Tips til at dyrke sport om sommeren

Det er ikke altid nemt at dyrke sport om sommeren, så vi giver dig derfor nogle råd, du skal huske på. Der er ingen grund til at stoppe med at bevæge dig på trods af de højere temperaturer! 
 

Det kan være en smule vanskeligt at dyrke sport om sommeren, fordi de varmere temperaturer kan påvirke ens udførelsesevne. Men hvis man tager de korrekte forholdsregler bør kvaliteten af træningsprocessen ikke blive påvirket. Ved at følge vores tips i denne artikel kan du sikre dig, at varmen ikke vil ødelægge din træning.

Når sommeren melder sin ankomst, kan det sommetider forhindre ens produktivitet og kontinuitet, når det gælder træning. Højere temperaturer kan øge ens lyst til at udføre udendørsaktiviteter.

Men sommeren er altså også et glimrende tidspunkt til at dyrke sportsgrene, der ikke er velegnede til koldere årstider. Det kan eksempelvis være surfing og svømning.

Sommeren er det perfekte tidspunkt til at have det sjovt udenfor. Tidspunktet, du træner på, er et vigtigt aspekt at overveje. Det er som regel bedst at motionere om morgenen – især hvis det bliver en meget varm dag.

De bedste tips til at dyrke sport om sommeren

Det er nu, du skal lægge dine dårlige undskyldninger til side, så du kan opdage, hvor vigtigt det er at fortsætte træningen under sommermånederne. Hvis du beslutter dig for at træne, skal du huske på nogle få tips, så du kan overkomme de varmere temperaturer.

 

Ordentlig beklædning

Vores første tip omhandler at vælge den rette beklædning. Ideelt set skal du vælge en let beklædning (i både farve og vægt), der er lavet af absorberende materialer for at lette svedfordampningen.

Når du vælger tøj, er det også vigtigt, at du investerer i UV-beskyttende tøj. Der er mange materialer, som er designet til at beskytte huden mod solens stråler.

Drik væske

Kvinde drikker en flaske vand på stranden

Det allervigtigste råd, når du skal dyrke sport om sommeren, er at drikke rigeligt med væske. Når du sveder, mister din krop vand, elektrolytter og salt.

Denne delikate balance mellem vand og elektrolytter er afgørende for, at kroppen kan fungere korrekt. Hvis du ikke drikker nok vand, kan du blive dehydreret og døje med kvalme og svimmelhed. 

Hvis du ikke opdager tegnene på dehydrering, kan det medføre nyrefejl og endda død i ekstreme tilfælde. På den anden side kan det føre til hyponatriæmi, hvis man drikker for meget vand, og elektrolytterne ikke bliver erstattet.

Solbeskyttelse er essentielt, når man skal dyrke sport om sommeren

Solbeskyttelse er en nødvendighed. Om sommeren kan du blive solskoldet og få ødelagt huden – selv på overskyede dage. Solcreme skal påføres 15 minutter før, man går ud i solen, og derefter skal man smøre et nyt lag på hver anden time. Hvis du sveder meget eller lige har været ude og svømme, skal der også påføres et nyt lag.

 

Vær ekstra forsigtig i nærheden af vand og sand, da det reflekterer UV-strålerne, hvilket gør, at man bliver hurtigere solskoldet. Du bør ideelt set forblive i skyggen så længe som muligt, så du begrænser din soleksponering i de meget varme timer.

Opvarmning

Selv om sommeren er det nødvendigt at varme muskler og led op, før man dyrker sport. Derudover skal man også give kroppen tid til at køle ned, efter man har været aktiv udendørs.

Det er vigtigt at dyrke sport om sommeren

Uanset, hvilken sportsgren du vælger, så er der en øget risiko for skade, når man dyrker motion udendørs. Det er vigtigt at være opmærksom på de potentielle farer ved at dyrke sport om sommeren. Sørg for at passe på dig selv.

Vi håber, at denne liste kan være med til at hjælpe dig med at fortsætte med at dyrke sport om sommeren. Uanset hvad, så er det vigtigste altid at lytte til kroppen. Hvis du føler dig svimmel, svag eller får kvalme, skal du straks stoppe med at træne og søge lægehjælp, hvis det er nødvendigt.

  • Wolman, R., Wyon, M. A., Koutedakis, Y., Nevill, A. M., Eastell, R., & Allen, N. (2013). Vitamin D status in professional ballet dancers: Winter vs. summer. Journal of Science and Medicine in Sport, 16(5), 388–391. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2012.12.010
  • Anderson-Butcher, D., Iachini, A., Riley, A., Wade-Mdivanian, R., Davis, J., & Amorose, A. J. (2013). Exploring the impact of a summer sport-based youth development program. Evaluation and Program Planning, 37, 64–69. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2013.01.002
  • E. Randy Eichner. (2002). SSE #86: El golpe de calor en el deporte: causas, prevención y tratamiento. Sports Science Exchange, 15(3), 1–3.
  • Urdampilleta, A., & Gómez-Zorita, S. (2014). De la deshidratación a la hiperhidratación; bebidas isotónicas y diuréticas y ayudas hiperhidratantes en el deporte. Nutricion Hospitalaria. https://doi.org/10.3305/nh.2014.29.1.6775

  • Ubiratan, F., & Silveira, D. (2006). El efecto de la deshidratacion en el rendimiento anaeróbico. Revista de Ciencias Del Ejercicio y La Salud ®, 4, 13–21.