Yoga for børn: De første trin

Nogle undervisere i yoga indikerer, at børn kan starte med deres første timer, fra de er fire eller fem år gamle.
 

Der er mange fordele ved yoga for børn, inklusiv at hjælpe dem med at opnå en rolig sindstilstand, forhøje deres fokus og forbedre deres fleksibilitet.

Forældre drømmer ofte om, at deres børn forbliver rolige i et par minutter, med lukkede øjne og uden at tale! Det er ikke umuligt! Yoga for børn kan have en positiv indflydelse. I denne artikel, vil vi dække alt, du har brug for at vide, om denne stigende, udbredte trend.

Yoga for børn?

Ja, det er præcis, hvad du skal læse om. Fra fire eller fem år, kan børn nu praktisere yoga – og de vil have det sjovt, mens de gør det! Som du måske har hørt, har det, at praktisere yoga, mange fordele for børn. 

Som et første trin, er det godt at kende til nogle af fordelene ved yoga for børn. Børn, der dyrker yoga på regelmæssig basis, fremmer deres selvtillid og har større koncentration. 

Disse børn er også mere fleksible, hvilket kan opretholdes ind i voksenårene, hvis de fortsætter med denne praksis. Med yoga, udvikler børn deres styrke, bliver opmærksomme på deres kroppe og er mindre tilbøjelige til at lide af stress og hyperaktivitet. 

 

Dermed, gør yoga det muligt for børn at arbejde med deres balance, etablere en forbindelse med deres egen krop, aktivere deres kreativitet, dele plads med andre børn og håndtere deres følelser, såvel som at genkende dem.

Som om dette ikke var nok, vil yogatimer regulere deres fysiologiske funktioner, såsom søvn og appetit. Det giver dem værktøjer til at have det sjovt og underholde dem selv, uden de overdrevent skal være afhængige af teknologi og skærme.

Yoga for børn kan også hjælpe dem med at slappe af og tage bedre beslutninger i adskillige hverdagssituationer. Det kan endda reducere vold i skolen og forebygge nogle former for spiseforstyrrelser og fremme selvværdet. 

Yoga, ligesom enhver anden form for træning, har mange fordele for børn. Ikke desto mindre, er det altid en god idé at konsultere med din børnelæge, før du starter en ny træningsplan.

Hvis du mener, at yoga kan være godt for dit barn, men han eller hun er lidt for rastløs, kan du overveje at komplementere dit barns træning med noget aerobisk aktivitet, før en yogatime. Denne løsning vil gøre det muligt for dit barn at komme af med energi og forblive rolig og engageret i yogatimen.

 
børn der laver yoga
Yoga kan bidrage med mange fordele for dit barn, inklusiv fleksibilitet og fokus.

Hvordan foregår yogatimer for børn?

Nogle undervisere i yoga indikerer, at børn kan starte med deres første timer, fra de er fire eller fem år gamle. Dog, bør det gøres til en slags leg og en chance for at lave en aktivitet uden for hjemmet.

Derfor, er det først omkring 7 eller 8-års-alderen, at timerne vil begynde at give mere mening. Fra den alder og fremefter, vil dit barn være fokuseret nok til at få gavn af de reelle fordele ved at dyrke yoga.

For både børn og voksne, anbefales det, at man praktiserer yoga mindst to gange om ugenDog, kan en ugentlig session være nok i begyndelsen, så dit barn har nok tid til at blive venkendt med dynamikkerne og øvelserne.

Hver yogatime kan være mellem 45 og 90 minutter. Det er tilrådeligt, at forældrene er til stede… og også praktiserer yoga! Hvis forældre praktiserer yoga med deres børn, vil det styrke deres båndDesuden, hjælper yoga for børn børnene med at overkomme usikkerheder ved at gøre noget ukendt. Ydermere, er det en fremragende mulighed for mor og far til at nyde noget stilletid, i det mindste for en stund!

 

Yogahold for børn er sjove, fordi de forsøger at tilgå denne disciplin gennem lege, sange og musiske instrumenter og historier. De lærer ikke om bevidste vejrtrækningsøvelser, fordi de ikke er klar til dette endnu, men visse, simple stillinger bliver udført.

Den primære udfordring for børnene er at fokusere deres opmærksomhed på underviseren. Det kan være svært for dem at forblive rolige eller gentage de forklarede bevægelser i begyndelsen. Dog, vil de snart forstå, hvad der forventes af dem, og endda gengive det, de har lært, derhjemme eller i skolen.

mor og datter der mediterer
Familier kan få stor gavn af at træne sammen, og at praktisere yoga vil hjælpe dig med at skabe et bånd til dine børn. .

Yogahold for børn bør ikke være en pligt

Det er aldrig godt at tvinge dit barn til at praktisere yoga. Ikke desto mindre, kan det være brugbart at forsøge at give ham eller hende chancen for at acceptere det gradvist. For at gøre dette, er det essentielt, at forældre er dedikerede til aktiviteten, både i timerne og i hjemmet.

Derfor, hvis børn ser deres forældre lave yoga, vil de være tilbøjelige til at være nysgerrige, spørge ind til det og imitere. Det samme sker på timerne!

 

Find en yogaskole, der lærer børn og forældre yoga på samme tid. Men, du skal særligt finde en, hvor sessionerne er sjove og attraktive for dit barn. Hvis det ikke sker, kan du altid finde et andet hold eller en anden underviser.

Slutteligt, foruden at være et ledende eksempel, er det godt at opfordre til ro og afslapning derhjemme. Det er ikke til gavn at sende dit barn til yoga, hvis livet derhjemme er kaotisk og stressfuldt. Søg fred og ro både inden og uden for klasseværelset for at forbedre alles livskvalitet!

  • McGonigal, K. (2006). Yoga for kids. IDEA Fitness Journal.