mængde af sukker, som light isotoniske drikke indeholder, er ikke brugbar til at opnå de generelle mål, som atleter og sportsfolk harYdermere, gør sukkerindholdet i disse drikke det muligt at absorbere natrium meget bedre. Natrium er et vigtigt komponent i kroppens helingsproces gennem erstatningen af elektrolytter.

kvinde der drikker en isotonisk drik

Energidrikke har vist sig at have fordele, når det kommer til at dyrke sport.

 

Forskelle mellem isotoniske drikke og sportsdrikke

Som vi har set, bliver isotoniske drikke og sportsdrikke nogle gange forvekslet. Dog, er det vigtigt at fremhæve de forskellige komponenter. De primære komponenter i isotoniske drikke er: vand, mineraler, vitaminer, farvestoffer og kulhydrater.

For at anse en drik som isotonisk, skal den have en osmolaritet, der varierer mellem 270 og 330 mOsm/kg. Foruden dette, er nogle af de vigtigste komponenter, i denne form for drikke, kulhydrater. 

Kulhydrater er det primære komponent, der er ansvarlig for at forsyne forbrugeren med den energi, vedkommende har brug for, for at opretholde hans eller hendes træning, uden at have nedgang i præstationen.

På den måde, i kontrast til sportsdrikke, indeholder isotoniske drikke mange mineraler. Disse mineraler er dem, atleterne mister gennem sved, hvilket er grunden til, at det er essentielt at erstatte dem.

Magnesium, calcium og mere

Som en fortsættelse på mineralanalysen, er det også vigtigt at notere sig, at isotoniske drikke indeholder magnesium og calciumBegge disse mineraler er afgørende komponenter for muskelkontraktion og afslapning af musklerne. Et andet komponent i disse drikke er fosfor, hvilket er essentielt i helingsprocessen af energi.

 

Når det kommer til sportsdrikke, er der mange produkter, der mangler de komponenter og mineraler, vi har talt om før. På grund af dette, er den mængde af hydrering, de bidrager med, ikke god. De kan endda fremme fremkomsten af forskellige dårligdomme, såsom træthed og muskelkramper, blandt andre ting.

Isotoniske drikke består af en af de mest anbefalede formularer at indtage, når man udfører krævende, fysiske aktiviteter. 

Disse energiformularer vil hjælpe atleter med at opretholde en optimal præstation. Det vil ske på grund af det boost af energi, som de forskellige komponenter forsyner forbrugeren med. Dog, er de ikke den bedste løsning for folk, der ikke udfører nogen form for fysisk aktivitet. I disse tilfælde, er det bedst at vælge mere naturlige løsninger.