Tre yogastillinger mod nakkesmerter

21. december 2019
Yoga vil give dig den ro, du har brug for, i det travle liv, du fører. 

På grund af stress og dårlig kropsholdning, kan de bevægelser, vi har det med at udføre i vores daglige liv, føre til irriterende nakkesmerter. Dårlige bevægelser kan være alt fra at sove eller sidde dårligt. Takket være visse yogastillinger mod nakkesmerter, kan man lindre ubehaget på en afslappende og positiv måde.

Nakkesmerter bliver mere og mere almindeligt. Dette skyldes dårlige vaner: vi arbejder meget, vi sover meget lidt, og vi bruger timevis på at kigge på vores telefon. Den gode nyhed er, at takket være visse yogastillinger mod nakkesmerter, kan vi bekæmpe disse gener og få dem til at forsvinde. Vil vi gerne vide, hvilke stillinger, det drejer sig om?

Hvordan kan yogastillinger bruges mod nakkesmerter?

Smerter i nakken er meget mere almindelige, end du måske tror. Ubehag i nakken kan forårsages af pludselige bevægelser, en inaktiv livsstil eller visse, daglige vaner, såsom at kigge ned for at tjekke mails eller sociale netværk på telefonen.

Hvis vi tilføjer stress, økonomiske problemer, mangel på søvn og utilstrækkelige puder, er det forståeligt, at vores nakke gør så ondt. Når det ikke behandles, kan det blive et meget smertefuldt, kronisk problem. Det kan ledsages af hovedpine, svimmelhed, snurren eller følelsesløshed i hænderne samt svækkelser i skuldrene og armene.

Det kan være en god løsning af praktisere yoga for at behandle, og på samme tid undgå, nakkesmerter. Ydermere, har det andre fordele på et fysisk og emotionelt niveau. Denne tusindårsdisciplin giver os fleksibilitet, styrker musklerne og ledene, og giver gennemsigtighed og harmoni.

Yoga vil give dig den ro, du har brug for, i det travle liv, du fører. På timerne, skal man ikke skynde sig, der er ingen ure og der er ingen problemer. Alt er langsomt, grundigt og balanceret.

kvinde med ondt i nakken

De tre bedste yogastillinger mod nakkesmerter

Som et første trin, bør du identificere, hvad der forårsager dine smerter i nakken. Det er ikke altid på grund af en dårlig vane. Det kan også skyldes en ophobning af emotionelle spændinger, ting du ikke taler om eller uløste problemer.

Frygt, mentale blokeringer, uretfærdighed eller skam er alle følelser og årsager til nakkesmerter, og de bliver ikke altid talt om. Nakkesmerter er ikke altid et resultat af at bruge 8 timer foran computeren.

Yogastillinger kan hjælpe dig med at lindre spændinger, men det er vigtigt, du også arbejder på det, der gør dig ondt eller overvælder dig. Hvis du planlægger at udføre en yogasession derhjemme, vil vi foreslå at lave disse tre øvelser til at reducere nakkesmerter:

1. Child’s pose

Det er en af de mest velkendte stillinger, og den har adskillige fordele, såsom fuldt at udstrække ryggen, skuldrene og nakken. Begynd med at knæle på matten og spred dine knæ ud en smule. 

ung pige der laver yoga

Denne stilling er ekstremt positiv til at lindre smerter i ryggen, foruden at være meget afslappende. Træk vejret dybt, mens du løfter dine arme (godt udstrakte) og sænker din overkrop. Idéen er, at hænderne skal røre måtten, og at hovedet skal hvile mellem skuldrene. Hvis du kan, skal du hvile din pande mod måtten. Tag adskillige, dybe vejrtrækninger og luk dine øjne.

2. Sitting twisting pose

Denne stilling er også perfekt til at strække ryggen og nakken ud. Du skal sætte dig ned og krydse dine ben. Løft dit højre ben og drej det, så din fod er “fastlåst” på ydersiden af dit venstre lår.

Hold det løftede ben med den venstre arm. Din højre hånd skal støtte måtten. Roter din overkrop let til højre, ligesom dit hoved. Det lægger noget pres ved den venstre skulder.

3. Cat pose

Takket være denne stilling, kan du ikke blot eliminere nakkesmerter, men også rygsmerter. Først, skal du stille dig på måtten og kigge ned. Støt din krop på måtten med dine håndflader, knæ og fødder.

kvinde i yogastilling mod nakkesmerter

Krum let i din ryg på samme tid, som du tager en dyb vejrtrækning, og før dit hoved en smule tilbage, mens du åbner op i dit brystEfter nogle få sekunder, skal du puste luften ud og forme en bue (modsat den tidligere stilling), så din ryg skyder opad. Hvil din hage på din hals. Gentag disse bevægelser adskillige gange, op og ned.

Foruden yoga, kan du ændre på nogle vaner og tilføje andre, såsom at nyde en massage hver uge, afslappende bade eller strække ud på kontoret. Du vil opdage, hvordan du, lidt efter lidt, kan reducere dine smerter i nakken.