Forbedr din fysiske præstation ved at træne din hjerne

14. oktober 2019
Emotionel håndtering er essentielt for enhver person, ikke blot for atleter. At begynde på en aktivitet med motivation vil hjælpe os med at møde 100 procent af forventningerne. 

Det er en realitet at atleter, der har god kontrol over deres kognitive aktiviteter, som regel er bedre i deres disciplin. Vores krop er en helhed, og sammenkoblingen mellem sindet og kroppen kan nære begge enheder. Derfor, er det gavnligt at træne din hjerne!

Kan du forbedre din fysiske præstation ved at træne din hjerne? Hver gang vi laver en bevægelse, kommer udstedelsen af denne ordre fra hjernen. Hvis vi udfører en mental opgave gentagende gange, og gradvist øger kompleksiteten, vil kroppen forme bedre neurale bånd. På den måde, vil hjerne aktiviteten forbedres, hvilket dermed vil overføres til den fysiske præstation.

Hvordan ordenen mellem hjernen og kroppen fungerer

Før og efter man har udført enhver bevægelse, laver vores hjerne millioner af beregninger. Disse beregninger er sammenkoblet med evnen til at forudsige en handling. Hver gang vi gentager en bevægelse i sport, forsyner vi vores hjerne og hukommelse med masser af information. Ved at gøre dette, kan vi, før eller senere, forfine vores bevægelser.

Vores sansers rolle (såsom syns- og følesansen) er meget vigtige i dette system. Derfor, øger enhver træningssession, øvelse og aktivitet vores erfaring og dygtighed for fremtidige gentagelser af samme handling.

Forbindelsen mellem vores hjerne og musklerne, vi bruger til at udføre handlinger, er etableret i de motoriske neuroner, gennem et komplekst netværk af nerver. Evnen til at bevæge sig er præcis det, der får os til at udvikle os og overleve som art.

Forbedr din fysiske præstation ved at træne din hjerne

Forskere udførte et studie omkring de opgaver, professionelle atleter udfører uden for deres sport. Resultaterne viste, at dem, der havde større kontrol over deres kognitive aktivitet ved læsning, skrivning, studie eller udvikling af en profession, var dem, der opnåede de bedste resultater i deres sport.

Ydermere, opnåede de ikke blot en overlegen, fysisk tilstand, men de ydede også en indsats for at opleve positive, daglige følelser. Det hjalp dem med at imødegå deres træning med en optimistisk sindstilstand.

kvinde der drikker af flaske

Kort sagt, kan vi konkludere at et atlet, der udvikler sine kognitive færdigheder, sammen med sine motoriske færdigheder, oplever en positiv overføring til vedkommendes præstation i sport.

Måder, hvorpå du kan træne din hjerne

Der er utallige aktiviteter, der kan hjælpe os med at nå dette mål. Man kan spille videospil, læse, skrive eller huske mønstre på en skematisk måde. Det er også en god idé at udvikle kunstneriske færdigheder, såsom billedkunst eller at bygge objekter.

Vi anbefaler, at du finder hobbyer, du kan gøre sideløbende med din sport. Du vil opdage fordelene selv, når du praktiserer din sport igen. Selvfølgelig, er det vigtigt at undgå at bruge nye teknologier til at udføre arbejdet for dig.

For eksempel, så tænk over brugen af GPS. Din hjerne er ikke længere nødt til at huske på ruter, og den forbereder sig ikke på at udføre de mentale processer, der er behov for, til denne aktivitet. Den kan nu, fuldstændig, sætte sin lid til et lille apparat. Hvis du ikke stimulerer din hjerne og mentale processer så meget, du kan, vil de, før eller senere, forringes.

Multitasking til at forbedre din fysiske præstation

Professionelle trænere bruger et system med flere opgaver på samme tid til deres atleter og rehabiliteringspatienter. Dette system består i at udsætte individet for adskillige stimuli, der ikke er direkte relateret til hinanden. 

En god måde, hvorpå man kan træne sættet af mentale færdigheder, er at placere atleten foran en computerskærm med et program, der viser tilfældige objekter. Når aktiviteten slutter, skal individet tælle de objekter, han eller hun kunne se på skærmen.

Den svære del er, at man skal gøre dette, mens man udfører en karakteristisk øvelse fra den sport, man som regel praktiserer. Det kan, eksempelvis, være at kontrollere en bold med fødderne, mens hvis det er en fodboldspiller, eller drible med en bold, hvis det er en basketballspiller.

Dette system har vist sig at være ideelt til at forbedre præstationen i sport. Derfor, er der mange sportsprofessionelle, der bruger denne teknik, nu til dags. Man kan sige, at jo mere ekstern stimuli, som hjernen kan bearbejde, og enten reagere på eller ignorere, des større vil hjerneaktiviteten være. Multitasking er en fantastisk måde, hvorpå du kan træne din hjerne og forbedre din fysiske præstation.

At træne din hjerne: Emotionel håndtering

Emotionel håndtering er essentielt for enhver person, ikke blot for atleter. At begynde på en aktivitet med motivation vil hjælpe os med at møde 100 procent af forventningerne.

Modsat, vil det, at have en modvillig attitude over for noget, føre til en ringe involvering i aktiviteten. De følelser, der sker i vores hjerne, bliver tydelige i vores daglige, fysiske præstation. 

Eksempler på mangel af emotionel kontrol

Når en professionel atlet bliver revet med af vrede og laver en aggressiv tilnærmelse mod en modstander, resulterer det i et negativt udfald.

mand der holder sig for ansigtet

Vi kan ekstrapolere dette eksempel til feltet med fritidsinteresser og sundhed. Hvis en person tillader eksterne stressfaktorer at påvirke ham eller hende, vil vedkommende ikke have en god præstation under træning. Vedkommende kan endda begynde at springe sin træning over.

Variation er nøglen til at forbedre din fysiske præstation

Hvad nytter det at have en krop i form, hvis vi ikke træner vores hjerne på samme tid? Vi kan overføre det samme princip den anden vej rundt. Idealt, bør vi forsøge at inkludere forskellige aktiviteter, der dækker over alle vores behov. På den måde, vil vi ikke have mangler på de fysiske og mentale områder.

Menneskelig fysiologi er taknemmelig i henhold til dette: forbedr et lille aspekt af det, og du vil se, hvordan andre områder også bliver styrket. Som Aristoteles sagde: “Det hele er større end summen af dets dele”.

  • Giorgia Cona; Annachiara Cavazzana; Antonio Paoli; Giuseppe Marcolin; Alessandro Grainer; Patrizia Silvia Bisiacchi. 2015. It’s a Matter of Mind! Cognitive Functioning Predicts the Athletic Performance in Ultra-Marathon Runners. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0132943
  • Bettina Wollesen; Klaus Mattes; Sören Schulz; Laura L. Bischoff; L. Seydell; Jeffrey W. Bell; Serge P. von Duvillard. Effects of Dual-Task Management and Resistance Training on Gait Performance in Older Individuals: A Randomized Controlled Trial. doi: 10.3389/fnagi.2017.00415
  • Cristina Sáez. El cerebro y el deporte. https://cristinasaez.files.wordpress.com/2011/07/deporte-y-cerebro.pdf
  • William Ramírez Silva. La neurocognición en los procesos de entrenamiento deportivo. Universidad de San Buenaventura. http://viref.udea.edu.co/contenido/publicaciones/memorias_expo/entrenamiento/neurocognicion.pdf