Overtræning af dine muskler kan forhindre muskelvækst

20. maj 2019
Når du træner i fitnesscentret, er en af de vigtigste punkter at huske, at hver person har sit eget niveau af styrke, helingsproces og udholdenhed. 

Overdrevet, fysisk træning går ikke ubemærket hen, fordi overtræning af dine muskler, ligamenter, sener og led har konsekvenser. Nedenfor, vil vi forklare, hvordan overtræning kan skade muskelvækst.

Når du træner i fitnesscentret, er en af de vigtigste punkter at huske, at hver person har sit eget niveau af styrke, helingsproces og udholdenhed. Det betyder, at alle har sin egen, personlige grænse, når det kommer til overtræning af dine muskler, ligamenter mm.

Dog, kan folk, der lige er begyndt at træne, være fristet til at forsøge og opbygge muskler, så hurtigt som muligt. Dog, kan overtræning af dine muskler forhindre muskelvækst, hvilket er det modsatte af det oprindelige mål.

Der er mange folk, særligt begyndere, der træner excessivt, fordi de tror, at det vil hjælpe dem med at opnå deres mål hurtigere. Modsat, har musklerne brug for en minimum mængde af hvile for at udvikle sig. Så, du er nødt til at have nogle punkter i tankerne, så du undgår at overtræne dem.

Ligeledes, opbygger musklerne sig gennem rekreation. De betyder, at når du eliminerer tiden til at hvile, vil du faktisk gøre det umuligt for dine muskler at vokse. For at rode bod på dette problem, anbefaler vi, at du giver dine muskler nok tid til at hvile.

Overtræning af dine muskler forhindrer deres vækst

Begyndere er, generelt, mere tilbøjelige til at overtræne deres krop. Det primære problem er, at hastigheden af progression. Mange folk forsøger at træne for hyppigt, og de giver ikke deres muskler nok tid til at hele.

kvinde der træner med håndvægte

Dog, er rekreation en af de vigtigste pæle, når det kommer til at opbygge muskelmasse, sammen med ernæring og træning. Hvis du ikke giver dine muskler nok tid til at hvile, vil din indsats være modarbejdende, og det vil ikke blot have en negativ påvirkning på dit helbred, men også på dine resultater.

Det er værd at tage i betragtning, at skader opstår primært af to årsager. Den første årsag er, når du udfører en øvelse ukorrekt, og det andet er, når din krop ikke er stærk nok til at reagere, som den burde. Det sidstnævnte er et tilfælde med overtræning af dine muskler.

Så, lav fornuftige mål: forsøg ikke at gå frem for hurtigt eller skubbe dine grænser. Det kræver tid at opnå resultater. Tag dig den tid, du har behov for!

Opbygning af muskelmasse og hvile

Hvile er del af muskelopbygningsprocessen. Faktisk, er det gennem denne periode, at muskelmassen regenererer.

Mangel på tilstrækkelig hvile er modarbejdende for folk, der træner. For at give dig en idé om, hvad du skal gøre, bør du, efter to dages træning, have en hviledag herefter. Hvis du ikke hviler, vil du frarøve din krop den tid, den har brug for, til at hele fuldstændigt.

trænet kvinde der udfører bænkpres

Ligeledes, bør folk, der forsøger at opbygge muskelmasse, sørge for at få tilstrækkeligt med søvn, fordi søvn frigiver væksthormoner.

Råd til at undgå overtræning af dine muskler

Nedenfor, er der nogle råd til at undgå overtræning af dine muskler. Følg disse, for at opbygge dine muskler succesfuldt. Kig med!

1. Begræns dit antal af træninger om ugen

Når folk først begynder at træne, træner de ofte hver dag, ugen igennem. I realiteten, er tre gange om ugen mere end nok. Husk på, at du skal give din krop tid til rekreation, når du gerne vil opbygge muskelmasse. 

2. Længden af dine træningssessioner

Varigheden af din træning har også betydning! Igen, tror vi ofte, at træning, i mere end tre timer om dagen, er meget bedre end at træne i kortere tid. Lad være med at sammenkoble den tid, du bruger i fitnesscentret, med fysisk perfektion. 

3. Muskelsmerter

Vær forsigtig, hvis du opdager vedholdende muskelsmerter efter din opvarmning. Du er nødt til at lytte til din krop. Dette vil hjælpe dig med at forebygge enhver form for skade, som kan ødelægge din træning. 

4. Svækket immunforsvar kan være en konsekvens af overtræning af dine muskler

Hvis du presser din krop for langt, uden at give den tid til rekreation, vil du finde dig selv mere modtagelig over for infektioner og andre forkølelser. Det betyder, at du vil have lettere ved at blive syg. 

5. Hvile

At hvile i kortere eller længere perioder afhænger af din træning. Ydermere, hvis du har problemer med at sove, eller hvis du ikke får nok hvile, vil din krop ikke være i stand til at hele effektivt. Generelt, har folk brug for otte timers søvn om natten. Det er virkelig den tid, du bør give dine muskler, så de kan opbygge sig selv og reaktivere anabolisme.

hvile er vigtigt i henhold til overtræning af dine muskler

6. Ernæring

Ernæring er særdeles vigtigt, når du skal finde en god balance og undgå excessiv træning. Dette gælder særligt for dem, der træner intenst, mens han eller hun reducerer sit kalorieindtag.

Slutteligt, skal du huske, at for at opbygge muskelmasse, ligger den bedste løsning i en kombination af hvile og passende ernæring. Du skal aldrig glemme, at din træning bør følge tidsgrænserne og grænserne for antallet af sessioner, i henhold til dit mål.