Fordelene ved at træne med din partner

23 november, 2019
Du kan altid regne med, at din partner vil hjælpe dig med at finde styrken til at øge din motivation, når du ikke har så meget lyst til at træne en dag. 
 

Det er meget sundt at træne med din partner, så lad os tage et kig på, hvad fordelene er.

Mangel på træning er en af de primære risikofaktorer i nutidens livsstil. Dog, i mange tilfælde, har folk simpelthen ikke tiden til det, grundet personlige, professionelle eller familiemæssige forpligtigelser. Der er dog måder, hvorpå man kan håndtere disse situationer. Måske, skal du overveje at træne med din partner, og udnytte alle fordelene herved!

At træne med din partner kan give din tur i fitnesscentret den ekstra dosis af motivation, du har brug for. Foruden at være en perfekt måde til at bruge noget kvalitetstid sammen med din partner, kan I også dele en ny passion. Som du formentlig kan forestille dig, er en af de bedste ting ved at træne med din partner, at du kan have en sparringspartner. 

Hvis det er første gang, at I begge begynder at være fysisk aktive, vil det være en god anledning til at lære at vokse sammen. Ydermere, skal du ikke glemme, at det, at være fysisk aktiv, reducerer risikoen for at udvikle helbredsproblemer, såsom depression, forhøjet blodtryk, diabetes og fedme.

På samme måde, blandt andre ting, øger fysisk aktivitet din muskulære udholdenhed, fleksibilitet, styrke og balanceAf alle disse årsager, vil vi, nedenfor, fortælle dig om alle fordelene ved at træne med din partner.

Fordelene ved at træne med din partner

1. Kvalitetstid med hinanden

Først og fremmest, er det, at træne med din partner, altid en fantastisk måde, hvorpå du kan indhente tid med den person, der muligvis har været distanceret fra dig i løbet af ugen, grundet begge jeres professionelle ansvarsopgaver.

 

Når du træner med den person, du elsker, vil du ikke blot gøre dit sind og din krop stærkere. I vil også bruge noget kvalitetstid sammen, og hver af Jer vil være en del af den andens fremgang. 

par der træner udendørs

Når I tager Jer tid til at træne sammen, kan I nyde kvalitetstid sammen, og I vil gensidigt hjælpe hinanden med at koble af mentalt. 

Som om dette ikke var nok, vil det også hjælpe Jer med at øve Jeres kommunikation i et stressfrit miljø. Kort sagt, vil det, at træne sammen, gøre det muligt for Jer at forme en speciel forbindelse med hinanden, som ingen anden aktivitet kan give Jer. 

2. At træne med din partner reducerer konflikter i forholdet

Efter at have trænet, udskiller kroppen serotonin. Det er et hormon, der afslapper kroppenSom resultat heraf, vil træning give dig en følelse af velvære. Fysisk aktivitet hjælper med at lindre stress, og det forbedrer koncentrationen.

Den simple handling at træne med din partner fremmer mere opmærksom lytning, og det tilbyder et rum, hvor man bedre kan udtrykke sine følelser. Åbenlyst, kan træning skabe en kraftfuld forbindelse mellem Jer, da I opløfter hinanden, mens I etablerer fælles mål. 

 

3. En følelse af balance

At træne som par er også en god måde, hvorpå man kan lære af hinanden. I dette tilfælde, vil du gøre det muligt for din partner at dele sin viden med dig, og I kan nyde nye træningsoplevelser.

Faktisk, når du træner med din partner, bryder du ensformigheden af din daglige træningsrutine. Det kan også være en god mulighed til at prøve nye træningsformer eller træningsprogrammer, såsom holdtræning i fitnesscentret.

4. Øger det emotionelle bånd

Når I træner sammen, skaber I en kontekst, hvori det er muligt at koordinere Jeres bevægelser. For eksempel, kan du løfte vægte i samme rytme som din partner. På den måde, vil I synkronisere Jeres rytmer, mens i løber eller kaster med medicinbolde fra den ene side til den anden.

I ethvert tilfælde, vil det, at træne sammen, give Jer muligheden for at skabe den forbindelse, der vil gavne begge Jeres helbred og Jeres indbyrdes forhold. Desuden, er det sjovt!

5. Motivation

Slutteligt, er der ingen tvivl om, at det, at få den anden persons støtte i træningen, er et andet fundamentalt aspekt, når du træner med din partner. Du kan altid regne med, at din partner vil hjælpe dig med at finde styrken til at øge din motivation, når du ikke har så meget lyst til at træne en dag.

par der træner i fitness
 

Måske føler du dig allerede selvsikker omkring at lave specifikke øvelser. Dog, kan det, at inkludere din partner i din træning, være en fantastisk måde til at øge din energiprodution. Din partner vil altid være ærlig over for dig, uden at såre dine følelser.

For størstedelen af dolk, vil det, at have en god træningskammerat, øge deres dedikation mod deres mål i fitness. På samme måde, vil det også øge din selvsikkerhed omkring din evne til at nå disse mål.

Afslutningsvis, vil vi minde dig om, at du kan udføre enhver form for fysisk aktivitet med din partner. Det kan både være konditionstræning og styrketræning. Som altid, er det meget vigtigt at forebygge sportsskader. Det kan du gøre, ved at varme tilstrækkeligt op, før du påbegynder nogen former for fysisk aktivitet. Desuden, skal du strække tilstrækkeligt ud efter hver træningssession. Hvorfor ikke dele denne del af Jeres liv?

 
  • Atkinson, B. J. (2013). Mindfulness training and the cultivation of secure, satisfying couple relationships. Couple and Family Psychology: Research and Practice, 2(2), 73–94. https://doi.org/10.1037/cfp0000002
  • Winett, R. A., & Carpinelli, R. N. (2001). Potential health-related benefits of resistance training. Preventive Medicine. Academic Press Inc. https://doi.org/10.1006/pmed.2001.0909