Er det muligt at være sund og veganer?

14. januar 2020
Hvis du beslutter dig for at prøve den veganske diæt, kan du vælge, om du vil følge disse anbefalinger eller ej. Ville du gøre det?

Uanset om det anses for at være en passerende modedille hos nogle folk eller vejen frem for andre, så er faktum, at det, at være veganer, kræver mere ansvar, planlægning og kontrol over kosten. Men, er det muligt at være sund og veganer?

At være veganer er en ret nylig trend, der er ved at blive meget populær. Når nye kostmæssige trends kommer frem, begynder debatter omkring deres indflydelse på helbredet altid. Det er særligt tilfældet, når disse trends mangler eller undgår visse fødevarer, som de fleste folk er velkendte med. Mange folk stiller spørgsmålet, om man kan være sund og veganer på samme tid. Vil vil diskutere dette anliggende i dag.

Hvad betyder det at være veganer?

Veganere spiser ikke noget, der stammer fra animalske kilder. Det betyder, at en vegansk diæt er anderledes fra en lignende trend, der har været populær i meget længere tid – vegetarisme. Vegetarer kan indtage produkter, der stammer fra dyr, såsom smør, yoghurt, ost og æg.

I den veganske diæt, på den anden side, er alle disse produkter forbudt. Folk, der retter sig efter denne diæt, mener, at uanset om produktet har medført et dyrs død eller ej, er det ikke passende at indtage noget, der kommer fra dyr. Traditionelle vegetarer mener, at det ikke er noget problem at indtage disse fødevarer. De argumenterer for, at produktionen af disse produkter ikke indebærer ondskab overfor dyr. Dog, er der ofte stillet spørgsmålstegn ved denne påstand, som det er tilfældet med, eksempelvis, ægindustrien.

En veganer undgår dette argument helt ved ikke at spise nogen former for animalske produkter. Faktisk, undgår de mest strikse veganere endda produkter, såsom honning. Dette får, forståeligt nok, mange folk til at spørge dem selv om veganere får alle de næringsstoffer, de har brug for. Variationen af fødevarer, de spiser, kan virke lille, når man tager alle reglerne i betragtning.

Fordelene ved at være veganer

Mange studier viser, at den veganske diæt er sund. Ikke blot dette, men den håndterer let adskillige problemer, som den konventionelle diæt har problemer med at håndtere. Her er nogle få af dem:

Den veganske kost indeholder mindre fedt og kolesterol

kvinde der spiser en salat

De fødevarer, der har det højeste indhold af fedt og kolesterol, er animalske produkter, såsom kød, ost og æggeblommer. Da veganere ikke konsumerer disse produkter, fjerner de de primære kilder til disse usunde substanser helt fra deres kost.

Disse fødevarer indeholder også et stort antal af kalorier. Det kan få folk, der spiser dem, til at blive overvægtige og lagre overskydende fedt i deres krop. Dette fedt kan endda blive oxideret i kroppen, hvilket kan føre til en variation af helbredsproblemer.

Flere fibre og vitaminer betyder, at du kan være sund og veganer

De fleste frugter og grøntsager har et højt indhold af fibre og vitaminer. Når du spiser flere af disse fødevarer, nyder du også et højere indhold af disse næringsstoffer. Fiber er en essentiel komponent for en korrekt funktion af fordøjelsessystemet. Vitaminer, derimod, giver dig ikke blot energi, men de beskytter dig også mod virale sygdomme. Dette skyldes, at de styrker dit immunsystem.

Ikke blot dette, men fødevarer, der har et højt indhold af fibre, får dig også til at føle dig mæt i længere tid. Det betyder, du spiser mindre, Derfor, reducerer du din risiko for at blive overvægtig.

Selvfølgelig, er der mange folk, der mener, at en vegansk diæt ikke bidrager med alle de næringsstoffer, man har brug for. Men, er det virkelig sandt? Svaret er: overhovedet ikke. De primære komponenter i en balanceret kost er proteiner, kulhydrater, fedtstoffer, vitaminer og andre mineraler. Så, hvilke veganske fødevarer vil give dig disse vigtige næringsstoffer?

  • Proteiner – veganere kan få proteiner fra soja, bønner eller nødder.
  • De kan få de fedstoffer, de har brug for, fra nødder, avocado, oliven- eller kokosolie og kokosmælk, for eksempel.
  • Du kan finde vitaminer og de andre mineraler i frugter og grøntsager. Nogle af disse, såsom jern, kan man nemt få fra bælgfrugter. Du kan finde calcium i grønkål og blomkål. Plantebaseret mælk indeholder også rigeligt med calcium.
  • Kulhydrater: nødder, bælgfrugter, kornprodukter og rodfrugter er fremragende kilder til kulhydrater, hvorfra din krop får den energi, den har brug for.
forskellige nødder og rosiner

Sund og veganer?

Som du kan se, er det helt klart muligt at være sund og veganer. Der er mange veganske fødevarer, du kan spise, der forsyner dig med alt, din krop har brug for, til en optimal præstation og et optimalt helbred.

Du har måske brug for noget opfindsomhed, hvis du gerne vil tilberede dem. Dog, påstår de mest strikse veganere, at den sundeste løsning er at spise de fleste af disse fødevarer rå med minimal tilberedning. Hvis du beslutter dig for at prøve den veganske diæt, kan du vælge, om du vil følge disse anbefalinger eller ej. Ville du gøre det? Hvis du ønsker at give det et forsøg, så gør det! Du kan være sund og veganer på samme tid. Faktisk, påstår de, der tilegner sig den veganske kost, ofte at være sundere og have mere energi.