Råd til at måle din hjertefrekvens

Alle organerne i kroppen er vigtige, men der er et område, du er nødt til at føre tilsyn med - dit hjerte. Derfor, bør du måle din hjertefrekvens.
 

Alle organerne i kroppen er vigtige, men der er et område, du er nødt til at føre tilsyn med. Det er dit hjerte, og hvor godt det virker. Det betyder, at du skal måle din hjertefrekvens. Det er sandt, at den kan variere i henhold til din aktivitet, men det er vigtigt, at du forstår, hvordan det virker, og hvorfor det varierer.

Når vi taler om et hjerte, værdsætter vi dets evne til at give liv. Om du deltager i fysisk aktivitet eller ej, kan din hjertefrekvens, eller antallet af gange dit hjerte kontraherer og slapper af pr. minut, fortælle dig, hvor meget anaerob kraft din krop kræver.

Hvordan ved du, hvad din hjertefrekvens er?

Hjertet har en hovedfunktion: at pumpe blod. Hver gang det pumper blod, skal det kontrahere og generere en impuls, der kan føre blodet rundt i hele kroppen. Ydermere, bærer den det nødvendige ilt, til at udføre funktionerne til hverdagsaktiviteter og de fysiske krav fra sport.

løbende mand der kigger på sit ur

På grund af antallet af ekstremiteter, som din krop har, er hjertets arbejde ikke så simpelt, som vi måske tror.

 

Pulsslagene i dit hjerte skal være stærke nok, til at opretholde et vist tryk, med en stabil frekvens, og på en bestemt tid. Dette er kendt som din hjertefrekvens, og denne frekvens bruger en enorm mængde energi.

Hvorfor måle din hjertefrekvens?

Dit hjertes funktion er hyppig og vigtig, så du bør vide, hvordan du kan måle din hjertefrekvens. Du kan måle den baseret på den fysiske aktivitet, du laver. Det vil gøre det muligt for dig at optimere din fysiske indsats, og undgå at nå et punkt, hvor dit helbred bliver svækket grundet overdreven indsats.

Derfor, for at beregne eller måle din hjertefrekvens, skal du måle din puls. Du kan gøre dette, ved at bruge elektronisk udstyr, eller simpelt, med dine fingre.

Hvordan du måler din hjertefrekvens

Hvis du måler den ved at placere dine fingre på dit håndled, skal du bruge dine midterste fingre, og du skal placere dem, hvor du ved en arterie passerer. Normalt, kan det gøres på halsen, hvor halspulsåren er, eller på håndledet, hvor den radiale arterie er. Begge arterier passerer meget tæt på huden, og det er nemt at føle pulsen.

 

Når du har fundet din puls, skal du presse let med dine fingre, og tælle hvor mange pulsslag, du har, inden for tidsrammen på 1 minut. 

Hvis du måler din hjertefrekvens med et instrument, skal du justeres på din krop, hvor det er komfortabelt at have på. Der er nogle apparater, der skal bæres på håndledet, som var det et ur. Der er også nogle, der har et elastikbånd, der skal placeres på brystet, og aflæsningerne foregår digitalt. Disse kommer også med yderligere funktioner.

mand på løbebånd med pulsbælte

Råd til at måle din hjertefrekvens

Du behøver ikke at være en professionel atlet for at holde øje med din hjertefrekvens. Generelt, er det vigtigt at vide, hvad din maksimale hjertefrekvens er. Både i fysisk aktivitet og i din dagligdag, og det er brugbart at vide, hvad din hjertefrekvens kan opnå, så du ikke risikerer noget med dit helbred.

Trin du er nødt til at følge, for at måle din hjertefrekvens:

  1. Tag højde for, at der er forskellige typer af hjertefrekvens. Det første, du skal vide, er din hjertefrekvens i hvile. Det vil være dit udgangspunkt. Sæt dig ned og slap af i 8 minutter. En bevægelse vil accelerere din puls, og det vil ikke være en korrekt aflæsning.
  2. Identificer den del af din krop, hvor du vil forsøge at måle din puls. Normalt vil din hals og dine håndled være de mest tilgængelige områder.
  3. Nu skal du presse dit med dine midterste fingre på det punkt, hvor du vil måle din puls.
  4. Start med at tælle antallet af pulsslag (eller hjerteslag) inden for 1 minut. Du skal også tælle i 10 sekunder, og derefter gange antallet med 6, så du har dine pulsslag pr. minut.
  5. Denne metode er praktisk og simpel, og kan hjælpe dig med at måle din indsats, når du træner.
 

Kend din hjertefrekvens
håndledmed pulsur

Sundheds- og sportsprofessionelle bruger hjertefrekvensen som en referenceværdig, i henhold til den aktivitet, du er ved at lave.

Eksempelvis, svinger frekvensen mellem 78 og 102 slag pr. minut, for kvinder under 60 år. Hos kvinder over 60 år, svinger hjertefrekvensen mellem 88 og 106 slag pr. minut. Imens svinger frekvensen mellem 70 og 88 slag pr. minut hos mænd under 60 år, og over 60 år, vil den ligge mellem 76 og 90 slag pr. minut. 

Den normale hjertefrekvens hos en person i hvile, som er over 20 år gammel, bør ligge mellem 50 og 100 slag pr. minut. Hvis din frekvens er lavere eller højere end dette, er det tilrådeligt, at du ser en specialist, da andre faktorer kan ændre den.

Derfor, bør det være en del af din rutine, at du tjekker din hjertefrekvens. På den måde, vil du opdage, hvis der er en signifikant ændring i din hjertefrekvens, når du laver en aktivitet, at aktiviteten kan være en risiko for dit helbred. Selvfølgelig, skal du tage højde for din alder og din fysiske tilstand.